A2 thv 249,7

Door Dribbel


Datum van foto's: zondag 18 januari 2004
Tijdstip: 09:00 uur


16 - 18 januari, Race & Rally te Maastricht

Dat is de reden geweest dat de BOA langs de A2 is gaan staan en niet langs
bijvoorbeeld de A79, zo vertelde hij mij nadat ik achter het stuur van de
Subaru had plaatsgenomen. Er zijn natuurlijk genoeg beursbezoekers die op
weg naar de beurs hun eigen auto flink de sporen geven en wat is er dan
beter dan deze groep te bekeuren en niet een eenzame hardrijder op de lege
A79... als je dan per se moet controleren lijkt me dit een goede keuze.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Die keuze had als gevolg een melding op FS: radar li a2 eindhoven ri
maastricht thv hmp 247.8 thv maastricht airport 09:06:27

Aangezien ik toch naar Eindhoven moest besloot ik eens een kijkje te gaan
nemen en mijn 1e repo te gaan maken.

Auto en bestuurder waren snel gevonden aangezien ze vlakbij de controle
stonden.
Het leek er even op dat de zon op de voorruit zijn werk had gedaan en de BOA
lag te slapen maar nee, achter die zonnebril waren zijn ogen toch echt open.
Goed, de reden voor de locatie was dus duidelijk. Dat er gecontroleerd moet
worden is ook nog even uitgelegd: je moet als politie zowel tegen moord,
diefstal als hardrijden optreden dus dan ook maar langs de A2. Zelf vind ik
het nog steeds onzin dat men ook 0-10 km/h te hard boetes uitschrijft maar
ook daar was een antwoord op. Er is natuurlijk een afwijking op de teller en
nog weer een aftrek en marge etc maar feit blijft: zoveel extra ongelukken
gebeuren er nu ook weer niet door het overschrijden van de vmax met enkele
kilometers.
Tijd voor wat foto's. De opstelling zou tot 15:00 uur blijven staan dus toen
ik om 14:30 langs reed had ik mijn camera al gereed. Helaas was de planning
gewijzigd, de boel al opgeruimd en heb ik dus geen foto vanaf de snelweg
kunnen maken.

Zoals je ziet, naast het trappetje en naast de ANWB paal. Daarover de
volgende 'discussie': wel of niet verdekt opstellen. Ik ben van mening dat
je de boel beter verdekt op kan stellen om ongelukken te voorkomen. Als
alles verdekt staat heeft bermturen geen zin meer en let de automobilist dus
meer op de weg. BOA was van mening van een alerte en actieve bestuurder
alles ziet wat er op en om de weg gebeurt..dus ook een radar naast de
vangrails. Kortom: actieve mensen zouden best iets te hard kunnen rijden
maar als ze dan wel goed kijken is er niks aan de hand. Hoe meer ik er over
nadenk, hoe minder ik me er in kan vinden dus de volgende keer kaart ik dit
onderwerp nog eens aan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier zien we nog de analoge camera, buiten de foto vergezeld door een rode
flitslamp. Volgende week zal deze set vervangen worden door een digitale set
met infrarode flitslamp. In het donker achter je voorganger aanrijden is dus
voorbij, het licht dat het ledje uitstraalt is miniem. De digitale set heeft
als gevolg dat de bekeuringen sneller op de mat liggen (goede zaak) en dat
de BOA aan het werk moet in de auto (goede zaak).
Score om een uur of 11:30 toen er sinds 9:00 circa 2300 auto's gepasseerd
waren: 360 overschrijdingen. Een half uur later waren dat er 450 en moest de
filmrol vervangen worden. Ik zag redelijk wat vrachtverkeer, campers en
caravans op de bon gaan, verdere overtredingen waren helaas ook 0-10 km/h
boetes maar ook vele die daar boven zaten. Ergens moet je een grens
trekken... zeker is in ieder geval dat de passat die met 177 echte
kilometers langskwam boven de grens zat.

Mocht je bezwaar aantekenen omdat je op weg was naar de rally en daardoor
niet toerekeningsvatbaar was: de foto zal er ongeveer zo uit gaan zien.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Dribbel


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht