CatchKen A67 thv Eindhoven

Door NvR / Nachtkoerier


Datum van foto's: maandag 22 april 2002
Tijdstip: 17.30uur


Eindelijk. Na lang zoeken en spotten is het ons dan eindelijk gelukt, de Catchken is gespot.

Zondag 21 April kregen we telefoon van een flitsservice-medewerker dat er een vreemd object langs de afrit Waalre/Valkenswaard was gesignaleerd. Men wist niet zeker wat het was. We besloten maar eens een kijkje te nemen. In de auto zaten Nachtkoerier en ondergetekende te gissen wat dit kon zijn. Was het de Optospeed? Of de Catchken? Of iets waar we nog geen weet van hadden?

Aangekomen zagen we inderdaad een vreemd soort infraroodachtig apparaat op de vangrail staan, maar het was nog onduidelijk wat het kon zijn. Dus maar eens naar beneden gereden en daar werd ons vermoeden bevestigd; het bleek inderdaad om de CatchKen te gaan.

De KLPD agent stond ons vriendelijk te woord, maar gaf geen toestemming om foto's te maken omdat hij daar simpelweg niet voor bevoegd was. We hebben een dag later met het KLPD in Driebergen gebeld en het maken van foto's was geen probleem. Zodoende de onderstaande foto's.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit is hij dan. Deze Mercedes Sprinter bevat een schat aan videoapparatuur. De wagen wordt niet alleen voor de Catchken gebruikt maar heeft ook nog andere videodoeleinden. Achter de airco, die midden op het dak zit, zit een uitschuifbare mast, waar camera's op geplaatst kunnen worden.
Deze camera's scannen de 2 rijbanen af en sturen de beelden naar de wagen. Het apparaat voor het hectometerpaaltje was gisteren goed zichtbaar op de vangrail geplaatst. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op deze foto is de locatie van het gebeuren goed te zien. Hectometer 22.1 is de plaats waar de controle plaatsvond.
Uiteraard hebben we van de andere camera ook maar even een close-up gemaakt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De benodigde bekabeling.
Als we dan toch bezig zijn, dan maken we ook een foto van de voorzijde van de auto. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
We hebben de wagen ook even van de achterzijde op de gevoelige plaat vastgelegd. De wagen is in 2 delen ingedeeld. Achterin is het bekabelingsgedeelte en staat de grote mast, in de ruimte achter de zijdeur zit de agent, die dit volledig geautomatiseerde stukje techniek in de gaten houdt.
Dan is het nu hoog tijd voor het interieur. Ik heb het niet gevraagd, maar ik had het idee dat het linkerscherm de kentekens controleert, en dat het rechter de kentekens uit de videobeelden scant. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog een shot uit de controleruimte. Op de achtergrond het brein achter het systeem.
Een laatste foto van het stukje hoogwaardige techniek. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Het is al vaker gezegd, maar voor de mensen die nog niet weten:

Dit apparaat is geen snelheidscontrole. Het controleert echter wel op de WAM (verzekering), APK en of de auto gestolen is. Vaak zijn hierbij ook motoragenten bij aanwezig die de aanhoudingen verrichten op het moment dat er een overtreding wordt geconstateerd.

Echter controleerde het voertuig gisteren en vandaag alleen het vrachtverkeer.

KLPD, onze dank is groot voor de medewerking!


Tekst en foto's: NvR


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht