Morpheus RoadPilot getest

Door Martijn


Datum van foto's: zondag 31 augustus 2003
Tijdstip: afgelopen 3 maanden


De Morpheus RoadPilot is de opvolger van de Morpheus Geodesy. De Geodesy hadden we al eens getest. U kunt hier de test van de Geodesy lezen.



Het principe is eenvoudig. Men neme ene lijst van alle flitspalen ( Flitspaal.nu ) en verzamelt daar alle GPS co÷rdinaten van. Stop deze in een knap stukje hard- en software en je hebt een prachtig legaal apparaat wat je waarschuwt voor alle vaste flitspalen en trajectcontroles.


De RoadPilot is het begin van een nieuwe generatie controledetectors. Veel routenavigatie systemen hebben de mogelijkheid om zogenaamde Points of Interests (POI) op te slaan. Een RoadPilot doet exact hetzelfde, alleen onthoudt de RoadPilot ook je rijrichting zodat je geen vals alarm hebt op een flitspaal die in een andere richting kijkt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De RoadPilot wordt geleverd in een prachtige verpakking. Hierin vind u alle benodigdheden om de RoadPilot in uw auto te monteren en software om uw RoadPilot up to date te houden via het internet.
De vele functies en mogelijkheden die de RoadPilot heeft zijn voor dit verslag ontelbaar. De leukste is nog wel dat je je kilometerteller kan ijken. In mijn geval heeft de kilometerteller ongeveer 10 km/u afwijking. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De RoadPilot wordt via een zeer deugdelijke constructie opgehangen aan de voorruit. Aanvankelijk was ik hier zeer sceptisch over. Ik dacht dat het display zou gaan vibreren door de trillingen van de auto. Dit is dus niet zo. Aan de ophanging zitten de kabels bevestigd. De kabel met de GPS antenne ( dat zwarte kastje wat onder de RoadPilot ligt op de foto) is vrij lang. Deze antenne is geschikt voor montage aan de buitenkant van je auto. De antenne is dus waterdicht. Vooral bij auto's met een warmtewerende voorruit kan het noodzakelijk zijn om de antenne aan de buitenkant te monteren/plakken.



De display is zeer makkelijk te verwijderen. Dit uiteraard met de diefstalgevoeligheid.
Waar is de RoadPilot voor bedoeld? De RoadPilot op zich heeft een database dus van alle bekende flitspalen en trajectcontroles. Het is dus geen radardetector. Het apparaat is wel uitgerust met de software om er bijvoorbeeld een Stinger, Bel 966/975 of 915 antenne aan te koppelen. Deze antennes reageren dus niet op bijvoorbeeld flitspalen die met lussen werken in plaats van met radar. Heeft u de flitspaal gezien op deze foto? Dit is op de weg van Hilversum naar Huizen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wat geeft de RoadPilot dan weer? Bovenaan is een balk die zich vult naarmate je dichterbij komt. Per flitspaal is de maximum snelheid bekend, ga je dan te snel, dan krijg je ook een audio waarschuwing. Rij je de maximum snelheid, of daaronder, dan is de RoadPilot stil. De RoadPilot is wel zo in te stellen dat je wel 1 piep krijgt als waarschuwing dat er wel een flitspaal aankomt. Op de display krijg je te zien wat voor type camera het is. Inductie (lussen) of radar. Dit is in nieuwste software versie erbij geprogrammeerd. Met een druk op het scherm op het symbool van de speaker schakel je het geluid tijdelijk uit. Dit is zeer ideaal, want soms kan het even teveel worden.
Maar het mooie aan de RoadPilot is natuurlijk dat je ook je Remote antenne eraan kan bevestigen. Uiteraard is de RoadPilot ook verkrijgbaar inclusief Remote antenne, mocht je deze nog niet zelf hebben. Tijdens onze testen hebben we ook de Remote antenne van de leverancier Morpheus getest naast onze Bel 915 antenne. Verderop hebben we daar ook wat filmpjes van. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier een Multanova radar op de A27 thv afslag Hilversum. Het opvallende was dat de signaalsterkte balk niet helemaal vol uit sloeg. De waarschuwingstijd is wel gelijk aan wat je van een Remote detector mag verwachten.
Via een USB kabel kan de RoadPilot gekoppeld worden aan uw computer. Via het internet wordt er dan verbinding gezocht met de computer van de leverancier Morpheus om de laatste software en flitspaallokatie's in te laden. Een zeer makkelijk systeem om de updates bij te houden.

En dan de filmpjes. Er zijn verschillende testruns gemaakt. Hieronder 2 stuks.



De eerste maal op de A50 tijdens de regen. Op de achtergrond begint mijn Bel 915 met Remote+ hoorn erop al op 400 meter te piepen. De RoadPilot met de Remote (975) slechts op ongeveer 50 a 75 meter. Dit kan met iedere Remote detector gebeuren. Regen dempt het signaal van een Multanova behoorlijk. Een Remote + uitbreiding op je Remote is dan ook geen overbodige luxe.




Klik >hier< voor het filmpje. (WMV 3,5 mb)


Klik >hier< voor het filmpje. (AVI 4,6 mb)



De tweede maal op de A12 ter hoogte van knooppunt Waterberg met de A50. Wederom de Bel 915 met Remote+ die eerder begint. Op ruim 600 meter begint het alarm. De RoadPilot Remote begint keurig op 300 meter.



Klik >hier< voor het filmpje. (WMV 5,1 mb)


Klik >hier< voor het filmpje. (AVI 5,1 mb)




Conclusie



De RoadPilot is een prachtig apparaat met een touch screen scherm. Door middel van de software-updates kan er goed ingesprongen worden op de wensen van de klant. Door de koppeling met een Remote antenne is het apparaat multifunctioneel. De instellingen zijn werkelijk veel, maar blijven goed overzichtelijk.


Zijn er ook nadelen? Jawel, wat wij als jammer ervaren hebben is het feit dat je eigenlijk "gedwongen" wordt om een update abonnement af te sluiten. Als je namelijk binnen 3 maanden niet contact maakt met de Morpheus computer, dan wordt de flitspaal database buiten werking gezet. De Remote werkt dan nog wel, maar je wordt dus niet meer gewaarschuwd voor flitspalen.

Ook kan er geen lasersensor (dus niet stoorder) aangesloten worden op de RoadPilot.



Voor wie?



Voor wie is een RoadPilot geschikt? Voor automobilisten die de hele dag het gehele land doorrijden, zoals accountmanagers, vertegenwoordigers en dergelijke. Steeds vaker zie je vooral de lussenpalen die puur voor snelheid staan te flitsen. Bij Swifterbant zijn bijvoorbeeld laatst 2 van dit soort flitspalen geplaatst. Vertrouwende op een radardetector ga je dan nat. Met een RoadPilot, mits deze regelmatig geŘpdate wordt, blijf je op de hoogte.

Diegene die elke dag een vaste route rijdt zal weinig profijt hebben van de vele functies van dit apparaat.



Al met al een mooi en deugdelijk apparaat wat goed zijn werk doet. Wat zeer beviel was het feit dat onder de ingestelde snelheid je 0,0 alarm hebt. Lekker rustig door de stad dus.



Belangstelling? Zie onze Shop.



Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht