Cursus collecteren aangeboden door het KLPD

Door Bunzzing


Datum van foto's: zondag 18 mei 2003
Tijdstip: 13:00


Op de website van het KLPD is te lezen dat de komende week (week 21) flink gecontroleerd zal worden op de Rijksweg A1 van knooppunt Hoevelaken tot knooppunt Beekbergen. Voor de onwetenden: dit is het traject Amersfoort <-> Apeldoorn, een stuk autosnelweg waar het na de spits lekker doorrijden is. Dat dit traject in de weekenden ook een flinke melkkoe is, heb ik vandaag met eigen ogen kunnen aanschouwen, zeker als je de radar eens een keer NIET in de bekende rechterberm opstelt, maar in de linkerberm. Dit was overigens al gemeld in eerdere meldingen deze week, maar een reportage was er nog niet van gemaakt. Hoogste tijd dus om de bezoekers van Flitsservice.nl eens te trakteren op een gratis cursus collecteren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de Quick Chat had ik al aangegeven dat ik een reportage ging maken van de middemberm controle op de A1 bij hmp 69.* Helaas had ik de eerste sms melding al verwijderd. Onderweg naar de controle kreeg ik van mijn telecom provider Orange een tweede sms notificatie welke mij er opnieuw op attendeerde dat ik toch echt bij hmp 70 het gas maar los moest laten....
Deze foto is genomen op de zuidbaan richting Apeldoorn. Aan de overkant stond ook een controle, maar hier was niet ongezien bij te komen, dus heb ik alleen foto's kunnen maken van de controle richting het oosten. Duidelijk is te zien dat de controle iets na hmp 69.5 stond en in de middenberm!!!! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier een drive-by foto. Aan de blok markering is te zien dat de controle bij afslag 18 N302 richting Harderwijk/Kootwijk stond. Doordat de multanova achter de railing stond, was deze pas zeer laat op te merken. Wie verwacht nou een controle in de middenberm. Niemand.....behalve de mensen die regelmatig op Flitsservice kijken. Het cursus materiaal was overigens verpakt in een regenjasje....
Een close up van het belangrijkste onderdeel van de cursus collecteren, de multanova 6f. Helaas is deze cursus alleen te volgen door mensen die eerder de cursus tot Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) met goed resultaat hebben afgelegd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik kon het niet laten om ook een paar foto's van de voorkant te schieten. Helaas kon ik niet verder inzoomen met mijn huidige digitale camera. Helemaal rechts op de foto ziet u nog de rood-witte uitlijnstok. Deze is overigens ook inbegrepen bij het cursusmateriaal. Tijdens mijn aanwezigheid hier, stond de flitslamp aan een stuk door te flitsen. Niet zo verwonderlijk, want als je het cursusboek erbij pakt, dan staat daar in hoofdstuk 2 paragraaf 3 toch echt overduidelijk dat een goede collecte nog meer geld zal opleveren wanneer het cursusmateriaal in de middenberm wordt opgesteld, vooral buiten de spits en in de weekenden. De meesten automobilisten houden hier geen rekening mee, waardoor een verplichte bijdrage aan het KLPD/VROS-fonds een feit wordt voor velen.
Als laatste nog een foto van de de Subaru's van de controleurs. De auto van de controleur op de zuidbaan staat helemaal rechts achter het talud en kun je net niet zien. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als ik heel eerlijk ben, dan springen de tranen me zowat in de ogen bij het aanzien van deze controle. Het lijkt er echt op de ze bij het KLPD niks beters de doen hebben dan zoveel mogelijk geld uit de zak van de Nederlandse automobilist te trekken. Als dat met een middenberm controle nog iets meer oplevert, waarom zou je dat dan niet doen ? Ik heb hier geen goed woord voor over, des te meer omdat zulke controles echt niks met de verkeersveiligheid te maken hebben. Het is pure geldklopperij, maar dat wisten de meesten al.... Maar ja, vraag 46 van het proefexamen, welke ook bij de cursus collecteren zit, luidt dan ook:



U wilt in zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk geld bij elkaar collecteren. Wat doet u ?



A. Een radarcontrole midden in de nacht opstellen op een leeg stuk autosnelweg;

B. Een radarcontrole op zondag verdekt opstellen in de rechterberm;

C. Een radarcontrole op zondag opstellen in de middenberm, zo mogelijk verdekt;

D. Een traject uitroepen tot projectweg en gedurende de hele maand dagelijks collecteren;

E. Een combinatie van bovenstaande antwoorden.


Tekst en foto's: Bunzzing


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht