Dubbele Multanova op de A58 tussen Breda en Tilburg

Door Roadie


Datum van foto's: donderdag 4 september 2003
Tijdstip: 11.00


Ik reed op de A58 vanuit Breda richting Tilburg toen bij hectometerpaal 51.4 mijn radardetector Vector Europe 966R begon aan te zwengelen. Na een korte blik op de vangrail gaf net na een viaduct mij de bevestiging. Op de navigatie gelijk de ventweg aangeklikt en 5 minuten later stond ik op de plaats des onheil.
Hier trof ik langs de beide rijstroken twee medewerkers aan van de KLPD Breda.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Richting Tilburg stond de bekende Subaru Forester met kenteken 26-DN-XH.
en richting Breda stond de groene Skoda Octavia met kenteken 66-HT-DG. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Terwijl ik foto's loop te maken komt de controleur van de Subaru naar mij toegelopen en vraagt wat ik aan het doen ben. Foto’s maken zeg ik en de volgende vraag was voor wie ik foto's maakte. Daarop gaf ik hem te kennen dat ik daar nog over moest nadenken maar direct daarna wou hij mijn persoonsgegevens hebben. Volgens hem loopt er een gerechtelijk onderzoek tegen het zomaar publiceren en fotograferen en mocht hij dit vragen omdat de boa’s nu ook opsporingsbevoegd zijn (wat mij deed twijfelen of dat wel zo is).
Alvorens hem te antwoorden vroeg ik hem om zich te legitimeren (recht van de burger). Zijn antwoord was als volgt. "Uh, normaal gesproken heb ik mijn legitimatie bij me, maar die ligt toevallig vandaag in Driebergen". "Tja", was mijn antwoord, als u zich niet kunt legitimeren, dan ben ik u geen persoonlijke informatie verschuldigd en krijgt u dus niet mijn persoonsgegevens", waarna zijn notitieboekje weer terug verdween in zijn borstzakje. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tijdens het teruglopen naar mijn auto vroeg de boa nog of ik zijn collega ook ging fotograferen die ik bevestigend antwoordde. Hij liep zogenaamd even met me mee, om uit te leggen hoe ik bij zijn collega kon komen. Maar boa, denk je nou echt dat ik zo dom ben. Je liep gewoon mee om stiekem even mijn kenteken te noteren. Kun je toch nog achterhalen wie je fotografeerde. Maar ja, een kenteken is geen persoonlijk iets, dat had je ook gewoon kunnen vragen.

De volgende vragen die voor mij open blijven staan zijn:

- Is een BOA tegenwoordig ook opsporingsambtenaar, of heeft hij tijdens zijn ambt gelogen?

- Mag een BOA zijn functie uitoefenen als niet is komen vast te staan wie hij is, na het opvragen van zijn legitimatie door een burger?, en de mensen die die dag door hem geflitst zijn wel wettelijk in overtreding. Kan een automobilist zich hier op beroepen.
Zo ja, dan wil ik wel getuigen dat die BOA zich niet kon legitimeren ..."


Note: Op ons forum kunt u in deze topic terecht voor vragen of opmerkingen over deze reportage.



Tekst en foto's: Roadie


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht