Quintezz 7000 Z2 getest

Door Martijn


Datum van foto's: zondag 9 november 2003
Tijdstip: Gedurende een maand


De opvolger van de razend populaire Quintezz Z1. De Q Z1 is de best verkochte raamplak detector in Nederland. Op flitspalen en regionale controles doet deze detector het prima, maar op snelwegcontroles gaf de Q Z1 als je mazzel hebt, aan wanneer je weer post uit Leeuwarden kon verwachten.



Daarom nu dus de opvolger. We hebben deze detector diverse malen op zowel regionale als snelweg controles getest. Hieronder het verslag.



Bij deze wil ik mezelf verontschuldigen bij de importeur Wexler, vanwege de lange tijd die tussen het testen het publiceren is geweest. Helaas door ontzettende drukte is het er niet eerder van gekomen

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Voordat het detectorverbod van kracht werd hebben wij de Quintezz Z2 getest. We hadden al wat positieve verhalen erover gelezen in ons forum, dus de verwachtingen waren hoog. Hier een foto van de detector zelf.
Uiteraard zijn we meteen de weg opgegaan met deze detector. Eerst naar onze vaste testpaal, die toen nog heel was. Eerst een opkomende meting. In de verte achter het viaduct is de radarpaal. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op ruime afstand is er al vol alarm. Bekend verschijnsel zullen Quintezz Z1 bezitters zeggen. Toch is er met de Z2 een mooiere en betere opbouw van het signaal te vinden.
En vervolgens naast de flitspaal. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarna zijn we op zoek gegaan naar een mobiele regio controle. Rond Dronten zijn deze veelvuldig te vinden, onder andere op de afslag naar De Wissel en naar Ketelhaven. Hier betreft het dus een melding als deze radar fl n305 thv Dronten bij afslag de Wissel. Als u op de foto klikt voor de vergroting, dan ziet u dat de afslag na 400 meter is. De radar staat na de kruising. Het eerste signaal is reeds ontvangen door de Quintezz Z2.
Wat vervolgens opbouwt naar een volledig signaal. U ziet de radarcontrole achter het blauwe straatnaam bordje. Op deze kruising gebeuren af en toe zware ongevallen. Op de dag van de test lagen de bloemen er nog van een motorrijder die omver gereden was door een 78 jarige bestuurder (ster?) die tegemoetkomend linksaf sloeg naar Dronten en deze niet gezien had. U snapt dat een radarcontrole dit voorkomt. Volledig terecht dus. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We weten allemaal dat er op dit moment een detectorverbod is. Alle belanghebbenden wachten op de eerste zaak, zodat het recht op vrije informatievergaring en verspreiding weer hersteld wordt. Om nou eens te kijken wat het effect zou zijn indien de detector niet direkt achter de voorruit hangt hebben we deze geklemd onder de hoofdsteun van de passagiersstoel. Op zich verandert er dan weinig aan het resultaat. Wat u met deze informatie doet, is uw zaak.
Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar de gevreesde Multanova 6 F radars van het KLPD. Deze staan alleen op de snelwegen en werken op een andere frequentie. Ook hier geen slechte resultaten in vergelijking met de Quintezz Z2. Een kleine 100 meter was toch wel goed te doen, met uitschieters naar 200 meter. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Uiteraard hebben we vervolgens de Quintezz Z2 ook verticaal getest. Bij een Quintezz Z1 maakte dit al aanzienlijk uit (zie onder vorige test van een Quintezz Z1 met upgrade) dus was het de vraag of de Quintezz Z2 dit verschil ook zou hebben. Het antwoord is ja, het scheelt. Het zal z'n 50 tot 75 meter verschil uitmaken.
Daarnaast hebben we de detector ook buiten de auto getest, om de invloed van de voorruit weg te nemen. Het resultaat was verbluffend. Tegelijkertijd met mijn "autoalarm" die tevens voorzien is van een upgrade ging de Quintezz Z2 af. De afstand was enkele honderden meters tot de controle post. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Conclusie:



Een goede detector voor de beetje te hard rijders. Hij geeft nog steeds vals alarm en het is nog steeds geen inbouw detector, maar de prestatie's zijn aanzienlijk beter dan z'n oudere broertje. Voor de beetje te hard rijder zonder warmtewerende voorruit tot maximaal 20 km boven de teller de eerste keus.


"Warmtewerende voorruit?, waar heeft die gast het nou weer over?" Nou, veel auto's en dan voor al die uit Frankrijk zijn vaak voorzien van een warmtewerende voorruit. Leuk en aardig, maar er komt bijna geen radarstraling doorheen. Een raamplak detector is dan gewoon zinloos. U zult dan aan een inbouw detector moeten denken, zoals de Target 966 of de Bel 975.



"Leuk en aardig, maar er is een detectorverbod, wat nu?" In Nederland is de handel inderdaad verboden. Particulier bezit echter niet. In het buitenland zijn voldoende shops om alsnog een detector te krijgen, als showmodel in uw huis. Helaas kunnen wij ook niet al teveel uitweiden over dit onderwerp. Hopelijk is het verbod spoedig voorbij.


Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht