A1 dubbelzijdig onder vuur

Door De Deventenaar


Datum van foto's: zaterdag 8 november 2003
Tijdstip: 11.00 uur


Zaterdagochtend tien uur. We hebben net ontbeten en ik zet even het laptopje aan voor de laatste e-mail. Pling: [9:17 radar ge a1 Deventer > Apeldoorn thv 92,3]. Ik neem mijn laatste slok koffie en stap in de auto.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De afgelopen weken is het KLPD (of regio) kind aan huis op het traject tussen Amersfoort en Hengelo. Ter hoogte van Stroe, Barneveld, Hoederloo, Bathmen en nu ook regelmatig bij Twello/Wilp en de afslag Deventer zelf! Het was een mooie zonnige zaterdagochtend dus waarom niet even met zoon en dochter een kijkje nemen.
"En route" werd de verwachting al bevestigd dat het een duo was. Zowel de noord- als de zuidbaan werden door een "knipperend oog" in de gaten gehouden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na de situatie vanuit het oosten te zijn gepasseerd, hebben we bij Voorst de A1 verlaten om vervolgens langs de VAR (stortplaats) één viaduct verder (91,x) uit te komen om op afstand de situatie te kunnen overzien. Zoals je op de foto kunt zien, is er behoorlijk wat verkeer maar ook genoeg ruimte om een beetje op snelheid te komen. Dat wordt hier dan wel beloond met een foto!
Als we dan onze weg richting Wilp/Achterhoek/Twello vervolgen, komen we bij het viaduct waar de apparatuur is opgesteld. De heren spelen duidelijk geen verstoppertje. Wanneer ik de vriendelijke agent hier naar vraag, geeft hij aan dat het een kleine moeite was geweest één en ander iets dichter achter het pilaar van het viaduct te plaatsen.

"We doen dit bewust.", vervolgt de agent. "Het is zeker net zo effectief dat men ook ziet dat er wordt gecontroleerd. Veel bestuurders rijden op de "automatische piloot". Hierdoor zijn zij zich soms niet bewust van hun gedrag. Langdurig links rijden, bumperkleven en te hard rijden zijn hier mede het resultaat van".

Ik reageer: "Maar agent ik beschik weliswaar over cruise control maar voor die tijd betrapte ik me er zelf ook wel eens op dat ik dichter bij de 130 dan de 120 zat". Het is bijzonder vermoeiend om er continue op te letten dat de maximum snelheid niet wordt overschreden".
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De agent antwoordt: "Meneer, het is ook helemaal geen probleem wanneer u (per ongeluk) 130 rijdt waar 120 is toegestaan. U verstoort het verkeersbeeld hier namelijk niet echt mee. U wordt hier ook niet voor bekeurd. De apparatuur is zo ingesteld dat tot 128 niet wordt gefotografeerd. Er van uitgaande dat vrijwel alle snelheidsmeters van personenvoertuigen een positieve afwijking hebben, staat er dan al ongeveer 135 op de teller. En als u dan wordt geflitst wordt er ook nog 4 kilometer van afgetrokken. Dit laatste is natuurlijk voornamelijk omdat bekend is dat er een onzuiverheid in de meting optreedt wanneer onder een hoek wordt gemeten".

Op de achtergrond piept de radarinstallatie er op los. Korte enkele piep: personenauto begeeft zich in de gevarenzone tussen 120 en 128. Lange piep: Vrachtverkeer. Twee piepjes achter elkaar: FLITS. Zoals bij menig reportage is te zien, worden op het display ook continu de snelheid van de passerende voertuigen weergegeven; het aantal foto's dat tot op heden is gemaakt; de snelheid van de laatste overtreder. Vandaag zitten er veel in de eerste en tweede categorie: tot 139 "echte" kilometers dus. De teller staat na twee uur controleren op 270.
Eh, over de flitser gesproken? Die op de zuidbaan, dat is duidelijk een ander staaltje techniek? De spraakzame agent geeft aan dat aan de overzijde een digitale opstelling wordt gebruikt. Hier komt geen rolletje meer aan te pas. Er wordt een digitale foto gemaakt waarbij een infraroodflitser wordt gebruikt. Deze flitst zonder dat je het ziet. De foto's worden direct naar de laptop gezonden waar de agent ze verwerkt.

De laptop beschikt over een database van de RDW waarmee ze kunnen nagaan dat het juiste kenteken wordt herkend. Kleine vrachtwagentjes tot 3500kg worden soms in eerste instantie op basis van de voertuiglengte op 80km/uur geflitst maar mogen in werkelijkheid natuurlijk 120km/uur! Deze foto's worden nu dus direct gecorrigeerd. Indien men vervolgens terugkomt op het buro, kunnen alle bekeuringen direct worden verwerkt en hebben de overtreders binnen 4 dagen een acceptgiro in de brievenbus.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De agent vervolgt: "Volgende week krijg ik ook een uitgebreide cursus waar me de kneepjes van dat apparaat worden uitgelegd. Voor alle meetapparatuur waar je mee werkt, krijg je eerst een uitgebreide cursus voordat je deze daadwerkelijk mag gebruiken. Na de cursus wordt je ook nog begeleid en moet je (onder toezicht van een ervaren agent) een soort examen doen. Over collega's gesproken, daar komt net mijn collega van KLPD polshoogte nemen. Even een bakkie doen (Octavia)."

Hiermee komt het gesprek met de sympathieke agent ten eind.

Over het nut van snelheidscontroles zijn de meningen uiteenlopend maar overwegend negatief. Dit blijkt ook uit de reacties van de medeweggebruikers (claxonneren, handgebaren). Maar de controleurs doen gewoon hun werk. En ja, het is natuurlijk een makkelijke manier om geld te verdienen (zowel agent als overheid) maar dat geldt voor meer beroepen. Het is nu eenmaal noodzakelijk om ons allen een beetje in toom te houden.

Tot slot nog een tip: Het roodwitte paaltje waarmee de radar wordt uitgelijnd, blijft meestal staan tijdens de controle. Ook al wordt de camera zelf nog wel eens gecamoufleerd middels een regendekje, het stokje is meestal goed zichtbaar. Mocht je dus toch (per ongeluk natuurlijk) boven de maximum toegestane snelheid zijn uitgekomen: remmen loont!


Tekst en foto's: De Deventenaar


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht