Verkeers(handhavings)team steekt de handen uit de mouwen!

Door De Nachtkoerier


Datum van foto's: dinsdag 13 mei 2003
Tijdstip: 12.00 uur


Twee weken geleden, op dinsdag 29 april, kwam ik in het Limburgse Roermond een erg unieke controle tegen. De lasercontrole die hier toen gehouden werd was namelijk uiterst zinvol! Omdat de batterijen van mijn camera toen op bleken te zijn kon ik dit unicum helaas niet op de gevoelige plaat vastleggen. Ik heb het daarom toen noodgedwongen bij een forum-topic moeten laten.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen ik vanmiddag tot mijn verbazing weer een hele ploeg oranje/wit geklede politiemensen zag staan bedacht ik me geen moment en parkeerde de bus van de zaak in een zijstraat en liep op de controle af.
Wat was er dan zo zinvol aan deze controle? Wel, de lokatie was goed (voor een school), de tijd was goed (rond het middaguur als deze scholieren middagpauze hebben en veelvuldig de weg oversteken) en er werden ruime marges gehanteerd (ik heb ze niemand onder de 75 km/u gemeten snelheid zien staande houden). Bovendien was ook de manier van controleren goed, overtreders werden aan de kant gezet en direct aangesproken op hun rijgedrag. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen ik aan kwam lopen herkende ik direct een motoragent die mij twee weken geleden ook te woord had gestaan. De eerste vraag die hij stelde was "Heb je nu wel volle batterijen bij?". Aangezien zelfs deze ezel niet twee keer aan dezelfde steen stoot was dat dit keer geen probleem. "We zullen er zo wel een paar aan de kant zetten voor je", was zijn vervolgbetoog.
Over of ik daar nu wel of niet op zat te wachten hoefde ik me echter al snel niet meer druk te maken. Midden op de naastgelegen rotonde was namelijk een vrachtwagen met pech komen te staan. Een slechtere plaats om pech te krijgen had deze trucker echt niet kunnen verzinnen... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat er geen beweging in de vrachtwagen was te krijgen, grotere voertuigen niet langs de vrachtwagen af konden rijden en het verkeer flink op begon te stoppen ondernamen de BOA's onder leiding van de motoragent direct actie en werd het verkeer in goede banen geleid.
Een van de politiemensen overlegt met de betrokken vrachtwagenchauffeur hoe hij denkt dit probleem op te gaan lossen. Het blijkt dat de remleiding is gesprongen waardoor de wielen van de trailer vastliepen en er met geen mogelijkheid beweging in was te krijgen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat het op een gegeven moment met bakken uit de hemel kwam hagelen heb ik de heren en dames verkeersregelaars cq. verkeershandhavers gedag gezegd en ben snel mijn auto ingekropen.

200 meter verderop stond ter hoogte van de Kwik-Fit overigens nog deze flitsgolf opgesteld. Nu houden ze met z'n zevenen zo'n goede controle en dan gaat deze ene collega toch nog om de hoek staan met een ordinaire Gatso. Was dat nu echt nodig? Overigens vertoonden de flitslampen weinig activiteit, door de verkeersopstoppingen stond er ter hoogte van deze Golf een file.
Overigens was dit de locatie ter hoogte waarvan uw feitelijke snelheid bij de lasercontrole ongeveer gemeten moet zijn. Een aantal scholen dus waar rond deze tijd veelvuldig scholieren oversteken en het aanpassen van je snelheid dus wel noodzakelijk is. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Twee weken geleden heb ik persoonlijk gezien dat iemand aan de kant werd gezet die het nodig vond hier 101 km/u te rijden in plaats van de toegestane 50. De ene na de andere bestuurder werd aan de kant gezet met snelheden van boven de 75 km/u. Er wordt hier domweg gewoon hard gereden. De weg nodigt weliswaar uit tot iets harder rijden, vraag is echter of dat verstandig is met scholen in de buurt.

Al met al vind ik dat het verkeersteam Limburg-Noord haar tijd zinvol besteed met het houden van een dergelijke lasercontrole. Dat de controle abrupt onderbroken werd om het verkeer in goede banen te leiden bij een pechgeval vind ik alleszins begrijpelijk en bovendien uiterst zinvol. Waren deze mensen van het VHT dat niet gaan doen, was het verkeer aan de oostkant van Roermond ongetwijfeld een grote chaos geworden.


Tekst en foto's: De Nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht