Trajectcontrole A4 en de leugens van de overheid



Datum van foto's: zaterdag 4 september 2004
Tijdstip: 17:00u


Gepraat wordt er alom, over de nieuwe trajectcontroles, geplaatst op de A4, de A12 en de A2. De verbazing is groot en de weerstand is klein, zo gaat dat nu al jaren in dit land. Dat de verbazing groot is, komt door het feit dat er zo weinig aandacht geschonken word aan de bezigheden van het BVOM en zijn volgelingen.



Mede dankzij de inzet van velen is onze website uitgegroeid tot de grootste van Nederland waarin we goed en met verstand van zaken kunnen berichten over alles wat u rondom uw geliefde auto tegen kunt komen op 's lands heren wegen.



Van gecamoufleerd statief tot flitsaanhanger en van verstopte politieagent met lasergun tot aan de flitskliko. In 2002 konden wij u als eerste groot medium de trajectcontrole op de A13 aankondigen, hierop hebben we indertijd nog een uitnodiging op mogen ontvangen door Rijkswaterstaat en daarna is het eigenlijk redelijk rustig gebleven rondom de berichtgeving van het fenomeen trajectcontrole.



Maar... van de week werd u opgeschrikt! Men had het over trajectcontroles op de A2, de A4 en de A12?! Van schrik rijdt u plots op alle genoemde wegen tot op de kilometer nauwkeurig de aangegeven maximum snelheid. Zowel heen als terug, want u heeft geen idee waar, wat en hoe een trajectcontrole werkt. Jammer, daar moeten we toch iets aan doen...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Jawel hoor, daar staat het, levensgroot op een bord: TRAJECTCONTROLE. Het is dat ik hier op de vluchtstrook moest stoppen, want ik zie dit bord eigenlijk ook voor het eerst. Het bord staat er waarschijnlijk al de hele week, maar het is als met zoveel borden, je raakt eraan gewend en ziet ze niet meer staan.



Naast het bord staat een onderbegroeid hectometerpaaltje, "dertien punt een" staat erop, kan ik u vertellen. Een honderdtal meters verder begint het startpunt van de trajectcontrole, hier op de A4. Het meetportaal is te herkennen aan de grote mast met schotel in het midden van de overbrugging.



Vanaf dit punt begint dus de meting, kortom dit is HET rem en aandachtspunt voor de snelheidsmeter in uw dashboard!
Als u in uw achteruitkijkspiegel zou kijken (wat u niet doet natuurlijk, omdat u niet wist dat u er een had), zou u dit aan kunnen treffen. Een doodgewoon matrixportaal, iets waar het land gelukkig mee bezaaid is en de nodige kop-staart ongelukken mee voorkomen wordt.



Dit mooie stukje vernuft is misbruikt als camera- en flitsstatief, iets wat u waarschijnlijk helemaal niet op zou zijn gevallen, tenzij u al meer afwist van de techniek en plaatsing van trajectcontroles of als u, als een van de weinigen, gewoon een scherp en opmerkzaam oog bezit.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Waarom nou die leugens, in de titel van deze reportage? Nou ja, op de site van het BVOM valt na te lezen waarom ze hier een trajectcontrole uit de grond hebben gestampt;



"Waarom hier? De trajecten op de A2, A4 en A12 behoren tot de 120 km/uur-wegvakken waar de meeste aanrijdingen plaatsvinden. Het zijn drukke trajecten waar de komende jaren geen infrastructurele verbeteringen op stapel staan. "



Je reinste onzin natuurlijk, in werkelijkheid is dit nou juist de top 3 van drukste verkeersaders van geheel Nederland! Infrastructurele verbeteringen zijn totaal niet nodig op dit traject omdat het een kaarsrechte en overzichtelijke weg betreft van wel vier banen breed (+ spitsstrook en vluchtstrook)!



In het verleden heeft mijn gewaardeerde collega, Dr. Nomad, al een ijzersterk stuk geschreven over het list en bedrog over de keuze van deze trajecten voor trajectcontroles, compleet onderbouwt met ongevalskaartjes, etcetera.



Ik heb in een mailtje richting het BVOM gevraagd wanneer de bonnenregen ging beginnen; men kon mij vertellen dat deze zou starten op 1 September en moest mij terecht wijzen op het feit dat ik het een bonnenregen noemde. Uit de (A13) praktijk wees namelijk uit dat nog maar 1% te hard zou rijden na invoering van dit gebeuren.



Maar heeft u enig besef wat 1% op dit baanvak betekent? Wij onderhand wel, je kan er een compleet verkeershandhavingsteam van een politiedistrict zoals de provincie Flevoland, Friesland of Groningen mee opdoeken.



En dat is schrikbarend! We doeken namelijk niets op in dit land, nee, het komt ERBIJ. En dat puur en alleen voor het geld, hallo wanneer worden we wakker?!


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht