Een 10 met een griffel van Koos Spee

Door Bunzzing


Datum van foto's: dinsdag 20 mei 2003
Tijdstip: 20.35 uur


Dat de A1 vanaf knooppunt Hoevelaken tot aan knooppunt Beekbergen een projectweg is voor de heren boa's van het KLPD is inmiddels overduidelijk. De afgelopen dagen werden veelvuldig nieuwe flitsplekken uitgeprobeerd. De plek die vanavond werd uitgekozen is misschien wel een van de smerigste flitsplekken. Lees en huiver....

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze avond stond er een dubbele radarcontrole bij hmp 77.6 op de A1 richting Amersfoort en richting Apeldoorn. Voor de mensen die niet bekend zijn met deze plek een korte uitleg: De A1 loopt hier in een soort van dal zoals u op het plaatje kunt zien. Zet op het diepste punt 2 multanova's neer en je scoort bekeuringen aan de lopende band.

Waarom ? Heel simpel, je pakt op deze manier niet alleen de echte hardrijders, maar ook de automobilisten die zich normaal wel aan de snelheid houden. Voorbeeld: U rijdt ongeveer 124 km/u en de weg waarop u rijdt, loopt af. U zult uw snelheidsmeter zien oplopen ondanks dat u het gaspedaal NIET verder intrapt. Vergelijk het met een glijbaan, hoe lager je komt, hoe hoger de snelheid. Velen zullen hier dan ook gepakt zijn met net 128 of 129 km/u. Aardige jongens daar bij het KLPD....
Een foto van de controle richting Apeldoorn. Multanova verpakt in de regenjas en de Boa lekker droog onder het viaduct. Het handboek "Maximaal scoren" door Koos Spee erbij en gaan met die banaan!!! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nu van de andere kant genomen, de controle richting het oosten. Veel vrachtverkeer ging hier op de bon. De flitslamp stond aan een stuk door te flitsen ondanks dat er niet zo heel gek veel verkeer was. Goh, hoe zou dat nu komen he.....?
Dichterbij dan dit kon ik niet komen. Deze foto is genomen door het hekwerk waarvan u links op de foto nog net een stukje kan zien. Dit is overigens de controle die stond opgesteld richting Amersfoort. Vlak voor het hectometerpaaltje kunt u nog net een stukje van de uitlijnstok zien. Deze boa had ook zeer goed opgelet bij bij de uitleg hoe het maximale uit een radarcontrole te halen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier is de controleur bezig met wat aanpassingen aan de radarset. Het viel me op dat deze set op een gegeven moment niet meer flitste. Waarschijnlijk was er iets niet goed met deze set. Boontje komt om zijn loontje zullen we maar zeggen. Toen ik later langs deze controle reed, zag ik de flitslamp plotseling weer 2x achter elkaar flitsen, zonder dat er verkeer door de radarbundel reed. Waarschijnlijk wat testfoto's...
Zo lijkt het net alsof de Multanova net niet onder het viaduct staat maar niets is minder waar. Ik moest met gestrekte arm afdrukken om de radar erop te krijgen. Goed is te zien dat de radar recht staat en de kop van de multanova schuin op de weg is gericht. Onder de regenkap nog net een stukje van de lens van de camera, die ook vanavond weer overuren maakte. Precies zoals het hoort toch ? klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ter afsluiting kan ik maar 1 ding zeggen: een zeer trieste controle (in de meest negatieve betekenis) op een zeer trieste regenachtige dag. Ondanks dat de radar niet verstopt was op de gebruikelijke manieren (achter een hectometerpaaltje, talud of railing), was deze door de schemering, het viaduct en het donkere weer nauwelijks te zien. Daarbij komt nog eens het feit dat beide controles op hun laagst werden uitgevoerd, letterlijk en figuurlijk. Trek uw conclusies en wees voorbereid op erger...


Tekst en foto's: Bunzzing


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht