Treurnis langs de A1

Door Gurb


Datum van foto's: maandag 17 november 2003
Tijdstip: 22:30 uur


Na een dag hard werken ben ik op huis aan gegaan. Maar niet voordat ik een bezoek had gebracht aan een controle die op deze site gemeld was:



radar nh a1 amersfoort ri amsterdam thv hmp 27.4 afslag laren 21:13:30



Deze controle was al snel opgemerkt door een bezoeker van FlitsService.nl, want hij was pas rond negen uur 's avonds opgebouwd. Maar al snel was hij bekend bij diegenen die betere manieren kunnen verzinnen om de verkeersveiligheid te verhogen dan door een flitser in de berm te plaatsen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op een doodlopend stukje weg stond een Skoda Octavia met kenteken 50-GS-GX en links daarvan stond een Multanova 6F van het Korps Landelijke Politie Diensten uit Driebergen aan de vangrail. In het donker is dit een treurig tafereel, de opstelling onder een natgeregende boom in de late herfst, bewaakt door een eenzame controleur.
Na een kort gesprek met de controleur was het ijs gebroken en ging hij verder met de kentekens invoeren in de PC waarmee de digitale foto's uitgelezen worden. Hightech apparatuur die automatisch kentekens herkent, maar zelfs voor een computer kan het lastig zijn om kentekens uit te lezen en moeten "leesfouten" met de hand gecorrigeerd worden. Deze passant, waarbij z'n kenteken eindigt op **-*L-87 reed 110 kilometer per uur, na meetcorrectie. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een hectometerpaaltje zorgde er voor dat de controlelampjes uit het zicht van de voorbijrijdende auto's werd onttrokken. Door de infrarood flitser in het rechter rode kastje is de flits tegenwoordig niet meer met het blote oog te zien waardoor minder mensen plots remmen door de schrikreactie die zo'n flits met zich mee brengt.
Vanwege de regen had de controleur de apparatuur voorzien van een regenhoes. Dit is één van de 14 digitale sets die er voor zorgt dat de mensen er later op onaangename wijze aan herinnerd worden dat hard rijden op deze plek duur kan zijn. Er was een passant die met 144 kilometer per uur op de foto ging. Die kan een forse boete tegemoetzien, want het maximum op dit stuk is 100 km per uur. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controleur had volgens mij een slechtere plek kunnen kiezen om te gaan staan, even verderop bijvoorbeeld, bij één van de favoriete stekjes (bij hmp 25.8). Maar daar waren wegwerkzaamheden aan de gang. Door er iets voor te gaan staan remden veel mensen af die de controle in de gaten hadden. Desalniettemin was in minder dan een uur al 270 maal een kenteken aan een boete gekoppeld.


Tekst en foto's: Gurb


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht