Overschie in politiek balspel

Door DrNomad


Datum van foto's: maandag 7 juli 2003
Tijdstip: 18:30 uur


Goed nieuws voor Milieu Defensie vandaag. Project Overschie is een succes. De bewoners kunnen rusten. Uw grootste milieu vriend Joris Wijnhoven van Milieu Defensie kondigt eveneens vandaag meteen een gezondheidscordon aan rond overige steden.



Volgens Peijs is het succes van Overschie niet te kopiëren, omdat het succes mede te danken is aan de ligging. Hoewel dit succes een leuke overwinning van de linkse kerk genoemd kan worden, heeft men blijkbaar toch de geest in de fles weten te houden. Ook vanaf volgend jaar een links succes in Voorburg en een nieuwe stroom zie-je-nou-wels kan door links over het land uiteengestort worden.



Echter in de achterkamers besprak Milieu Defensie lange tijd over hun probleem dat zij niets hards over dit project konden melden, hoewel zij in de pers een ander beeld naar buiten bracht. Het geloof was, dat de maatregel heeft geleid tot minder geluidsoverlast.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op 11 Mei 2002, wordt het eerste snelwegtraject in Nederland geopend, met een limiet van 80km/u. Volgens Rijkswaterstaat ging het om een proef, om milieuklachten tegen te gaan. Deze milieuklachten kwamen voornamelijk uit de wijk waar de snelweg A13 doorheen gaat.



Om deze nieuwe snelheidslimiet te handhaven, werd meteen een vrij nieuwe vorm van snelheidshandhaving aangelegd, de trajectcontrole. Hoewel er eerder experimenten hiermee zijn geweest, is het Overschie project het eerste waarbij de trajectcontrole echt serieus is ingezet. De voornaamste verantwoordelijke voor de handhaving is het politiekorps Rotterdam Rijnmond dat wat betreft dit project een stevige vinger in de pap heeft.

Het principe is eenvoudig. Door de matrixborden wordt heel erg duidelijk aangegeven dat je hier maar 80 mag rijden. Op de eerste foto zien we de eerste controle poortjes, wanneer men vanuit den Haag richting Rotterdam rijdt via de A13.



De foto hiernaast geeft deze matrixborden nog eens weer. Achter deze borden hangen camera’s. Deze camera’s registreren uw kenteken als u eronder door rijdt. De bewoners hebben jarenlang steen en been geklaagd over stank en geluidsoverlast, deze poortjes dienen dit dus te bestrijden. “Samen op weg” of “Voor een beter milieu” zien we wel eens langs de weg staan

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Sinds de trajectcontrole bij Rotterdam Overschie begint een beter milieu bij de overheid, maar zeker niet bij jezelf. Opmerkelijk is, dat de bewoners van wijk Overschie zelf geen last ondervinden van de trajectcontrole. Via de oprit vanuit de wijk op de A13 richting den Haag krijgen de mensen uit de wijk niet te maken met de trajectcontrole. Vanaf deze oprit kunt u dus van harte lust doorscheuren en iedereen inhalen. Rechtsongelijkheid, maar de moeite waard om eens te proberen!
Prachtig systeem zou u denken, maar ieder systeem heeft zo zijn zwakke kanten. Software in een computer leest uw kenteken vanaf een foto. Die foto moet natuurlijk wel gemaakt worden. De foto links laat een camera zien, die achter een ANWB bord hangt. Dezelfde camera’s hangen richting Rotterdam, achter het matrixbord met de rode rand. Het gaat hier om het eerste poortje van matrixborden, na het viaduct, na de afslag Berkel en Rodenrijs richting Rotterdam. Deze is op de allereerste foto het beste te zien.



Dit is het allereerste poortje, waar niet uw snelheid wordt gemeten, maar waar er een foto van uw kenteken wordt gemaakt. Althans. Dat probeert men natuurlijk, want een onfeilbaar systeem bestaat niet.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dankzij lussen in het wegdek weet de camera wanneer deze een foto moet maken. Aan het eind staat een tweede tolpoort die een tweede foto maakt. Vervolgens kan de apparatuur met de gemeten tijd tussen de twee foto’s en de afstand tussen de tolpoorten uw snelheid berekenen.
Honderd procent pakkans volgens dhr. Koos Spee, maar dan moeten deze lussen wel goed hun werk doen. Bij uitval van spanning werken deze lussen natuurlijk niet. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En wanneer er geen auto overheenrijdt, werken de lussen ook niet, waardoor het signaal niet naar de camera gaat en de camera geen foto neemt.
In theorie zou u dus tijdens het passeren van één der poortjes, of beiden, heel erg langzaam van baan kunnen wisselen, om ervoor te zorgen dat uw auto niet geheel over de lussen heengaat, zodat de camera haar werk niet kan doen. De beste manier om dit te doen is door ervoor te zorgen, dat u tussen de lussen doorrijdt. De computer snapt vervolgens de kentekens niet en de snelheidsmeting is dan per definitie mislukt.



Tot nu toe heeft voor mij persoonlijk de theorie gewerkt, aangezien ik nog geen enkele boete uit het traject van Rotterdam Overschie heb ontvangen, hoewel dit volgens de 100% pakkans niet mogelijk is.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Terug naar verhaal. Overschie is een bal van de politiek geworden gezien het feit dat iedereen zich ermee bemoeit. Lange tijd is bij alle partijen het succes onbekend geweest, inclusief bij Milieu Defensie die met haar gezondheidskordon de geest uit de fles wil trekken. Ook bij Flitsservice zijn de succesresultaten lange tijd onbereikbaar gebleven.



Zo kwam het onafhankelijke TNO met een milieurapport, waarin stond dat de luchtverontreiniging met zo’n 25% in Overschie was afgenomen. Tot op de dag van vandaag hebben wij dit rapport niet kunnen vinden, of verkrijgen. We hebben TNO hierover gebeld.



Cijfers waar we wel de beschikking over kregen waren cijfers van Rotterdam Airport, dat vlak naast de wijk ligt. Deze cijfers rapporteerden zo’n 15% terugname in luchtverkeer. Vermindering van het zware vrachtverkeer vormde het leeuwendeel van de afname van luchtverkeer.



Dat Overschie een succes moest worden stond van tevoren al vast. Er is nog nooit zoveel onzin over een verkeersmaatregel verkondigt, dan over het traject bij Overshie. Ik heb er vanmiddag rond gereden en ik hoorde vrijwel niets, laat staan dat ik nare luchtjes rook. Dit nota bene tijdens de avondspits in vakantietijd. Ondanks dit Overschie succes, is het aantal milieuklachten in de wijk gestegen.



Hoewel ikzelf niet direct luchtvervuiling in de wijk kon ruiken, ben ik wel van mening dat de zaak Overschie aan alle kanten stinkt. Alle eindconclusies van de Overschie onderzoeken bij elkaar hebben louter een politieke waarheid gecreëert.



De milieuklachten uit de wijk waren nooit afkomstig van een hogere snelheidslimiet, maar werden veroorzaakt door de verkeersintensiteit. De autohaters van Milieu Defensie zijn zelf degenen die al die tijd de aanleg van de A4 Midden Delftland hebben tegengehouden. Daarnaast horen we Milieu Defensie niet over milieuoverlast veroorzaakt door Rotterdam Airport en de verontreinigingen vanuit de Botlek die via zuidwester winden door de wijk heen waaien.



Daarmee doet zij ook afbreuk aan haar eigen integriteit. Alsof de mensen van deze milieuorganisatie zich ooit om de mensen in Overschie bekommerd hebben. Welnee. Het linkse succes is gebaseerd op “waarheid”, een “politieke waarheid” wel te verstaan. Mensen? Daar gaat het niet om.


Tekst en foto's: DrNomad


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht