Permanente trajectcontrole op de A13; 11 Mei actief.

Door DLdB


Datum van foto's: donderdag 11 april 2002
Tijdstip: 11:30u


Ik heb er al eerder over geschreven; de camera installaties op de A13. Toen wisten we nog niet helemaal waar het om ging. In die reportage vermeldde ik ook nog dat men kon mailen met tips en dergelijke. Dat hebben we dan ook mogen ervaren, geweldig!

Allereerst mijn excuses dat "jullie" nog geen persoonlijk antwoord op de mailtjes hebben gehad maar als enthousiast automobilist zit ik eigenlijk liever op de weg dan achter de computer tegenwoordig. Een antwoord komt er echter zeker!

Affijn, zoals u ziet heb ik al op 12 April nogmaals een bezoek gebracht aan de A13 na een tip van onze webhoster die het twijfelachtige geluk heeft om iets vaker over de A13 te rijden dan ieder andere Flitsservice medewerker. Er was iemand van Rijkswaterstaat bezig met de hele handel en durfde wel het een en ander te vertellen erover. Aanleiding genoeg om even via een omweg van 2x 20 kilometer naar Amsterdam af te zakken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tot mijn verbazing hingen er inderdaad ineens aan de andere kant van de weg ook camera's op het matrixportaal. Via mail was dat al gemeld maar als je het in het echt aanschouwt is het toch even de verbazing van; "Dat gaat ook snel"... Dit zei ik althans tegen de meneer van Rijkswaterstaat die druk in de weer was met een laptop en allerlei draadjes uit de openstaande regelkast.



Een beetje verbaasd was hij wel, "wat een mafketel", moet hij gedacht hebben volgens mij. Maarja... Wij hebben toevallig een berg internettende automobilisten die overal alles van af willen (en moeten) weten...
"Mwah, de achterkant is niet zo interessant hoor". Ik hoor het de beste man nog zo zeggen. "Dat kan wel zijn", dacht ik bij mezelf, maar ik kan 250 foto's kwijt op me camera en als iemand precies iets vraagt over hetgene wat ik niet op foto heb staan dan is dat ook weer niet goed natuurlijk...



Dus bij deze, gewoon de achterkant van de openstaande regelkast. Interessant of niet, het is bij deze gepublicieerd.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dan de voorkant. Nou dit spreekt natuurlijk voor zich... Dit is een "VIS Junction Box". Toevallig staat dat dan ook op het stickertje aan de rechterzijkant van het board. Hey weer "PULNiX", dat stond ook met stickers op de camera's zelf. De meneer die bezig was met aansluiten kon echter verzekeren dat het hele gebeuren door automatiseerder CSC te Bunnik bij elkaar gedacht is.



Als ik dan hier ga lezen wat dat voor soort bedrijf is, blijk ik gewoon met een concollega te maken te hebben. Die overigens, zoals te lezen valt, ook de geflopte A2 trajectcontrole op hun naam hebben staan. Achja...
Technische hoogstandjes.





Even zonder dollen, het zal heus wel gaan werken en netjes weggewerkt worden. Was gewoon even een grappige foto in de collectie, beetje sarcasme moet kunnen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nou moet ik even goed nadenken waar dit ook alweer voor was... Volgens mij zijn het interface kaarten voor de lussen in de weg. Lussen in de weg? Jawel... Die zijn er ook extra voor in het asfalt geslepen.
Ik dacht op het moment dat ik deze foto maakte, een nutteloze foto te maken... Dit blijkt nu ik dit zo bekijk toch niet geheel nutteloos te zijn geweest. Er zit ook een inbraakalarm op deze kast (rode lamp). Jammer, je kan het dus niet zomaar ongezien even uitzetten allemaal. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En dan dus de lussen... "Om de camera te triggeren" zei de man, die dus speciaal was gekomen om deze lussen aan te sluiten op het geheel. Kortgezegd de lussenman zeg maar... Uiteraard maakte ik direct de opmerking dat er op de vluchtstrook geen lussengeval lag (altijd kijken naar manieren om het systeem te omzeilen). Dat kwam nog, verzekerde de man. Ook een camera voor de vluchtstrook was nog onderweg naar de plek des onheils.
Nou, als je het mij vraagt zijn het gewoon lussen om de snelheid van de auto vast te leggen. Het infrarood achtige kastje naast de camera is puur om voor verlichting (te flitsen) de zorgen en de camera zelf om de auto vast te leggen... Lijkt mij... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Lussenkast. Ja, de meerwaarde van deze foto ontgaat mij ook even. Alleen dat deze kast klaarblijkelijk niet inbraakbeveiligd is. Nou waren we toch al niet van plan om de boel te slopen, maar je moet wat vertellen over een foto nietwaar?



Ik beeindigde het bezoek bij deze beste man en vroeg nog waar we het beginpunt konden gaan verwachten. Een beetje verbaasd vertelde deze man dat dit het beginpunt was. Het eindpunt was een kilometer verderop. Ondanks dat ik eerder die week nog helemaal geen eindpunt gezien had slikte ik dit antwoord maar even. Tegelijkertijd nadenkend over het feit wat een trajectcontrole over een kilometer nou voor nut heeft.
Na tig straten binnendoor gereden te hebben, parallel aan de A13, begon ik bijna de moed op te geven om op een veilige manier het eindpunt te vinden cq. te fotograferen. Bij Kleinpolderplein voegde ik weer in op de A13, en terwijl ik daarmee bezig was zag ik ineens de camera's hangen. Tsja, dan maar even illegaal stilstaan op de vluchtstrook. Illegaal? Ja, je mag niet zomaar zonder noodreden stilstaan op de vluchtstrook. Kost een hoop Euro's, so don't try this yourself. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even inzoomen natuurlijk. Als u goed kijkt ziet u de camera('s) aan de andere kant ook achter de borden hangen. Combinatie foto dus...
Hectometerpaal 18,8... Aangezien het andere punt om en nabij de hectometerpaal 17,0 ligt dan gaat het hier dus om een meting over nou wat zal het zijn? 1750 meter? ... ... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Affijn waar draait het hier nou uiteindelijk om?



U heeft het al kunnen lezen in een persbericht die we hier al een tijdje geleden gepubliceerd hadden. Het gaat om luchtvervuiling, luchtvervuiling in de achterliggende wijk Overschie, waar ze al jaren niet meer lekker in de tuin kunnen zitten.



Nu vraag ik me sterk het milieueffect af om over 1750 meter met een snelheid van tachtig te rijden, dat lijkt mij miniem, maar dat nog even terzijde. De A13 had verkeerstechnisch al jaren geleden zwaar ontlast kunnen worden door de A4 door te trekken die nu nog steeds braak ligt door het Westland. Nee, dan gaan we nu een bizarre 80 km/u zone instellen wat geheid filevorming tot gevolg heeft (iedereen gaat afremmen bij die camera's wat je nu al ziet bij elke flitspaal). En wat veroorzaakt een file? Luchtvervuiling... En dat blijft echt niet hangen bij hectometerpaal 17,0.



Affijn, we zien het wel... Minister Netelenbos komt het geheel feestelijk openen op 11 Mei en er gaan stemmen op op ons forum om daar eens flink aanwezig te zijn als Flitsservice zijnde. U kunt hierover mee discussieren, enige wat u hoeft te doen is hierop klikken.



Goed, u bent nu driemaal gewaarschuwd op onze site voor deze stellages. Geen gezeur achteraf dus als u een boete thuiskrijgt.
Ohja, er zijn ook al een paar paniekmailtjes binnengekomen die de stellages al driftig hebben zien flitsen... Dit is puur ter test allemaal, van het weekend was ik nog op de A13 en toen lagen er nog niet eens lussen bij het eindpunt (vanuit Den Haag gerekend dan).


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht