Haaglanden in de race voor gouden lasergun

Door DrNomad


Datum van foto's: maandag 18 augustus 2003
Tijdstip: 18:30 uur


Omstreeks 18:20 gaat op de N44 mijn detector af. Dit keer geen vals alarm. Als je vanuit Wassenaar naar den Haag rijdt, is het toch altijd oppassen geblazen na Duindigt, in de bocht waarna je al snel een Shell station tegenkomt wordt de lasergun nog wel eens op je gericht.



Melding doorgegeven en reportage maken maar. Speciaal voor degenen die vinden dat de Flitsservice repo’s te soft zijn, wilde ik echt eens mijn best gaan doen. Blijkbaar had ik mijn dag niet; dit een "naai controle" noemen is niet meer op een geloofwaardige manier uit te leggen.



De agent aan wie ik mij voorstelde namens Flitsservice foto’s te maken liet daarmee een onderdrukt genoegen merken. Hij legde mij uit dat er onderzoek gedaan wordt naar lokaties waar slachtoffers vallen, dat er metingen worden verricht en dat na zulk onderzoek de lokatie voor een snelheidscontrole werd gekozen. Men ging hier niemand aan de kant zetten voor 3 kilometer te hard en de agent vond dat verhaal eigenlijk maar onzin. "Als je naar Zeeland of Brabant gaat, dan is dat heel anders". Ik liet merken dat ik mede hierdoor meer sympathie heb voor korps Haaglanden dan de Zeeuwse en Brabantse korpsen.



De crew bestond niet uit beperkt opgeleide ambtenaren, nee, deze vier smerissen waren zo echt als het maar kan. Het leek net alsof zij meer plezier hadden in het aan mij uitleggen hoe alles in zijn werk gaat, dan in de controle zelf.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De plaatselijk toegestane snelheidslimiet is 50. Richting den Haag werd de lasergun gebruikt, maar er werd pas geschreven vanaf 80km/u. Geen Muldertjes dus.



Om de beurt namen de agenten de lasergun op het statief in handen, schoten voorruit en hielden zelf de auto’s staande. Wat een fluitje al niet kan doen. "Prieeert!!" en de auto’s werden naar de busbaan gewezen, waar de verbaliserende agent de overtreding met de automobilist overlegde.

Een automobilist werd staandegehouden met 105 op de gun. Dat betekend invordering van het rijbewijs en mogelijk zelfs inbeslagname van de auto.



De automobilist stond vrij lang te praten met de agent die het proces verbaal afwikkelde, ik heb helaas niet meer gezien hoe de auto is weggereden. Misschien dat de correctie zijn auto wist te redden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De welgestelde "jeugd" van dit deel uit Den Haag merkt op "lopen jullie mensen te naaien?". De agent legt wederom uit dat er geverbaliseerd wordt vanaf 80 en niet minder.



Het handje achter de rug vond ik wel frappant. Ieder heeft zo zijn methode om het balans te houden en stil te staan.



De agent had mij eerder al verteld dat hij het niet erg zou vinden als hij herkenbaar op de foto en het internet gezet zou worden. Echter bij de Flitsservice reportage etiquette zijn regels ook regels. De agent komt dus onherkenbaar in beeld.

Nog een overshoulder kiekje, 50 toegestaan. De agent werd zo enthousiast met het laten zien van hoe de lasergun werkt, dat hij vergat om de automobilist staande te houden. Dit was het punt waarop ik besloot dat ik me wat terughoudender ging opstellen in het gesprek. Volgens het openbaar ministerie zou dit een boete betekenen van 273 Euro plus recidive circuit. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daar aan het einde van het zichtbare deel van de weg worden de auto’s al gelaserd. Je komt dan net uit een bocht en het is op die afstand bijna niet mogelijk om de lasercontrole te kunnen zien.
Na het constateren van het snelheidsfeit werden automobilisten langs de kant van de weg gezet.



De agenten spraken de overtreders rustig toe, vertelden hen wat er aan de hand was en wat er ging gebeuren. Men had geen sadistisch plezier in het bekeuren, de agenten deden gewoon hun werk, alsof men koffie aan het zetten was, de normaalste zaak van de wereld.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Brommers op de rijbaan heeft blijkbaar voor nogal wat verwarring gezorgd. Deze "Haagsche Harry" wist blijkbaar niet dat brommers niet op autowegen mogen komen, zelfs niet als daar een limiet van 50 geld.
Opvallende deelnemer in het gezelschap was de motormuis. Waarvoor de motor? Het schijnt dat sommige mensen wel eens vergeten om te stoppen. Ieder zijn beurt dus ook voor deze agent. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Richting Wassenaar stond een zwarte Toyota te flitsen. Deze stond afgesteld op 65, volgens de agenten. Dus weer geen naai controle. Deze toyota stond aan de andere kant van de oversteekplaats voor voetgangers.
Dit is min of meer wat de Toyota flitser zag. De N44 richting Wassenaar. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toch nog een kritische noot gevonden bij deze controle. Je kunt het op zich de agenten niet verwijten dat zij in mindere mate kennis hebben van het onderzoek naar de controle lokatie. Op de kaart zien we het deel van de N44 waar gecontroleerd werd. Bij (1) werden de auto’s gelaserd, bij (2) werden de auto’s geflitst door de toyota. Deze cijfers zijn afkomstig uit 1999 tot en met 2002. Op het stuk waar de controle plaatsvond, vijf ongevallen met blikschade en twee ongevallen met letsel. Laat u niet misleiden door de ongevallen op de parallelweg, daar vond de controle immers niet plaats.

Tot slot kwam ik op de controle lokatie Poekie tegen. We zouden samen de repo doen, echter is er helaas iets misgegaan in de communicatie. De agent vertelde in het begin, dat men afgelopen zaterdag iemand gepakt heeft met 126 km/uur. Dit dus vlakbij een zebrapad over de N44. Hoewel een ruimdenkend mens wat betreft normen, moet ik toegeven dat 126 wat mij betreft echt te hard is op deze lokatie.



Ik kan helaas niet mijn verontschuldiging maken aan de mensen die graag een wat kritischere reportage zouden willen lezen op deze website. Hier kun je geen speld tussen krijgen.



Een kritische kanttekening kan wel gemaakt worden naar de wegbeheerder. Een snelheidslimiet op dit stuk is niet wenselijk. Mogelijk zou men een andere regeling kunnen treffen om de voetgangers over te laten steken, via een tunnel of een brug bijvoorbeeld. Het stuk N44 is te breed, mensen ervaren de limiet van 50 dan ook niet als acceptabel.



Zoals het er tijdens de controle aan toeging verdient wat mij betreft een pluim, zeker als je het vergelijkt met de manier waarop andere korpsen en verkeersteams met snelheidscontroles omgaan. Wat mij betreft krijgt deze controle van politie Haaglanden een nominatie voor de gouden lasergun!


Tekst en foto's: DrNomad


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht