Haaglanden in de race voor gouden lasergun deel 2

Door Arjan


Datum van foto's: vrijdag 13 februari 2004
Tijdstip: 19:45


Na het lezen van de melding radar en laser zh n44 den haag - wassenaar in beide ri thv shell / zebrapad heb ik gelijk besloten om daar even langs te gaan, want ik moest toevallig toch die kant op.
Daar aangekomen bleek er ook inderdaad een radarauto en een lasercontrole te staan. Ook wel een bekende plek, want deze was ook eerder gebruikt om te laseren: "Haaglanden in de race voor gouden lasergun" vandaar nu deel 2.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier de foto van de 14-VS-SZ, deze werd gebruikt als vervoersmiddel van de boa's die stonden te laseren.
Een beetje slecht te zien, maar deze weg is best lang, en omdat het een 2-baans weg is met daarbij een busbaan en een limiet geldt van 50 km/u, ga je ook snel over die limiet heen. Ook ik en de boa gaven zelf aan dat wij hier ook harder rijden dan deze limiet omdat de weg dit gewoon uitdaagt. Daarom vraag ik mezelf ook af waarom de limiet hier niet wordt verhoogd naar 70 km/u want dat is hier in principe gewoon verantwoord te doen.

Gelukkig werd je hier pas vanaf 83 km/u van de weg gehaald, en dit werd ook bewust gedaan om puur de uitschieters er uit te pakken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zoals je kan zien is dit een gevaarlijk punt om s avonds over te steken, er zit dan wel een stoplicht maar dat maakt het nog steeds gevaarlijk om over te steken.

Ik zou hier eigenlijk ook gewoon liever een verhoogde loopbrug willen zien, zoals bijv. op de A44 is gedaan, je kan dan ook gewoon zonder zorgen s avonds of s middags naar de overkant lopen met je hond om die daar in het bos uit te laten zonder het verkeer te laten stoppen. Tevens ter informatie aan de overkant rechts stond de radarauto maar daar kom ik later op terug.

Voor het eerst dat ik zelf even mocht kijken hoe het nou precies in het werk ging en moet zeggen dat het nog best moeilijk is om precies die auto er uit te pikken die te hard reed als het druk is. De lasergun die gebruikt werd was een "Laserpatrol" en was voor het laatst geijkt in April 2003, deze zal dus nog heel even meekunnen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Mocht je je zelf echt niet meer in kunnen hebben houden op dit stuk (wat helaas 5 keer is gebeurd in een half uur dat ik daar heb gestaan) dan werd je gelijk van de weg afgehaald en bekeurd. Je werd dus vanaf 83 km/u bekeurd wat ik al eerder aangaf en dit houdt dus in dat het buiten de mulder wet valt. Deze personen kunnen dus een aardige schikking thuis verwachten en/of moeten voorkomen. Ook heb ik hier iemand van de weg zien afgehaald worden met 104 km/u. Deze persoon mocht zijn auto laten staan en verder reizen met de collega's die hem later op kwamen halen.
Aan de andere kant stond een radarauto, de RJ-XL-05.
Toen ik net besloot om foto's te gaan maken van deze auto moest hij er vandoor, maar op verzoek heeft een boa van dit team hem opgeroepen en gevraagd terug te komen zodat ik toch nog een paar foto's kon maken.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier de gehele set die in de wagen was ingebouwd, het ging hier om een Gatso 24 Ghz radar, die in totaal 145 foto's heeft gemaakt. Deze vertrok om 20.00 uur richting huis.
Zodra je dit plaatje ziet zal je eerst denken "Waarom staat het bereik op 157 ?" dit heeft hij speciaal gedaan omdat hij was terug gekomen voor mij en het geen nut was om te laseren en te radaren op de zelfde plek. Hij heeft tevens wel op 57 km/u gestaan op de overkant. De ijking van deze is zo goed als bijna afgelopen, deze zal binnenkort terug moeten naar het N.M.I. voor de nieuwe keuring, maar dit werd volgens de boa's allemaal netjes bijgehouden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En als laatste de foto die je krijgt als je bezwaar schrijft. Persoonlijk ben ik wel een beetje van mening dat als je toch bent geflitst niet echt slim bezig bent geweest, de auto stond pal op de busbaan goed in het zicht en bij het zebrapad stonden ook nog is 2 mensen te laseren met een opvallende politiejas.

Na bijna 3 kwartier daar te hebben gestaan, heb ik wel genoeg gezien. Eigenlijk zouden meer boa's deze controle als voorbeeld kunnen nemen, persoonlijk ben ik zelf helemaal niet te spreken over "graai"-controles maar dat kon ik deze absoluut niet noemen.


Tekst en foto's: Arjan


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht