N250 - een stuk veiliger gemaakt

Door Egeltjes


Datum van foto's: vrijdag 6 juni 2003
Tijdstip: 20:00


Na een discussie op het forum over dubbele strepen en het feit dat de week na mijn laatste twee reportages op de N250 bij HMP113.9 en HMP116.1 dit wegdeel voor een week afgesloten was voor nieuwe strepen, besloot ik om eens foto's te maken van het eind-resultaat.



Doel: het kunnen bepalen van de afstand van de nieuwe dubbele strepen op dit wegdeel. Gewapend met mijn foto-toestel en een geel A4-blaadje ging ik op pad. A4-blaadjes zijn 29.7cm bij 21.0cm groot, wat een aardige indicatie is.



En midden-strepen fotograveren kost (zelfs in de avond-uren) behoorlijk wat tijd. Maar zodra er op het gehele zichtbare stuk weg van beide kanten geen voertuigen meer te zien waren, vond ik het veilig genoeg om het A4-blaadje tussen de strepen te leggen, foto te maken en weer veilig naar de kant te kunnen gaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij HMP116.1 (tot aan de volgende afslag) zijn er onderbroken strepen gekomen. De foto's uit eerder genoemde reportage duidt de situatie ervoor aan.



Is dit wegstuk nu opeens een stuk gevaarlijker geworden dat de dubbele strepen dit nu moeten aangeven? Het overzicht is niet veranderd. Vragen die vooralsnog onbeantwoord blijven door de officiŽle instanties.

De afstandsmeting op dit wegstuk. De strepen liggen hier minstens 80cm van elkaar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij de afslag ertussen (Afslag Guldemondweg) is de voorsorteerstrook naar rechts weggehaald. De wegwerk palen staan er nog en duidelijk is het verse zand te zien.



Ik heb mijn twijfels over wat veiliger is. Dat rechtsafslaand verkeer kan voorsorteren, maar verkeer vanaf de zijweg soms lang moet wachten voordat zij de N250 rechtsaf en vooral linksaf op kunnen? Of dat het verkeer achter de rechtsafslaande wagen maar voldoende ruimte moet houden, om te merken dat zijn voorgang hier rechts af wilt slaan (en "vergeet" om richting te geven).

Bij HMP113.9 liggen er dubbele strepen in het midden en onderbroken strepen aan de bermkanten. Zou dit laatste gedaan zijn, zodat je wel de berm in kan gaan om voorrang afdwingende voertuigen (ambulances en brandweer (en zo)) voor te laten gaan?



En mag je hier nou wel of niet inhalen? Ook hier is het overzicht niet veranderd. Vragen die vooralsnog onbeantwoord blijven door de officiŽle instanties.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De afstandsmeting op dit wegstuk. De strepen liggen hier toch wel minstens 90cm van elkaar.

Men zegt dat de burger geen verstand heeft van veilige wegen. Maar dit nodigt mij wel uit om eens te schrijven naar de Provincie Noord-Holland (de beheerder van de N250) over de motivatie van deze maatregelen en naar de uitleg van de nieuwe strepen. Ik vraag me ook af of er hier nog extra obstakels komen in het midden deel, waardoor men wilt voorkomen dat je helemaal over de midden-as van de weg gaat


Tekst en foto's: Hans


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht