Dubbele controle langs de A1

Door Eddo


Datum van foto's: donderdag 25 maart 2004
Tijdstip: 12:00 uur


Sinterklaas stuurde me rond 11:15 uur een berichtje dat ze op de A1 aan het controleren waren. Opvallend was dat ze richting Amsterdam stonden bij hmp 16.3 en richting Amersfoort bij hmp 11.9. Voor sinterklaas en mij twee nieuwe plekken waar we nog geen foto's van hadden. Vanwege school kon Sinterklaas helaas niet mee en ben ik alleen op pad gegaan.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Eerst maar naar de controle bij 16.3. Ik wist waar het ongeveer was, maar moest toch nog even zoeken om bij deze controle te komen. Vanuit Naarden moet je vlak voordat je de oprit van de A1 richting Amsterdam op gaat een parallelweg nemen. Deze gaat, net als de oprit, onder de A1 door en dan kom je na twee kilometer vanzelf bij de controle.
Op dit stuk gaat de A1 van drie naar twee rijstroken. Je zou denken dat mensen hun snelheid aanpassen bij het bord "ritsen vanaf hier", maar ze geven juist gas bij om nog net een paar auto's voorbij te kunnen. De BOA vertelde dat er vandaag veel mensen op de foto gingen. Zoveel zelfs dat hij de camera niet kon bijhouden tijdens het controleren van de kentekens op de laptop.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier kwam net een vrachtwagen voorbij met 79 km/u. De teller van het aantal foto's staat op 459. Een hoge score voor een controle die er nog niet zo lang stond.
Een paar kilometer verderop stond aan de andere kant ook een controle. In eerste instantie was 12.2 gemeld als locatie, maar Gurb belde me onderweg op dat hij er net langs gereden was en dat de controle precies bij de bushalte bij 11.9 stond. De bushalte ligt precies tussen de op- en afrit in, waardoor je voor de verandering eens dichtbij dit soort locaties kan komen. Normaal mag je een op- of afrit niet oversteken naar het tussenliggende grasveld, maar in dit geval dus wel.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook hier even een praatje met de BOA gemaakt. De auto stond haaks op de snelweg. Ik denk dat veel mensen juist daardoor deze controle zagen staan. Af en toe hoorde je eens een piepje als er iemand tussen de 100 en 107 km/u reed. Dat er hier minder mensen op de foto gingen en de BOA dus minder te kentekens te controleren had, bleek wel uit het kaartspelletje dat ik op het laptopscherm zag toen ik naar hem toe liep.
De reden waarom hij niet bij 12.6 (net over de brug) stond zoals zijn collega's wel eens deden, was dat hij nog nooit op dit deel van de A1 had gestaan met een controle. Verder dan knooppunt Eemnes was hij nog niet gekomen. Dus vanmorgen zocht hij een locatie en kwam hij deze plek tegen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Eddo


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht