Alle misstanden aanwezig langs de A4

Door DrNomad


Datum van foto's: dinsdag 9 maart 2004
Tijdstip: rond 15:00


Na het lezen van een Flitsservice melding op de A4 bij hmp 39.7 richting den Haag besloot ik er op uit te gaan om foto’s te nemen. Vreemd genoeg trof ik het ultieme voorbeeld aan waar alle misstanden van het snelheidsbeleid samen komen.

Onderweg werd ik tussen Leidschendam en afslag Zoeterwoude onplezierig verrast door een verdwaald wegwerkzaamheden bord. Ieder spoor van die werkzaamheden ontbrak. Natuurlijk valt het geluidsscherm binnen het gedeelte waar het bord op slaat. Als dáár wordt gecontroleerd betekent dit, dat de prijs van de boetes twee keer zo hoog zijn op een kassalocatie.

Terugrijdend van afslag Zoeterwoude naar Leidschendam zag ik bij hmp 39.7 de snelheidscontrole staan. Lang leve lage snelheden! Een KMAR busje voor mij reed ter hoogte van Leidschendam zo traag, dat ik mezelf in een nauw gaatje tussen twee vrachtwagens moest doorproppen om op de afslag te komen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De snelheidscontrole stond onder de brug van Voorschoten naar Stompwijk, een gouden stek. Voor het weinige verkeer dat langsreed hoorde ik veel piepjes van de apparatuur. Het betrof een echte Multanova radar met infrarood flits. Een onzichtbare flits dus, zodat de automobilisten er niet van schrikken. Sommige automobilisten voelen eerder het zwaard van Damocles boven zich hangen en ervaren een continue angst voor een bekeuring. Ook groeit de ergernis vanwege het continue gestalk van de snelheidpolitie.
De controleur was in zijn auto bezig met iets op zijn schoot. Het was moeilijk om de schouderbadge te zien, dus de rang van de ambtenaar is mij onbekend. Ook is onbekend welke marge het heerschap had ingesteld.

In dit geval maakt het niet zoveel uit want deze crime-fighter stond per definitie op een controversiële plaats. Op dit stuk mag 100km/u worden gereden. Dit is voor veel automobilisten een ongeloofwaardige snelheid. Er bestaat ook een Tweede Kamermeerderheid om de limiet op wegdelen als deze op te krikken naar 120km/u. Er bestaat een democratische meerderheid voor een hogere limiet op dit wegdek en men staat hier vrolijk staat te flitsen. Omdat het om snelweg gaat is de kans groot dat de KLPD hier een controle houdt die wordt gefinancierd door het ministerie van VROM. Zoiets heet een milieucontrole.

Omdat de brug teveel afleidt wordt de controle pas laat opgemerkt. De auto is ook pas laat zichtbaar het is dus een klassieke kassacontrole.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De overzichtsfoto geeft aan dat een paar kilometer per uur sneller dan de aangegeven limiet weinig verkeersonveiligheid veroorzaakt. Veel mensen rijden dan ook 120km/u. Ook geeft de foto een echt A4 probleem aan: sommige mensen lijden aan Rechterbaan angst. De automobilisten met linksplakcorvee verkleinen de wegcapaciteit. Maar BVOM houdt zich liever bezig met staatskascontroles dan met linksplakkers. Het gerucht gaat wel dat dhr. Spee zich bezighoudt met een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens.
Terwijl ik een foto probeerde te maken van de ijksticker – wat overduidelijk niet gelukt is – viel mij iets op aan de uitlijning van de MNF. Het leek alsof de MNF teveel naar de berm keek. Dat betekent dat de gemeten snelheid hoger ligt dan de werkelijke snelheid. Hier is de 3% marge voor bedoeld, maar de afwijking mag voor een deugdelijke snelheidscontrole volstrekt niet hoger liggen.

De foto toont het verloop van de vangrail die vlak na de locatie eindigt. De vangrail is zelf met een kleine afwijking naar rechts geconstrueerd. Het uitlijnpaaltje staat rechts van het gaatje in de dwarsbalk in de vangrail terwijl de radar juist links van dat gaatje staat. Voor het uitlijnen kijkt men naar dit uitlijnpaaltje. De linker gele lijn is gebaseerd op de rand van de weg, de middelste gele lijn is gebaseerd op de richting van de radar. De groene lijn geeft het verloop van de vangrail aan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een tweede foto bevestigt de afwijking van de radarapparatuur. De streep op het wegdek en het witte streepje op de vangrail liggen in elkaars verlengde. Het is aannemelijk dat deze worden gebruikt voor de radar opstelling omdat de betonblokken in de berm (rechts) ook zijn neergelegd op het stukje dat de politie auto gebruikt. De locatie lijkt speciaal voor snelheidscontroles te zijn ingericht in de zin van dat het geld heeft gekost.

De gele lijn is getrokken vanuit het midden van beide witte strepen. Die lijn staats haaks op de weg. Vanuit de radar apparatuur is ook een lijn getrokken die de richting van de opstelling aangeeft. Het is al snel te zien dat er een hoek bestaat die groter is dan 90 graden, waardoor de radar hogere snelheden meet dan werkelijk gereden wordt.
Dit zijn typisch de controles die met de kennis van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid worden verdedigd. Iedere kilometer per uur dat er minder snel gereden wordt zal voor een 3% slachtoffer reductie zorgen.

Het resultaat hiervan is dat er op een snelweg met een ongeloofwaardige limiet wordt gecontroleerd op snelheid terwijl er nauwelijks een verkeersveiligheidprobleem is. Gevolg is dat er gecontroleerd wordt op een snelheid van 100km/u die over twee jaar 20km/u hoger kan liggen door ontwikkelingen in de politiek – terwijl er alleen een ander bord wordt geplaatst.

SWOV is hoofdverantwoordelijk voor het kiezen van controle locaties. Daar valt deze kassalocatie dus ook onder.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dat SWOV het milieu spelletje meespeelt en zijn eigen wetenschappelijke integriteit verkoopt vanwege het belang van de staatsinkomsten blijkt uit de afbeelding. De afbeelding geeft aan hoeveel ongevallen met letsel of blikschade zijn gevallen in 1096 dagen (drie jaar!), in de buurt van de controle locatie. Er is in de buurt van de snelheidscontrole geen enkele verkeersdode gevallen.

Dit bevestigd dat de locatie is gekozen voor de staatsinkomsten. Mensen rijden hier namelijk al jaren structureel sneller dan de aangegeven limiet en dit resulteert in het aangegeven plaatje van verkeersonveiligheid. Er bestaan zeer zeker stukken snelweg die een grimmiger beeld geven van verkeersonveiligheid. Snelheid lijkt om die reden niet het probleem te zijn van de ongevallen. De afslag Leidschendam is pas een paar kilometer verder en lage snelheidsverschillen veroorzaken juist meer gevaarzetting zoals ik vandaag al eerder heb ervaren.
Update via de mail ontvangen

Mijne heren van flitsservice,

Zouden jullie deze twee foto's kunnen plaatsen bij bovenstaande reportage. Als je autorijdend Nederland niet wil misleiden, plaatsen jullie ze erbij. Deze radar staat namelijk wel goed uitgelijnd!! Kijk maar naar de rode lijnen die ik erbij heb gezet.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Met het programma paint op de pc kun wel rechte lijnen trekken, maar dan moet dat wel gedaan worden. Niet zoals de gele lijnen, die niet recht zijn. En wat de groene streep betreft, de vangrail staat los van het uitlijnen, aangezien de vangrail nooit helemaal recht langs de snelweg loopt.
Einde update

Deze snelheidscontrole is het ultieme voorbeeld van wat mis is met het snelheidsbeleid in Nederland. Het had nog erger gekund als de controle midden in de nacht had plaatsgevonden. Een geniepige opstelling langs een stuk wegdek met een ongeloofwaardige snelheidslimiet die misschien wel verhoogd wordt, het najagen van een wetenschappelijk ideaalbeeld welke in de praktijk is gebaseerd op lucht en de twijfelachtige uitlijning van de apparatuur waren allen elementen die vandaag aanwezig waren. Het is werkelijk ziekmakend!


Tekst en foto's: DrNomad


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht