N447: Weg van de toekomst

Door DrNomad


Datum van foto's: vrijdag 20 augustus 2004
Tijdstip: nvt


Behalve flitsen verzint de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek (SWOV) nog meer manieren om de snelheid eruit te halen. De Duurzaam Veilige visie moest weer uit de kast gehaald worden. Vanwege een opdracht moest ik dagelijks tweemaal over de N447. Ik heb nooit een snelheidscontrole gezien, wel veel reclame om fris achter het stuur te kruipen.



Na toch wel veel gelezen te hebben over hoe SWOV de dingen graag in de toekomst wil zien, realiseerde ik mij dat de N447 tussen Leidschendam en Voorschoten hier wel verdacht veel op leek. Deze weg nomineren als “grootste ergernisweg ooit” zou mijns inziens de lading niet dekken. Gebruik van de N447 heeft een dusdanig laxerend effect, dat gebruik van de N447 wat mij betreft opgenomen kan worden in stoelgang therapie.



Het volgende is het toekomstbeeld, de ambitie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, maar ook de droom van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer – het ministerie van V&W dus. Bezuinigingen houden één en ander nog tegen, maar dit is waar Karla Peijs willens en wetens aan meewerkt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een verkeerslicht in Voorschoten. Vóór mij rijdt een senior, het verkeerslicht geeft rood aan, de senior rijdt door. Één seconde later springt het verkeerslicht op groen. Ik rijd door groen, achter onze senior aan. Ik bedenk mij, als die senior dat licht niet heeft gezien, hoe moet deze zichzelf dan in het verkeer redden? Ik besef mij ook, dat het omlaag halen van rijsnelheden meer mogelijkheden geeft tot correctie. Niet dit soort fouten moeten aangepakt worden, nee, de snelheid moet omlaag. Blinde automobilisten hoeven in België geen wegenbelasting te betalen, dat moeten ze hier ook maar eens invoeren.
De andere kant, die busbaan is helemaal het einde! Bus komt eraan, verkeerslicht gaat op rood en de bus kan de auto’s rechts inhalen. Verkeerslicht gaat op groen. Bij het volgende verkeerslicht wordt de bus op een tweestrook gewoon weer ingehaald door alle auto’s. De wereld is écht verbeterd in Voorschoten! klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ah, de N447, dat bord betekent: “Hier mag je 80km/u”. Ook aan de andere kant, ik kan mij niet vergissen wat limiet betreft. Maar 80 is een maximum en niet een streven. Die wijsheid lijkt onze senior wel goed te vallen.
Daar kom ik vandaan. Een doorgetrokken streep gevolgd door een heuvel in het midden. Ik mag niet inhalen en ik kan niet inhalen. De weg is rustig en de senior vóór mij rijdt 50 km/u, waar 80 is toegestaan. Deze snelheid is meer regel dan uitzondering op de N447. En dit is wat SWOV dus wil. Zoveel mogelijk inhaalverboden. Bovendien moet inhalen onmogelijk gemaakt worden waar dat kan – de middenbermheuvel dus. Waar vooral de Adviesdienst Verkeer en Vervoer blij mee is, is onze senior die met zijn gedrag de snelheid van mij en alles achter me omlaag haalt. Zo krijg je tijd genoeg om aan het begrip “autowrak” nieuwe betekenissen te geven. Stiekem natuurlijk; beledigen is voor mensen, die iedereen kan zijn, behalve ikzelf. Nee hoor, de bestuurder vóór mij is helemaal niet in staat van ontbinding en zeker niet rijp voor de composthoop. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Je moet op tijd op je werk zijn, want je hebt een afspraak, je zit op een 80 km/u weg en je voorligger rijdt in een brommobiel – 45 km/u dus. Je komt te laat, maar veilig op je werk. De veiligheid van bijdehante collega’s is bij aankomst zeker niet gegarandeerd! Ja, je kunt eerder van huis vertrekken, maar het bevrijd je niet van het bloed dat onder je nagels is gehaald. Het is intrigerend, hoe rustig rijden mij zoveel spanning geeft! Een veilig verkeer houdt geen rekening met de verplichtingen van de eindbestemming!
Eindelijk, witte markeringen waar je niet overheen mag, weg met die heuvel! Nou, die strepen zullen een ervaren verkeerscrimineel echt niet tegenhouden hoor! Tractoren, brommobielen, slakken – ik heb al heel wat gevaarlijke inhaalacties gezien op deze stukken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

SWOV denkt met een hoge drukketel de "Wet van behoudt van ellende" te trotseren. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Inhalen op de N447 is levensgevaarlijk en het gebeurt toch! De N447 is een praktijkvoorbeeld van het toekomstige verkeersbeleid. De loonslaven bij SWOV en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer zullen er alles aan doen om hiervoor te vechten. Daarna gaan zij zich inzetten om verkeersagressie in te dammen! Zo blijf je bezig en niemand is tevreden. Een loonslaaf heeft ook geen belang bij publieke tevredenheid, nietwaar?


Tekst en foto's: DrNomad


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht