Ook U wordt dagelijks getikt

Door AJ


Datum van foto's: donderdag 7 augustus 2003
Tijdstip: 11:15


De wereld barst inmiddels van de statistieken, overal wordt onderzoek naar gedaan, zo ook naar de verkeersdrukte en eventueel bijbehorende snelheden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vandaag was reporter AJ weer op weg en trof plotseling dit tafereel aan. Overal in Nederland staan van dit soort paaltjes met daarnaast lussen in de weg waar elke voorbijganger op wordt aan-getikt. En vandaag stond er plotseling iemand naast zo een paaltje. Gezien ik nieuwschierig was wat daar nu allemaal achter schuilt, ben ik maar eens met deze man gaan praten.
Dit is dan de verkeersteller van de binnenkant. Allereerst de zwarte kabel, die loopt naar de bedienings terminal. Rechts daarvan een grote connector waar een rampack op aangesloten kan worden voor het uitlezen van de gegevens. Daarnaast nog enkele knopjes en lampjes voor bediening die overigens niet gebruikt werden omdat alles via de terminal aangestuurd kan worden. De kabel die er rechts uit hangt, is voor het aansluiten van de voeding die onderin komt te staan. Helemaal onderin zijn de kabels te zien die onder het kastje uit lopen naar de lussen in de weg. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier de accu die het geheel van een beetje stroom voorziet. Deze kasten zijn ook wel eens uitgevoerd met een zonnepaneel voor de stroomvoorziening maar in dat geval is er meteen een telefoonlijn en modem aan boord voor het verzenden van gegevens zodat er niet meer elke maand iemand langs moet voor het uitlezen.
Hier is te zien dat het rampack is aangesloten, het witte blok met de gele sticker. Op de terminal kan nu de opdracht worden gegeven deze gegevens van het controlepunt naar het rampack te zenden. Als dit gedaan is, wordt de accu verwisseld en gaat deze man naar het volgende punt. In de auto wordt dan tijdens de rit het rampack uitgelezen in de laptop en worden de gegevens netjes opgeslagen. Zo kan het rampack bij elk controlepunt opnieuw worden gebruikt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Uiteraard gaat deze man niet meteen alles zitten bekijken maar hij was wel zo vriendelijk mij dit even te laten zien. Alles kan netjes met een speciaal programma per punt worden weergegeven. Het controlepunt slaat alle gegevens per uur op. Overigens zijn er 2 verschillende controlepunten. Een met enkele lussen, hier wordt alleen het aantal voorbijgangers geregistreerd en met dubbelle lussen, hier wordt naast het aantal voorbijgangers ook de snelheid en de lengte van het voertuig berekend. Op deze grafiek zijn de snelheden te zien die gereden zijn langs dit punt.
Uiteraard is dit ook allemaal in cijfertjes weer te geven. Hier is het weergegeven van 0 tot 23 uur wat helaas net niet op de foto staat. De bovenste rij (vlnr) is 0 uur, de 2e rij is 1 uur enz. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En uiteindelijk kunnen we via de terminal ook live nog even zien wat er bij de lussen gebeurt. Aangegeven wordt de snelheid en de lengte van het voertuig. Op het moment dat wij er stonden werd er niet hard gereden, niet verbazend natuurlijk als je er zo opvallend staat. Op deze manier kan dus wel onopvallend gecontroleerd worden en kan men een duidelijk beeld krijgen van de situatie. Iets wat een radarcontrole natuurlijk nooit kan geven.

Maar nu de vraag, waarom dit alles wordt gedaan. Deze palen zijn eigendom van de provincie Friesland, de wegbeheerder op deze wegen. Zij hebben wettelijk de verplichting om deze gegevens regelmatig door te geven aan het CBS (weten we meteen hoe die aan al hun gegevens komen). Tevens worden deze gegevens doorgegeven (via de leverancier van de apparatuur; Dinaf Traffic Control BV) aan justitie. Dit gebeurt overigens in deze provincie niet van alle punten maar van 28 stuks op gevaarlijke wegen. Zo'n controlepunt is dus absoluut niet om mensen te pakken op hun snelheid maar puur voor de statistieken. Dit zou tevens niet mogen omdat deze controlepunten niet zijn geijkt.

Bij deze nogmaals hartelijk dank aan de medewerker van de provincie Friesland voor de duidelijke uitleg.


Tekst en foto's: AJ


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht