MN6f en bumperkleef controle op de A27 bij Houten

Door Truman


Datum van foto's: donderdag 12 februari 2004
Tijdstip: 11:00 uur


Vanmorgen moest ik eventjes voor een boodschap naar Nieuwegein. Bij de brug zag ik het bekende busje alweer staan en weer had ik mijn camera niet bij me.


Na de boodschap kwam ik terug en stond er iemand van de Tuf tuf club die ook in Houten woont. Heb net een nieuwe 8 megapixel digicam en die moest ik toch uit proberen. Nadat ik mijn auto op een plek neer had gezet waar het wel mocht, in tegenstelling tot de Tuftufclub, werd ik vriendelijk begroet. De sfeer was redelijk rustig en ik vroeg of ik wat foto’s mocht maken. Dit was geen probleem.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het kenteken van de bus waar de apparatuur voor deze controle mee vervoerd wordt. Een bekend gezicht tegenwoordig.
De positie van de bus is voor de mensen boven op de brug makkelijk te herkennen, vanaf de snelweg is het iets minder goed te zien, moet ik zeggen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto zie je de Multanova goed staan. De heren moesten toch redelijk veel foto’s handmatig corrigeren vanwege de hoeveelheid licht die er niet is in het viaduct. Bijna elke foto werd handmatig na gekeken ter plekke. Ook hier begon met pas met schrijven bij 108 km/uur. De andere diender stond in verbinding met de collega’s bij het tankstation voor de bumperklevers. De agent bevestigde mijn vermoeden dat je nog steeds aangehouden moet worden om hiervoor een bekeuring te krijgen.
Op deze foto zie je duidelijk de camera voor het bumperkleven staan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit is exact hetzelfde beeld wat de agent in de auto ziet. Hij heeft me ook laten zien hoe ze nu de afstand en de snelheid berekenen. Het goede nieuws: ze doen er per dag gemiddeld 15 tot 20. Sommige mogen gelijk afrekenen andere krijgen een acceptgiro in de bus. Het blijft toch 250 euro per keer, minimaal.
Tot slot nog eventjes snel de inhoud van de bus. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De werkplek van de agenten. Hierbij zijn ze natuurlijk onherkenbaar. De laptop werd eventjes dichtgeklapt omdat er ooit eens een foto is geweest van een kenteken en daar heeft toen iemand bezwaar tegen gemaakt. Wet op de privacy zal het wel zijn, maakt niet uit. Iedereen weet inmiddels wat de laptop doet en hoe. De pc aan de rechterkant heeft een doorlopend realtime beeld van de weggebruikers die over de 2 banen kleven! Niet iedereen wordt er tussen uit gehaald alleen de mensen die met hogere snelheden : 120 / 130 / 140 aan het kleven zijn. Er mag tenslotte 100 gereden worden op dat stukje.

Over de zin en onzin van het flitsen hebben we het niet gehad toen een van de twee agenten vertelde dat zij ook maar mensen zijn en ook bekeuringen krijgen net als veel andere weggebruikers. Verder vertelde hij nog ze er tegenwoordig elke week staan en ook bij A2 Breukelen (alleen kleven) en bij Woudenberg.



Ze staan er na de spits – voor de spits, omdat het anders geen doen is namelijk. Toen ik stond te kijken maakte een kleiner type auto het wel heel bont. Deze zat zo ver achter een vrachtwagen dat ook de meest rechter camera (die staat schuin de weg) deze nauwelijks kon waarnemen.



Ook was er nog een gelukje voor een dikke Mercedes, de beelden waren niet scherp te krijgen, dus die kreeg een waarschuwing voor het kleven, maar toch nog een dikke bekeuring voor 43 km/h te hard. Een van de agenten vertelde ook dat ze ook wel eens een oranje hesje over de digitale Multanova hadden gehangen. Maar sommige mensen willen het blijkbaar niet zien en zitten dom voor zich uit te staren.


Tekst en foto's: Truman, bijgewerkt door Arno


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht