Verticaal hangen van een Quintezz XT 6000 Z1

Door Ronnie


Datum van foto's: zaterdag 11 oktober 2003
Tijdstip: N.v.t.


Nadat ik op flitsservice.nl gelezen had dat de Quintezz verticaal beter detecteert ben ik dat eens gaan testen.
Ik heb een testrun op de N11 gedaan waar ze bijna elke dag wel met een Gatso staan te controleren. De eerste keer dat ik er langs reed hing de Quintezz horizontaal.
Op ongeveer 200 meter van te voren begon het signaal. Dit was afgaand.


Op de terugweg reed ik op de andere weghelft en begon de detector al te piepen op 300 meter. Dit is op zich logisch, want opkomend kan je makkelijker decteren dan afgaand.

Daarna ben ik er weer afgaand langs gereden terwijl ik de detector verticaal heb gehouden. Ik kreeg de melding al op 400 meter afstand wat dus een verdubbeling is !


Ik had al wel een verticale ophanging gezien, maar die was gemonteerd op de binnenspiegel en ik wilde gewoon de zuignappen gebruiken. Dit omdat ik regelmatig in andere auto’s rijd.


Ik ben toen aan de slag gegaan met een ontwerp en op de foto kunt u zien welke onderdelen ik gebruikt heb





klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als eerste natuurlijk de originele zuignappen en het plastic klik mechanisme.
Daarnaast vier schroefjes, vier moertjes en acht ringetjes. Een plaatje rechthoekig staal, nog een plaatje rechthoekig staal met een knik er in. Als laatste heb ik de originele ophangbeugel nagemaakt omdat ik de originele ophangbeugel niet wilde beschadigen.


In de rechthoekige plaatjes heb ik dan gaatjes geboord waarin de schroefjes passen en ook in de ophangbeugel heb ik twee gaatjes geboord. Daarna heb ik het rechthoekige plaatje met de knik er in vastgemaakt aan de ophangbeugel. Het andere rechthoekige plaatje heb ik zo gemaakt dat die hetzelfde werkt als de originele ophangbeugel. Dus met de vier bolletjes er in op de hoeken en de twee openingen er in.

Dit plaatje heb ik dan weer vastgeschroefd aan het geheel. Als laatste kwam het plastic klik mechanisme er op en de zuignappen erin. De foto laat zien hoe het geheel is geworden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De volgende foto’s laten zien hoe het er uit ziet als de detector verticaal wordt opgehangen in de auto.
De detector geeft nu minder vaak vals alarm en detecteert een stuk beter.


Het bereik kunt u nog verder verbeteren door het aanschaffen van een hoorntje wat speciaal op maat wordt gemaakt voor de Quintezz. Dit samen met het afregelen van de detector zorgt ervoor dat de detector bijna de Target 330 en 550 evenaart.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Testresultaten heb ik nu nog niet, want er wordt niet zo veel geflitst bij mij in de buurt maar deze komen zo spoedig mogelijk.



Tekst en foto's: Ronnie


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht