Geluidsmeting op de N9.

Door Egeltjes


Datum van foto's: dinsdag 11 november 2003
Tijdstip: 13:15 uur


Vroeg uit het werk, ging ik eerst naar de rechtbank in Alkmaar om een administratieve vraag voor te leggen. Rijdend over de westelijke randweg van Alkmaar, kwam ik tussen de afslag Egmond en afslag Bergen deze opstelling tegen aan de westzijde. Via een fietspad langs een naastgelegen school, kwam ik op deze locatie uit. Helaas was hij (net als bij de A30, de dag ervoor) bezig met de boel af te breken.

De weg situatie hier is een twee-baans weg met in beide richtingen 2 rijstroken. Ondanks dat de weg hier een autoweg is, is de maximumsnelheid 70km/u. Dit komt mede door de vele kruispunten, die met verkeerslichten beveiligd zijn. Eerder genoemd fietspad ligt op 20 meter afstand en is gescheiden door een sloot.

Op mijn eerste vraag of de betreffende persoon met een snelheidscontrole bezig was, vertelde hij al snel dat het om geluidsmetingen ging, waarbij ook de snelheid van de wagens van belang is. Hij legde ook uit dat er daarom een Gatso-radar gebruikt werd. Deze meting werd gedaan in opdracht van Rijkswaterstaat. 3 jaar geleden is hier namelijk nieuw asfalt gelegd en nu wilde men weten in hoeverre het geluid verminderd was. Hiertoe was de meting van honderd enkele auto's nodig. Rijden er twee auto's naast elkaar, dan is de meting onbruikbaar. Aangezien er op de randweg van Alkmaar veel verkeer rijdt, is de meting een langdurige klus. Na 2 uur (hij stond er al om 11:30hr) was de klus pas geklaard.

Ik legde uit dat ik voor FlitsService.NL reportages maakte van diverse controles langs de weg. De meet-mijnheer vertelde dat de dag ervoor langs de A30 ook al collega's van FlitsService langs geweest waren. En net als aan hem, gaf hij mij ook zijn kaartje. Ik legde hem ook uit, mocht hij met zijn gezicht op een foto komen, dat deze eerst weggewerkt zou worden, voordat de foto gepubliceerd gaat worden.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Wandelend langs de vangrail (de wegafscheiding) is nog net de radarkast te zien naast de wagen in de berm. De afslag Bergen ligt hier achter mij. De voorbij rijdende wagen zou een geldige meting opgeleverd hebben. Voor de wagen is een pech-vak te zien. Verderop het groene hectometerpaaltje HMP 78.6
De wagen van het bedrijf: Een Mercedes [32-NJ-HG] werd gebruikt om de apparatuur te vervoeren. Op de zijkant van de wagen stond: M+P Geluids & Trilling meting, Aalsmeer - 's Hertogenbosch. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De registratieapparatuur stond nog op een tafeltje. Ook is een oplaadbare batterij op het tafeltje te zien. Het bordje "Pech-vak" geeft het eerder genoemde pech-vak aan. Ook al verricht de persoon geen snelheidscontrole, om privacyredenen heb ik zijn gezicht weggewerkt.
Een blik op de weg in de richting van afslag Bergen. Duidelijk zijn de 2 rijstroken per richting te onderscheiden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het kaartje van deze meet-mijnheer (een junioradviseur). Op de achterzijde heeft hij geschreven dat het een "SPB-meting" betrof. Omwille van de privacyredenen heb ik zijn naam weggewerkt. De site van dit bedrijf zelf ziet er informatief uit en heeft zelfs enkele geluidsrapporten online staan.

Conclusie: De westelijke randweg van Alkmaar ligt hier langs een woonwijk. Naast het nieuwe ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) is ook deze geluidsmeting in hun belang gedaan.


Tekst en foto's: Egeltjes


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht