Catchken controleert van alles

Door Gurb


Datum van foto's: donderdag 18 maart 2004
Tijdstip: 15.10


Ook mijn auto moet wel eens gewassen, dus ik ben er maar op mijn vrije dag op uit gegaan om de auto door een wasstraat te laten reinigen. Daarbij kwam ik een statief naast een busje tegen op de Amstelveenseweg in Amsterdam, ter hoogte van het IJsbaanpad.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Komend vanuit de richting Amstelveen VU-Ziekenhuis valt je als eerste een politiebusje op dat rechts van de weg staat met iets daarvoor. De eerste gedachte zal bij veel automobilisten wel geweest zijn dat het een snelheidscontrole betreft. Maar door de verkeersdrukte gingen mensen niet onverantwoord op de rem. Als plaats zou het niet eens zo gek gekozen zijn, omdat in de buurt veel scholen en een sportcentrum zit. De busbaan met tramrails maken de kruising niet veel overzichtelijker.
Dus ik heb me voorgesteld aan de controleur die in zijn busje de gegevens zat te verwerken. Deze was niet echt bereid medewerking te verlenen. In een kort gesprek beweerde de agent dat ik problemen met de korpsleiding van Politie Amsterdam Amstelland kon krijgen als de foto's gepubliceerd worden. Dit is echter niet zo, want publicatie kan alleen verboden worden als personen tegen hun wil herkenbaar worden afgebeeld. Voor foto's genomen op de openbare weg gaat dit dus niet op. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik vertelde dat ik een positieve reportage wilde maken voor Flitsservice, Zijn antwoord was dat dit niks met flitsen te maken had. Toen hij vroeg van wie ik was, heb ik geantwoord dat ik van mezelf was Want een reportage maak je niet in opdracht van Flitsservice, maar op eigen initiatief. Mijn totaalindruk was dat de agent niet goed wist wat hij met een fotograferende burger aan moest, dus ik heb het gesprek maar beŽindigd en ben de foto's gaan maken.
Nog even de uitleg van de werking van catchkenapparatuur. Een statief met daarop een apparaat dat met infrarood licht en een camera de voorkant van voorbijrijdende auto's registreert en doorgeeft aan een laptop in de bus. Naast de software in de laptop is een bestand opgeslagen met daarin gegevens van voertuigen. Die software leest de kentekens uit controleert of de auto's wel verzekerd zijn, of de APK nog geldig is of de wegenbelasting is voldaan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Wat heeft dit allemaal met flitsen te maken, vroeg de agent dit af. Van alles! Er zijn betere redenen om het verkeer te controleren dan alleen het te hard rijden. Je moet er niet aan denken wat er de financiŽle gevolgen zijn als er een aanrijding plaatsvindt waarbij ťťn van de partijen niet verzekerd is. Dan worden de schade en ziektekosten niet vergoed. De benadeelde partij moet dan maar hopen dat zijn kosten te verhalen zijn op de verzekering. Om 15.20 brak de agent de apparatuur af. Toen ben ik mijn weg vervolgd en de auto is weer keurig schoon geworden!


Tekst en foto's: Gurb


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht