Hoe bouw je een Quintezz+ in?

Door Martijn B.


Datum van foto's: maandag 8 april 2002
Tijdstip: 13:00


Enige tijd geleden ben ik tot de ontdekking gekomen dat mijn Q+ achter mijn voorruit niet meer goed functioneerde. Mijn nieuwe auto heeft een speciale voorruit die zonwerend is, en dit bleek dus grote negatief effect te hebben.

Na enig overleg met Dr.Q heb ik besloten om mijn Q+ maar eens in te gaan bouwen. Wat de onderstaande fotoserie opleverde.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik wou toch wel een beetje zichtbare identificatie hebben dat mijn Q+ aanstaat terwijl ik aan het autorijden bent. Vandaar dat ik de het hiernaast afgedrukte schema heb verzonnen.

Dr.Q heeft mij geholpen aan een behuizing waar de Q+ mooi inpast (had geen millimeter kleiner gekund). De kabel hebben we samen ergens vandaan getoverd incl. de kabelwartel.
Na enig hobby’en thuis heb ik de Q+ mooi in de behuizing gekregen en de kabel op de juiste plekken gesoldeerd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier zie je foto’s van de behuizing met de Q+ inside.
Zoals je zit hoef je niet veel aanpassingen te maken om hem in de juiste behuizing te krijgen.
Een kind kan het doen, zal ik maar zeggen.

Nu nog een geschikte plaats in de auto vinden om hem te monteren. Het advies van Dr.Q is om hem horizontaal te plaatsen en dan rechts voorin, omdat ze toch “meestal” rechts aan het controleren zijn. Maar hou wel afstand tijdens het rijden, anders kan je hem net zo goed achter in je kofferbak leggen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nou wil het dat er in mijn Renault Megane rechtsvoor een mooie ruimte vrij is om iets dergelijks te plaatsen, alsof ze er rekening mee hebben gehouden.
Nu was alleen nog het probleem hoe krijg ik hem goed vast op deze locatie.
Met montageband kon ik de behuizing goed vast zetten, en met een schroef (deze ontbreekt op de foto, kwam later pas tot deze oplossing) aan de onderkant nog waterpas zetten ook. De kabels heb ik atechnisch weggebonden
Als de auto “normaal” op het wegdek staat zie je de behuizing niet hangen ook niet al je er recht onderdoor kijkt (de auto staat nu nog op de krik). Je moet net iets verder kijken om hem te kunnen zien. Op deze foto zie je nog net een rand van de behuizing (om je een betere indicatie te geven waar de behuizing zich bevindt), recht onder de kop lamp. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de foto zie je links onder de dynamo de behuizing van de Q+ zitten, hij valt dus niet echt op zo, alleen als je weet wat je zoekt natuurlijk.

De licht grijze kabel die links loopt is van de Q+, deze heb ik laten lopen naar de scheidingswand tussen het interieur en de motor.
Net naast de accu bevind zich een kabel doorvoer, deze is van zacht rubber. Hier heb ik ook mijn Q+ kabel doorgevoerd, deze kwam (gelukkig) achter mijn dashboardkastje te voorschijn. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Met een beetje behendigheid kon ik hem zien hangen achter het dashboardkastje (foto), dus deze hoefde ik het dashboardkastje gelukkig niet te verwijderen.

Nu was het een kwestie van de kabel naar binnen te trekken en ergens af monteren.

Nu wil het dat ik toch geen roker ben en zeker niet wil dat andere in mijn auto roken, dus is mijn asbak de perfecte plek om te gebruiken als nieuwe behuizing voor de led’s en de buzzer.

Hiervoor moest wel mijn dashboard open gemaakt worden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na enig gerommel had ik het eindelijk zoals ik het wilde hebben, de led’jes op een zichtbare plek en de buzzer er naast om alles bij elkaar te houden.

Het enige nadeel is dat de buzzer best hard staat en de volume knop nog in de behuizing zit, dus even zachter zetten gaat niet op. De echte knutselaars kunnen de volume knop natuurlijk ook naar het interieur halen

Deze “asbak oplossing” is na enig uitzoeken een tijdelijke oplossing geworden. Ik heb wat componenten bestelt om de volledige unit te laten integreren in het dashboard, inclusief led’s, buzzer en een aan en uit schakelaar (standaard Renault).

En wat natuurlijk voor velen de vraag is, wat is nu nog de afstand als hij ingebouwd is.
Op Gatso: afgaand – 150 meter & toekomend 350 meter;
Op Multanova: afgaand - 100 meter & toekomend 0 meter (door vangrail en lage plaatsing Q+ knippert het eerste led 3 keer en dan zwijgt hij verder, ik vind dit een voordeel).



Tekst en foto's: Martijn B.


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht