Metingen in Beetsterzwaag

Door Boersma


Datum van foto's: dinsdag 27 april 2004
Tijdstip: 16.00


Op weg naar Beetsterzwaag zag ik nadat ik de A7 verlaten had aan de linkerkant van de weg een auto staan.
Instinctief kijk ik dan op de teller om te zien of ik te hard rij.
Toen ik dichterbij kwam zag ik dat het een auto was van een gemeenteambtenaar die bezig was met het installeren van een snelheid en intensiteitmeting van het verkeer.
Omdat ik dit nog niet eerder van dichtbij gezien heb besloot ik om hier eens een bezoekje aan te brengen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nadat ik de auto geparkeerd had vroeg ik de man of ik een korte uitleg mocht hebben van hetgeen hij installeerde.
Hij vertelde dat door de holle rubberen slangen een meting gedaan kan worden waarbij drie verschillende dingen gemeten worden.
Als eerste meet de computer de wielbasis van het voertuig waarbij er verschillende klasse’s zijn: 3,5; 5; 7; en 9 meter.
Doordat de rubberen slangen hol zijn wordt de luchtdruk in de slang bij het passeren van een voertuig verhoogt door het indrukken van de slang. Deze 'puls' wordt geregistreerd door de computer.
De tijd tussen de verschillende pulsen gecombineerd met de snelheid bepaald de lengte van het voertuig (in welke klasse deze valt). Aan de hand daarvan kan bekeken worden of er veel personenauto's dan wel busjes of vrachtverkeer of landbouwverkeer over de weg rijdt.


De rubberen slangen lagen op deze weg precies 1 meter uit elkaar. Bij het passeren van een voertuig wordt eerst de ene slang dichtgedrukt en daarna de tweede. De tijd tussen deze twee pulsen wordt omgezet in de snelheid van het voertuig.
Op deze weg staat een bord met 60 km/uur. Dit is geen officieel bord, maar een adviessnelheid (een bord met een groene rand en in het groen '60' erop).
Veel mensen denken dat ze hier ook daadwerkelijk 60 km/uur mogen terwijl ze hier dus 80 km/uur mogen.
Naast het soort voertuig (de klasse) en de snelheid van het voertuig meet het apparaat ook nog de intensiteit van het verkeer.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In principe kan zowel het opkomend als het afgaande verkeer gemeten worden, maar omdat daardoor veel foutmeldingen komen (de pulsen worden verkeerd geļnterpreteerd) doordat er tegelijk van de ene kant als van de andere kant verkeer over de rubberen slangen rijdt, is in het midden van de weg (en dus in het midden van de slang) een knoop gelegd. Hierdoor wordt er alleen een pulssignaal gegeven indien verkeer over de slang rijdt aan de kant waar het meetkastje staat.


Met behulp van een uitleesapparaat kunnen de verschillende instellingen in de computer gemaakt worden waarbij de maximale snelheid kan worden ingegeven alsmede de verschillende wielbasisclasses.


Na een week gaat de gemeenteambtenaar met zijn laptop alle gegevens uitlezen en kan hij zien hoeveel verkeer er gepasseerd is, welke soorten verkeer en wat de snelheden waren van de passanten.
Ik vroeg de ambtenaar nog of deze gegevens na afloop ook worden doorgespeeld aan de politie maar hij zei dat daar geen sprake van was. Dit was meer om de intensiteit en soort voertuigen te meten om zo een beeld te krijgen van het verkeer in en om de Gemeente Opsterland.



Tekst en foto's: Boersma


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht