Nieuwe controleplek op de A58 richting Tilburg

Door Bole


Datum van foto's: maandag 12 juli 2004
Tijdstip: 21:00 uur


Deze maandag bleek dat het KLPD vanuit steunpunt Breda een bezoekje bracht aan de A58 ter hoogte van Eindhoven. De controle was al vroeg in de avond gemeld:

radar nb a58 eindhoven - tilburg in beide ri thv hmp 9.3 knpt ekkerswijer (18:23)








klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een beetje uitzoekwerk, bleek je via industrieterrein Ekkersrijt en de rondweg Ekkerswijer de controle vrij dicht te kunnen naderen. Ekkerswijer is een recreatiegebied ten noorden van Eindhoven, waarnaar ook het knooppunt met de A58 en A2 vernoemd is. Op deze foto vanuit de auto is ook goed te zien dat de controle open en bloot stond.
De BOA gaf me toestemming om dichterbij te komen om wat foto's te maken en wat vragen te stellen. Nu zal dat vaak geen probleem zijn, maar ik moest of een sloot over of het talud af, en het gebied waar de BOA stond hoort bij de snelweg, waar je dus normaal niet mag komen. Vandaar de toestemming.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik heb ruim een half uur met de BOA gesproken, waarin we het over allerlei onderwerpen hebben gehad. Zo ook deze auto. Hij is min of meer de vaste berijder van dit vehikel, maar was blij dat deze binnenkort vervangen zou worden. Deze Subaru is namelijk al afgeschreven, na 200.000 km. Hij ziet erg uit naar de nieuwe auto. Dat wordt waarschijnlijk een Toyota RAV4 of een Citroen Berlingo in 4x4 uitvoering. In deze auto's wordt ook meteen de werkplek aangepast. Nu zit de BOA nog op de bijrijdersstoel de foto's te verwerken met de laptop zo'n beetje op zijn schoot. In de nieuwe auto's komen een soort kantoorplekken, door de bijrijdersstoel om te draaien en een plankje neer te klappen. Dit omdat de ARBO de huidige werkplek afgekeurd heeft.
Uiteraard hebben we het ook over de controleplaats gehad. Meteen toen ik aan kwam lopen zei hij al dat ze deze plek aangewezen hadden gekregen, "door Dhr. Spee!". Ze moesten op de A58 gaan staan, en dan tussen de hmp 0 en 13. Nou begint dit stukje A58 al met hmp 7, dus veel keus hadden ze niet. Bij dit viaduct konden ze de auto uit het zicht zetten, of althans een poging ertoe wagen. Veel plaats om het statief te verstoppen was er niet, maar deze keer stonden ze zeker in het zicht. Niet eens een hmp kon de apparatuur aan het zicht van de automobilist onttrekken! Veel automobilisten remden dan ook op tijd, meestal omdat ze de controle die de andere kant op ging al zagen staan. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daarom was het ook niet zo heel verwonderlijk dat er na ruim 2 uur controleren nog maar 72 foto's gemaakt waren. De meeste automobilisten letten dan ook goed op, en zij die dat niet deden begingen ook maar kleine overtredingen, er waren weinig echte uitschieters. Wat me opviel, was dat er ook een losse truck op de foto gezet werd. De installatie herkent je voertuig dus ook als vrachtwagen als je alleen met je trekker rijdt, zonder oplegger!
Ook hebben we het in ons gesprek over de veiligheid gehad. Uiteraard staan ze te flitsen voor de verkeersveiligheid, maar dat is een discussie die wij toch niet van ze winnen. Nee, we hebben het over de eigen veiligheid van de BOA's gehad. Deze man wist me namelijk te vertellen dat ze tegenwoordig, vooral 's avonds, bijna altijd samen staan te controleren. Hiertoe is besloten nadat er BOA's lastig waren gevallen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De moddersporen op deze foto geven ook aan dat er aan de eigen veiligheid gedacht wordt. De controle wordt achter de auto opgebouwd, waarna de auto wordt weggereden. Dit om te voorkomen dat iemand de controle en controleur omver rijdt.
Maar zoals de BOA dus al zei, had hij specifiek opdracht gekregen om hier te gaan staan. Hij was zelf liever ergens anders gaan staan, want zoals je ziet is dit niet echt een gevaarlijk stuk weg. Lekker recht, niet druk en vrij kort eigenlijk. Vanaf het begin tot aan het knooppunt is maar 4 km. In de verte zie je nog Knooppunt Ekkerswijer liggen.

Het algemene gevoel van de passanten werd misschien nog wel het meest verbeeld door een motorrijder, die we duidelijk vanaf het begin van de snelweg hoorde optrekken. Bij het zien van de controle dook deze vol in de ankers, om daarna luid toeterend met een opgeheven middelvinger de controle te passeren. Ik kan zijn woede best begrijpen, maar van de andere kant stond deze controle wel vol in het zicht. Ik zou zelf bozer zijn om een naaicontrole achter een bordje of geluidsscherm...



Klik hier om de reportage richting Eindhoven te zien.


Tekst en foto's: Bole


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht