Op bezoek in Polen

Door Martijn


Datum van foto's: maandag 1 april 2002
Tijdstip: Divers


Het is altijd weer interessant om te zien hoe andere landen met de verkeersveiligheid omgaan. In Nederland wordt door de politie en Justitie vooral benadrukt hoe het vooral de snelheid is die al die doden veroorzaakt, dat de snelheid het broeikaseffect veroorzaakt, dat ze daarom massaal snelheidscontroles houden en dat het ze absoluut niet om het geld te doen is. Hoe het verkeer in Nederland murw geflitst zich met 100 tot 110 km/u de snelwegen verstopt is in schril contrast met onze Oosterburen, waar zelfs een oma nog 140 km/u rijdt in haar oude VW Polo.



Als je vaak door Duitsland rijdt en je ziet hoe vlot het verkeer over het algemeen gaat en welke limieten er daar gelden, vraag je jezelf toch wel eens af hoe terecht die massale controles in Nederland zijn voor die minimale overtredingen.



Op de snelweg geldt vaak alleen adviessnelheid, buiten de bebouwde kom 100 km/u en binnen de bebouwde kom 50 km/u. Als er op de snelweg een limiet is, dan is het in de meeste gevallen niet zonder reden; een scherpe bocht, een drukke uit- of invoegstrook of een knooppunt van snelwegen. In veel gevallen worden deze limieten door matrixborden opgelegd en mag je bijvoorbeeld buiten de spits zo hard als je wilt langs Hannover rijden over de A2. Probeer dat maar eens op de A2 in Nederland te doen.



Ondanks deze vele malen hogere snelheden zijn de Duitse wegen gezien het aantal doden per aantal gereden kilometers net zo (on?)veilig als de Nederlandse.

Ook zie je veel meer polizei aanwezigheid dan in Nederland. In Nederland rijdt een KLPD Volvo je voorbij met een 160 km/u op de teller. Een "inhalende surveillance" noemt men dat bij het KLPD. De echte doorrijders pak je daar niet mee, want die rijden net zo hard.



In Duitsland rijden de politiewagens beduidend langzamer, meestal 100 km/u. Ook staan ze veel meer tactisch opgesteld langs de snelweg op plekken waar men snel bij een bumperklever kan aanhaken. Men denkt wel 2x na, voor men gaat bumperkleven, je rijdt zo een polizeiwagen voorbij en dan ben je toch echt het haasje!



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aan het einde van de A30 (Enschede -> Bad Oeynhausen) word je geattendeerd dat je de bebouwde kom nadert. Helaas helpen die knipperende matrixborden niet zo, maar een flitspaal wel. Deze werkt op inductielussen, dus een radardetector is erg stil.
Als u door Duitsland rijdt, raad ik u aan om op zoek te gaan naar een goede radiozender. De meesten zenden elk half uur "blitz-info" uit. Op weg naar Berlijn kan ik u Hitradio Antenne aanraden. Deze zender attendeerde mij op een "blitzer" op de A2 richting Berlijn t.h.v. Peine. Een minuutje later passeerde ik de afslag naar Peine, maar geen flitser. Iets verderop begonnen echter wegwerkzaamheden, een goede plek voor een controle dus.

Een behoorlijk stuk verderop, toen ik de hoop eigenlijk al opgaf, begon mijn Bel 915 opeens te tsjilpen op de Ka band. Een overbekende Multanova 6F verhoogde hier de veiligheid van de aanwezige wegwerkers. Er werd niet veel geflitst, want in tegenstelling tot Nederland (70 km/u) mag je hier 80 km/u rijden, waar de Duitsers zich erg goed aan houden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook in Duitsland kent men het fenomeen middenbaanrijder. De hele rechterbaan is vrij. Hier mag men in zowel Nederland als andere landen eens wat meer bekeuringsaandacht aan geven. Een 3 strooks snelweg wordt op de manier gereduceert naar een 2 strooks snelweg.
Hup de grens over, Polen in. Een voormalig Oostblokland, waar alles in snel tempo gemoderniseerd wordt. In Nederland worden snelheidscontroles gehouden voor een mindere CO2 uitstoot. Minister Pronk kan beter wat meer initiatieven ontplooien om in de voormalige Oostbloklanden de CO2 uitstoot te beperken. Hier wordt een graanveld afgefikt, wat dikke, met CO2 gevulde, rookwolken veroorzaakt. Ook worden de meeste huishoudens met bruinkolen verwarmd, wat een zeer milieuonvriendelijke zwavelige lucht veroorzaakt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In Polen wordt vooral met deze handradars gewerkt. Een Stinger of een Target 966R/330 is hier niet bruikbaar, aangezien er op de X band wordt gestraald. Een Bel 915/975 of een Target 550 werkt hier wel, maar detectors zijn zeer verboden hier. Er is een truk bekend dat de politie nepzenders had geplaatst. Iedereen die afremde, was het haasje. Het hebben van een detector biedt je echter nog geen zekerheid. Pas als de agent de radar activeert kan je detector pas alarm geven. Rij dus achter iemand aan die ook vlot doorrijdt. Als die wordt aangestraald, wordt jij gewaarschuwd ;-)
Maar ook hier wordt aan de verkeersveiligheid gedacht. De meeste wegen zijn volgens het Zwitserse gatenkaas principe gemaakt. Wat een gaten en hobbels in die wegen! Gelukkig wordt langzaam aan de meeste wegen opnieuw geasfalteerd en worden verkeerslichten geplaatst bij onveilige kruisingen. Flitspalen zijn er weinig, maar mobiele controle posten des te meer. Over het algemeen geldt dat je best vlot kan doorrijden totdat er een snelheidsbeperking is. Dan kan je maar beter afremmen. Je hoeft dan niet precies de snelheid, wat op het verkeersbord staat, te rijden. Een agent ziet snel genoeg of je doorhebt dat je moet afremmen. Een bord 70 km/u met 82 km/u voorbij rijden levert je geen boete op, maar wel als je er met 100 km/u voorbij raast.
Hier dus bij een voetgangersoversteekplaats, waar 40km/u is toegestaan. Je moet meteen betalen en omkopen is er bijna niet meer bij na een reportage enige jaren terug op nationale TV.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht