Technische- en papiercontrole vrachtverkeer en aanhangers

Door Jeeper


Datum van foto's: woensdag 21 januari 2004
Tijdstip: onbekend


Vandaag moest ik het een en ander naar de Reinunie wegbrengen.
Toen ik het terrein op reed zag het wit/oranje van agenten en medewerkers van Verkeer en Waterstaat. Ik dacht nog even ''heb ik dat'', kom ik een keertje volgeladen met mijn wagen aan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de tijd dat ik me had gemeld bij de beheerder van de Reinunie hadden ze al met z'n allen rond mijn auto gelopen:
''Heeft die uitlaat wel een keurmerk?''
''Je bodemspeling is te klein, zo beschadig je het wegdek.''
''Je lading ligt los in de auto, bij remmen kan het zo in je nek schuiven, etc.''
Gelukkig bleef het bij wat opmerkingen en onderling (leed)vermaak.
Nadat ik van mijn rommel af was, heb ik mijn auto aan de kant gezet, en ben ik is wat rond gaan kijken. (met toestemming natuurlijk)
Er was van alles en iedereen aanwezig, zoals de verkeersongevallendienst, gewone dienders van het plaatselijke korps, speciaal opgeleide techneuten die alles weten betreft wat wel en niet mag bij grote voertuigen en Verkeer en Waterstaat om de aslast, laadvermogen en om op rij- en rusttijdenwet te controleren.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De inspectie van Verkeers en Waterstaat was met 2 bussen aanwezig.
In 1 bus bevonden zich de benodigdheden voor de mobiele weegbrug.
Als de heren op locatie zouden staan en het zou gaan regenen kunnen ze in ieder geval droog koffie drinken. Deze ruimte werd bij deze controle niet gebruikt.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De achterkant is waar het ''brein'' van de weegbrug zich bevindt.
Rechtsbovenin staat de computer die alle metingen van de assen opslaat.
Er reden politiemotoren rond op de snelwegen: A9 en de A22 die vrachtwagens en auto's met aanhangers naar de controlelocatie begeleiden. Een agent heeft net een vrachtwagen afgeleverd. De vrachtwagen moet eerst de mobiele wegbrug op. De platen wegen per 50 kilogrammen en ronden dit af. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nadat alle assen de brug zijn gepasseerd. Maakt de computer achterin de bus een printje van alle aslasten. De medewerkers van Verkeer en Waterstaat letten ook op naleving van de rij en rustijden wet. De tachograaf wordt dus ook bekeken.
Als Verkeer en Waterstaat klaar is, gaat de politie aan het werk.
De poltie controleert op de juiste papieren en op technische staat.
Deze vrachtwagen heeft veel te veel verlichting aan de voorzijde. (25 stuks) Ook voert hij rood licht aan de voorzijde.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Mijn plicht riep, en ik moest dus weer terug naar mijn werk.
Als de heer Spee het dan toch over verkeersveiligheid heeft, dan kan hij wel wat meer van dit soort controles gaan laten houden, en wat minder op de minimale snelheidsovertredingen gaan letten.
Herinnert u zich de uitzending van Barend en Witteman met Martijn nog?
Daar zat een vrouw die door een vrachtwagen aangereden was en vervolgens doodsbang was om de weg op te gaan. Met meer van dit soort controles had het misschien voorkomen kunnen worden.



Tekst en foto's: Jeeper


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht