Dit keer geen doden, volgende keer wel ?

Door Harold


Datum van foto's: zondag 3 augustus 2003
Tijdstip: 11.00


Op de website van het Korps Landelijke Politie Diensten stond voor vandaag de volgende radarcontrole aangekondigd:

zondag 3 augustus
A32 thv Weststellingwerf




Omdat we niet wisten op welk tijdstip deze controle zou plaats vinden, zijn we rond half elf langzaam die kant op gegaan.

Op de heenreis nam Harold nog even een kijkje tussen Heerenveen en Joure, en trof wederom dezelfde controle aan als zaterdag.
Dit resulteerde in de volgende melding voor Flitsservice:


radar fr a7 heerenveen <> joure hmp 140 thv viaduct oudehaske.(harold)


Gijsbert kwam aanrijden over de A32 en wij troffen elkaar bij afslag Ter Idzard, waar eerst niet duidelijk was dat er een snelheidscontrole was, omdat er een ongeval was gebeurd. De controle viel ons even daarna op, de radarset stond tijdens de afhandeling van het ongeval uitgeschakeld. Wederom weer een sms melding gemaakt:


radar fr a32 steenwijk > heerenveen hmp 38.2 thv ter idzard met ongeval.(harold)



Update:



Onderstaande email kregen wij deze ochtend binnen met een aanvulling op het verhaal:



Beste Flitsservice,





Met betrekking tot het genoemde ongeluk op de A32: Ik reed gisterochtend om 10:30 voorbij het ongeluk ter plaatse van de KLPD controlepost. Het feit was zeer recent gebeurd: er stonden ongeveer 4 auto’s op de vluchtstrook, en verderop, op het nabijgelegen viaduct een Volvo S80 (zilvergrijs). De agent die bij de Subaru hoorde rende met korte beentjes en corpulent lijf naar de plaats des onheils, voorafgegaan door enkele omstanders die hem kennelijk hadden gewaarschuwd (gewekt).





Omdat ik geen camera bij me had en kennelijk voldoende hulp aanwezig was (ook de KLPD-man), ben ik doorgereden.





Twee uur later kwam ik van de andere kant langs het ongeluk. Op de linkerbaan, een kilometer of twee voor de plaats van het ingeluk reed de oprijwagen met het bemodderde overschot van de Alfa richting Heerenveen. Binnen twee uren een ongeluk opruimen op zondagochtend is zelfs in Friesland opvallend snel. KLPD + ongeluk + radar = snel vlekje wegwerken.





Verderop stond alleen nog de Volvo, het viel me op dat deze aanzienlijke voorschade(!) had. Er stonden bovendien meer mensen bij de Volvo dan erin passen. Verderop stond de KLPD’er onverstoord te controleren.





‘s Middags nog even teruggegaan om ter plaatse wat foto’s te maken.





Verderop bij het tankstation even een praatje gemaakt met de pompbediende. De agent van de KLPD was daar, net voor ik aankwam, vertrokken: hij had aan de kassierster gevraagd of er nog mensen geklaagd hadden over zijn verdekte flitspost, en melde terloops dat een Alfa met "wel 150" van het talud geschoten was.





Conclusie 1: De KLPD’er heeft een enorme plaat voor z’n kop.





Conclusie 2: Volgens mij klopt de lezing van het ongeluk niet. De Volvo reed volgens mij achter de Alfa, de bestuurder van de Alfa remde toen hij de controlepost zag, de Volvo klapte er bovenop en heeft vervolgens de Alfa uit de koers gedrukt. Dit klopt met de deuk op de achterkant van de Alfa, die volgens mij niet op een andere manier te verklaren is.



Ook klopt het met wat er gebeurt als een auto op hoge snelheid van achteren aangetikt wordt: de bestuurder verliest de macht over het stuur en kan alleen maar remmen, sturen is in zo’n situatie alleen voorbehouden aan geoefende bestuurders met excellente reflexen. De remsporen zijn breder dan de banden van de Alfa, wat er op duidt dat de Alfa niet reed, maar gleed zonder tegenstuur.



Ter plaatse van het ongeluk is de weg overigens 4 banen breed: linker- en rechterbaan, uitvoegstrook en vluchtstrook.





Ik vraag me af welke lezing er in het PV staat.





Ik vraag me ook af of Koos Spee nu nog harder gaat optreden in Friesland nu is gebleken dat daar idioot hard en onverantwoord gereden wordt. Dat jullie bovendien min of meer geïntimideerd worden om deze zeer verhelderende foto’s niet te plaatsen is voor mij reden te meer om vanaf nu altijd een camera bij me te hebben.





Groet,




Wij werden niet geïntimideerd, maar vriendelijk verzocht









klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nu was het uitzoeken waar vandaan we het beste foto’s konden maken.
Al snel hadden we een doodlopend weggetje gevonden waar we prachtig mooi zicht hadden op de Multanova radarset.
Zoals te zien is op deze foto is het ongeval vlakbij de radar gebeurd. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nadat we toestemming hadden gekregen van een boer om zijn land te betreden, hebben we deze foto’s kunnen maken.


Een Alfa 166 was het slachtoffer van dit ongeval. Hij zou vol in de ankers gegaan zijn voor de radarcontrole met gevolg dat een andere bestuurder hem van achter heeft geramd, waardoor de auto een paar keer over de kop is gegaan en zo de sloot in is gecatapulteerd.
Wat wij begrepen hebben is dat de auto met een snelheid van ongeveer 160 km/u de berm was ingevlogen en een behoorlijk gedeelte hekwerk zo de grond uit heeft getrokken.
De sporen staan overduidelijk in de berm.


In de auto zat 1 persoon en die is wonder boven wonder gelukkig niet gewond geraakt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Makkelijk zoeken naar het sleepoog was het niet, want de sloot zat vol drek.
Maar liefst drie bergingsauto's waren uitgerukt. Je zou bijna het idee krijgen dat het ongeval zo snel mogelijk afgehandeld moet worden, want op zulke accidenten is het KLPD niet echt trots en het gebeurt vaker dan ze toe willen geven. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De begeleidende auto kwam ook ditmaal van ver.
Een blik werpent in de kentekenlijst leert ons dat het een auto van steunpunt Wolfheze is.

Commentaar Flitsservice.nl: Sinds kort wordt Friesland serieus "onder vuur" genomen door het KLPD. Wordt dit gedaan vanuit verkeersveiligheid? Welnee, het schijnt dat de enige controle auto van het KLPD in die regio een poosje heeft stilgestaan. De kans om geflitst te worden in het Noorden van het land was al vrij klein op de snelwegen, maar er was nu een uren tekort. Dus worden KLPD controleurs van heinde en verre naar het Noorden gestuurd om het aantal niet gecontroleerde uren aan te vullen. De boeken moeten uiteraard wel kloppen voor het Bureau VerkeersHandhaving van Mr. K. Spee.



Uiteraard werd er harder gereden dan wettelijk is toegestaan. Maar is dit ook te hard en derhalve levensgevaarlijk? De snelwegen zijn de veiligste wegen van Nederland. Het vullen van de uurtjes is een kul argument voor het houden van controles.


Tevens werd ons via via te kennen gegeven dat het niet wenselijk zou zijn om deze foto's te publiceren. Dit kwam ons erg vreemd over, want persvoorlichters sturen ook graag sensationele persberichten naar buiten als er weer eens iemand behoorlijk te hard door een radar is gereden. Overigens is er in de persberichten van de politie Friesland (klik hier) nog geen persbericht te vinden van dit ongeval. Toeval?


Uiteraard is het de eigen schuld van de bestuurder van de Alfa en zijn voorganger. De controleur had naar onze maatstaven de controle zeer open vizier opgesteld. Met een radardetector was de Alfa 166 dit niet overkomen.


Maar het is een feit dat met enige regelmaat auto's verongelukken bij radarcontroles. De meeste alleen blikschade, zoals in dit geval, een volgende keer valt er een dode. Zijn de strakke uitsluitend snelheidscontroles dat waard?


Martijn, een der webmasters werd overigens vandaag op een haar na de geleiderail ingedrukt door een bejaarde heer wiens rijbewijs al jaren geleden ingetrokken had mogen worden. Die man hoeft zich voorlopig nog nergens zorgen om te maken, want controles op rijGEDRAG hebben nog geen prioriteit en aangezien deze heer zich uiteraard zal beroepen op het feit dat hij nooit boetes krijgt en dus verkeersveilig bezig is, omdat hij altijd 10 km/u onder de van rijkswege ingestelde limiet rijdt, moeten wij goed opletten voor automobilisten op leeftijd die weigeren hun rijbewijs in te leveren.


Tekst: Flitsservice.nl en foto's: Harold


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht