JP Santeeweg Nietap veranderd

Door GPMvdB en DaniŽl


Datum van foto's: zondag 1 juni 2003
Tijdstip: 14.00


Op de JP Santeeweg (N372) bij Nietap (Dr) vond op 12 oktober 2001 een ongeval plaats, op het kruispunt waar de weg overgaat in Hooilanden, en waar je dus de JP Santeeweg het dorp in kunt slaan. Dit ongeval was dodelijk. 200 meter vanaf dit kruispunt stond altijd een flitspaal, ter hoogte van een school. Daar heeft men nu een hele brede middengeleider aangebracht, en de flitspaal is spoorloos.


De N372 verbindt Roden met de snelweg A7 bij Leek (Gr). Bij Midwolde werd zo vorig jaar een minirotonde aangelegd, op een kruispunt waar ik ook eens was bij een dodelijk ongeval.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Foto 1: De trieste balans van dit ongeval was 1 dode, en 2 gewonden.





NIETAP - Aanrijding met letsel


Vrijdagmiddag omstreeks 16.30 uur zijn bij een aanrijding op de J.P.Santeeweg drie mensen gewond geraakt. Omstreeks die tijd reed een 20-jarige man uit Zevenhuizen met zijn auto over deze weg en wilde bij de kruising met de Hooilanden en de Meerweg linksaf slaan. Hij liet daarbij een 35-jarige automobiliste uit Tolbert niet voorgaan. Daardoor ontstond een frontale aanrijding, waarbij deze vrouw ernstig gewond raakte. Haar bijna 11-jarige zoon raakte ook ernstig gewond. Moeder en zoon zijn beide naar het Academisch Ziekenhuis in Groningen gebracht. Een andere inzittende, een jongen uit Tolbert, liep een gebroken rib op.



Bron: Politie Drenthe



Bron: dvhn Twee lezingen over oorzaak dodelijk ongeval Nietap Keek de 21-jarige H. van der V. uit Zevenhuizen op 12 oktober vorig jaar niet goed uit toen hij met zijn auto op de J.P. Santeeweg in Nietap linksaf wilde slaan en een tegenligger volledig over het hoofd zag? Of sorteerde hij gewoon voor en werd hij door de tegenligger aangereden. Feit is dat er een botsing volgde. Een 11-jarig jongetje uit de andere auto overleed enkele dagen na het ongeval. Zijn moeder en vriendje raakten gewond. Voor de rechtbank in Assen achtte officier van justitie mevrouw A. de Vries de eerste optie bewezen. Ze eiste een werkstraf van 240 uur en een rijontzegging van anderhalf jaar (zes maanden voorwaardelijk) tegen Van der V. De jonge automobilist wist zich nog te herinneren dat hij die middag gewoon voorsorteerde zoals hij altijd deed. Wat er daarna gebeurde, weet hij niet. Hij wist de rechtbank wel te vertellen dat hij geen tegenligger heeft zien naderen. Omdat de moeder, die achter het stuur van de andere auto zat, tegen de zon inkeek, zou het volgens de advocaat van Van der V. wel eens zo kunnen zijn dat zij hem aanreed, terwijl hij stond te wachten. Daar wilde de aanklaagster niet van weten. Zij stelde dat Van der V. de tegenligger gewoonweg niet heeft gezien en dat hij zich daarmee schuldig heeft gemaakt aan onoplettend rijgedrag. Uitspraak 24 december
Foto 2: Het kruispunt waar dit ongeval plaatsvond nu. Een heuse minirotonde, met losliggende fietspaden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Foto 3: Nog een keer de rotonde. Links op de foto ga je het dorp Nietap in. Rechtdoor in richting Leek, en achter mij ligt Roden (en de nieuwe middengeleider bij de school).
Foto 4: Een foto, genomen vanaf het fietspad. Ook hier zijn maatregelen getroffen om het verkeer langzamer te laten rijden. Drempels tegen te snel racende bromfietsers. Rechts, net niet te zien, staat de school. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Foto 5: Hier dan die nieuwe middengeleider. De weg is er een stuk veilger van geworden. Ter plaatse geldt een maximumsnelheid van 60.
Foto 6: Nog een keer de drempels. Bromfietsers maken er nu al een sport van om van de ene naar de andere te springen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Door dit soort infrastructurele wijzigingen wordt de verkeersveiligheid actief verhoogd. In plaats van het lapmiddel flitsen wat bijna alleen geld opbrengt, wordt er daadwerkelijk geÔnvesteerd in veiligheid. Het trieste van dit verhaal is dat de Spee-teams de daling die door dit soort infrastructurele wijzigingen plaatsvindt toewijzen aan het geflits in plaats van aan deze wegaanpassingen.


Tekst en foto's: GPMvdB en DaniŽl


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht