Ongeval bij radarcontrole .... inpakken en wegwezen !

Door Roaddevil


Datum van foto's: zaterdag 24 juli 2004
Tijdstip: +/- 14.30


Het fabeltje dat radarcontroles dienen voor verkeersveiligheid kent inmiddels iedereen wel. Iedereen weet dat het 9 van de 10 keer puur scoren is en een leuk centje meebrengt voor de ministerspot. Met enige regelmaat gebeuren er ongevallen bij radarcontroles, alleen vind je zulke berichten nooit terug in de persberichten van de politie.

Weet u nog, vorig jaar, het ongeval op de A32?
Op de radio werd toen vermeld: "Door onbekende reden is een auto de sloot in gereden." terwijl overduidelijk is dat hij geremd had voor de radarcontrole.


Vanmiddag was het ook weer raak en zal dhr. Spee dus ook absoluut niet blij zijn met deze reportage want wat nou verkeersveiligheid doormiddel van radarcontroles !





klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een motorrijder die vanaf de richting van Groningen kwam, raakte ten val nadat hij oog in oog kwam te staan met de
radarcontrole van het KLPD langs de snelweg A7 thv Drachten. Op het moment van de foto werd hij behandeld door het ambulance personeel.
Het schijnt dat de motorrijder vol in de ankers is gegaan en zo op de vangrail is geknald. Hij is voor verzorging door de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis Nij Smellinghe te Drachten.


In de rode circel is de radarset te zien met onder het bord de radarauto, achter de Volvo van het KLPD, die de digitale radarset gaat opruimen. Want volgens ons zijn de richtlijnen tijdens een ongeval z.s.m. de radarset op te ruimen en vervolgens naar een andere plek of richting het steunpunt te gaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het gevolg van dit ongeval was een kilometerslange file en sommige mensen kijken ook echt niet verder dan hun neus lang is. Zo ziet de bestuurder van deze grijze Audi pas op het laatste moment dat hij naar de andere baan moet, zodat het verkeer op de langzame baan vol in de remmen moeten om een tweede ongeval te voorkomen.
Ook in de richting van Groningen begon er een filevorming te ontstaan door de zogeheten kijkers naar de andere rijbaan.
Opvallend detail vind ik trouwens wel dat de radarset bijna tegen de weg aan staat en we dus van een open-vizier controle kunnen praten en niet zoals we gewend zijn van een andere controleur verdekt achter een bord zoals hier te zien is. Zo zie je maar, niet elke controleur ziet spoken langs de Nederlandse snelwegen.

Je kan er natuurlijk twee dingen van zeggen. Als de set verdekt staat is het niet goed en als het open en bloot opgesteld staat en er gebeurt iets dan is het ook niet goed. Inderdaad, ik zou liever zien dat voor dat geld wat extra vros auto’s aangeschaft zouden worden om zo de echte verkeersovertreders eruit te pikken.




klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zoals te zien is wordt de set afgebroken en staat de motor op de vluchtstrook te wachten op de berger.
Het KLPD van steunpunt Assen staat op deze plek zeer regelmatig en er worden hoge snelheden gehaald maar zoals hier goed te zien is daagt het ook wel uit omdat het een mooi stuk asfalt is met een mooie bocht.
Veel kosten worden hier gemaakt want maar liefst 3 politieauto’s, een motor en een radarauto staan hier. Om nog maar te zwijgen over de ambulance en berger. Op wie zouden deze kosten verhaald worden?
Zoals te zien is was de berger ook ter plaatse gekomen en neemt de motor mee voor tijdelijk onderdak en eventueel technisch onderzoek dat uitgevoerd zal gaan worden aan de motor.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En nadat de boel is opgeruimd en de motor wordt afgevoerd is het ook tijd voor de controleur om weg te gaan. Ik moet toegeven deze controleur is erbij gebleven totdat bijna alles was opgeruimd. Dit vind ik netjes want er zijn wel anderen die direct vertrekken als hun collega’s ter plaatse zijn bij een ongeval. Zou dat een teken van angst of schaamte zijn ?

Update:


De volgende dag stond dit persbericht op de website van de politie:


Drachtstercompagnie: ongeval met letsel

Zaterdag omstreeks 14.20 uur werd melding gemaakt dat een motorrijder onderuit was geraak in een van de bochten bij Ureterpvallaat. Ter hoogte van hectometerpaal 167.2 lag de motorrijder, een 25-jarige inwoner van Warns, in de middenberm. De motorrijder zag een flitser staan en ging vol in de remmen om een bekeuring te voorkomen, maar hij ging onderuit. Per ambulance is de motorrijder overgebracht naar Nij Smellinghe met letsel aan schouder en enkel. Motor zwaar beschadigd.


Ontkennen kon ook bijna niet met zoveel fotograven in de buurt.
Toch vraag me ik me af hoe ze bij bochten komen. Een radar kan immers niet in een bocht staan en zoals op de foto te zien is, is dit een mooie rechte baan.


Tekst Gz foto's: Roaddevil


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht