3x raak in Twente

Door Raymond


Datum van foto's: vrijdag 5 september 2003
Tijdstip: vanaf 18.00


Eigenlijk had ik deze avond wat anders te doen, maar toen ik de eerste radarwagen tegen het lijf liep, begon het balletje te rollen...om mij verder de hele avond bezig te houden.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het inmiddels bekende verhaal; tegenliggers die waarschuwen met groot licht, een radardetector die aanslaat, de overbekende auto in de berm..

Tijd om een parkeerplekje te zoeken. Vlak voor de controle vind ik een zijweggetje om de auto te stallen. Het weggetje uitlopend zie ik het volgende bord staan. De plaats van de controle is in ieder geval duidelijk.
De bekende Vectra van het Verkeershandhavingsteam Twente.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op dat moment stopte er een Golf naast me, en de man vraagt of ik hier aan het controleren ben. Da's ook wat, maak je foto's van een radarcontrole en dan wordt je uitgescholden voor controleur! Ik heb overigens nog nooit een controleur gezien die foto's van z'n eigen auto maakt. Toen kon ik nog niet weten dat ik een uur later opnieuw voor een controleur zou worden aangezien.
Net op het moment dat ik naar de flitswagen toeloop, stapt de controleuse in de wagen met de mededeling dat ze een collega in Almelo moet helpen met een lege accu.
Dat van Almelo had ze beter niet kunnen zeggen..Stalker die ik ben, besluit ik de flitswagen te volgen. Da's gelukkig nooit een probleem, want ze rijden altijd rustig.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Vlak voor Bornerbroek gaan de remlichten van de Vectra aan. De wagen parkeert bij 2 andere wagens, die ik herken als radarwagens van Twente.
Met 5 man, waarvan 3 snelheidscontroleurs, staan ze te kijken hoe de Astra weer aan de praat gebracht wordt. De standkachel bleek al die tijd aan te hebben gestaan, en dan heeft-ie moeite met starten blijkbaar.

Ik besluit mijn stalk praktijken nog even voort te zetten. Maar wie van de drie zal ik eens achtervolgen? De Vectra niet, die had ik al op de foto gezet. De Astra? Als die net startproblemen had, was zij vast klaar met de controle en op weg naar het bureau. De Escort werd de gelukkige.
De Escort stond net met de neus richting Almelo toen ik besloot hem er gauw voor te zetten. Ik probeerde niet op te vallen, door naar het dichtstbijzijnde dorp te rijden, en daar op de uitkijk te gaan liggen. De Escort zou spoedig moeten komen.

En dat deed hij. Toen hij mijn parkeerplaats voorbijkwam, reed ik erachter aan. Vlak voor Almelo kijk ik in mijn binnenspiegel...en ontwaar de grijze Astra kort achter me. Een radarwagen voor me, en een achter me! "Daaaag onopvallend stalken!" dacht ik.
Later bleek dat ze me beiden niet herkend hadden.
De Escort bleek op weg naar de Violierstraat in Almelo.
Aangezien de controle nog moest beginnen, moest de handel nog worden uitgelijnd. Achter de kunststof kentekenplaat zit de radarbalk weggewerkt, en met het viziertje er bovenop wordt het uitlijnpaaltje gezocht, die 15 meter verderop was neergezet.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het uitlijnpaaltje.
Ik had nog even de achterklep open kunnen doen en het paaltje stiekem meenemen, maar de kans was erg groot dat de controleur hem zou missen.

Bovendien heb ik al zo'n paaltje.
Ik stond nog een tijdje met de controleur te praten, kijkend naar de verschillende reakties van mensen die geflitst werden.
Dat variŽerde van gelatenheid tot regelrechte boosheid, toen een geflitste Clio zijn ongenoegen nog even kenbaar kwam maken met de vraag of wij niks beters te doen hadden.
Ik hou me daar altijd buiten :)

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wat klopt er niet aan dit plaatje?



D'r zit een Mazda wieldop op deze Escort.

Natuurlijk vraag ik de controleur naar de oorzaak. "Ach, vrouwen he. De auto komt terug zonder wieldoppen en met krassen op de bumper, en natuurlijk weten ze van niks..."
Laat ik nu gehoord hebben dat juist de kerels er problemen mee hebben om de auto zonder schade uit uitritten te krijgen...

Ineens zie ik de grijze Astra weer langzaam langs tuffen.
Nee he, nog een controle? Ik gokte op de Van Rechteren Limpburgsingel, maar besloot maar even om te rijden door de Bornsestraat. Gelijk aan het begin slaat mijn trouwe Bello al weer aan. Bij de Chinees blaft hij zo hard dat ik maar een plekje ga zoeken.
En daar hebben we de oorzaak van al die waarschuwende tonen uit mijn dashboard.
De afstand tussen de Escort op de Violierstraat en de Astra op de Bornsestraat was hooguit 800 meter. Net te ver om koffie bij elkaar te gaan drinken.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als ik zo dicht bij een Chinees restaurant zou staan, dan had ik me wat opgehaald. Overigens reden de mensen hier stevig door, nagenoeg iedereen reed er sneller dan 57, voldoende om de flits te triggeren.
We zien een auto aankomen, waarvan we beiden weten dat hij te hard gaat. Echter geen flits...eerst dachten we aan een "ILL" melding, een illegal, maar dan zien we de snelheid op het display.

Deze persoon heeft ontzettend mazzel, want het fotorolletje blijkt vol. En da's een kans van 1:400.
De controleuse ging druk bezig met het vervangen van het rolletje, en ik besloot huiswaarts te gaan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Raymond


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht