Trajectcontrole A4 en de leugens van de overheid

Door DLdB


Datum van foto's: zaterdag 4 september 2004
Tijdstip: 17:00u


Gepraat wordt er alom, over de nieuwe trajectcontroles, geplaatst op de A4, de A12 en de A2. De verbazing is groot en de weerstand is klein, zo gaat dat nu al jaren in dit land. Dat de verbazing groot is, komt door het feit dat er zo weinig aandacht geschonken word aan de bezigheden van het BVOM en zijn volgelingen.



Mede dankzij de inzet van velen is onze website uitgegroeid tot de grootste van Nederland waarin we goed en met verstand van zaken kunnen berichten over alles wat u rondom uw geliefde auto tegen kunt komen op 's lands heren wegen.



Van gecamoufleerd statief tot flitsaanhanger en van verstopte politieagent met lasergun tot aan de flitskliko. In 2002 konden wij u als eerste groot medium de trajectcontrole op de A13 aankondigen, hierop hebben we indertijd nog een uitnodiging op mogen ontvangen door Rijkswaterstaat en daarna is het eigenlijk redelijk rustig gebleven rondom de berichtgeving van het fenomeen trajectcontrole.



Maar... van de week werd u opgeschrikt! Men had het over trajectcontroles op de A2, de A4 en de A12?! Van schrik rijdt u plots op alle genoemde wegen tot op de kilometer nauwkeurig de aangegeven maximum snelheid. Zowel heen als terug, want u heeft geen idee waar, wat en hoe een trajectcontrole werkt. Jammer, daar moeten we toch iets aan doen...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Jawel hoor, daar staat het, levensgroot op een bord: TRAJECTCONTROLE. Het is dat ik hier op de vluchtstrook moest stoppen, want ik zie dit bord eigenlijk ook voor het eerst. Het bord staat er waarschijnlijk al de hele week, maar het is als met zoveel borden, je raakt eraan gewend en ziet ze niet meer staan.



Naast het bord staat een onderbegroeid hectometerpaaltje, "dertien punt een" staat erop, kan ik u vertellen. Een honderdtal meters verder begint het startpunt van de trajectcontrole, hier op de A4. Het meetportaal is te herkennen aan de grote mast met schotel in het midden van de overbrugging.



Vanaf dit punt begint dus de meting, kortom dit is HET rem en aandachtspunt voor de snelheidsmeter in uw dashboard!
Als u in uw achteruitkijkspiegel zou kijken (wat u niet doet natuurlijk, omdat u niet wist dat u er een had), zou u dit aan kunnen treffen. Een doodgewoon matrixportaal, iets waar het land gelukkig mee bezaaid is en de nodige kop-staart ongelukken mee voorkomen wordt.



Dit mooie stukje vernuft is misbruikt als camera- en flitsstatief, iets wat u waarschijnlijk helemaal niet op zou zijn gevallen, tenzij u al meer afwist van de techniek en plaatsing van trajectcontroles of als u, als een van de weinigen, gewoon een scherp en opmerkzaam oog bezit.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangezien we uw ogen niet al te zeer willen vermoeien heb ik het makkelijk gemaakt en een telelens op de camera geschroefd om het geheel wat duidelijker op de computer monitor te kunnen laten weergeven.



We zien een zendmast met een schotel in de top, we zien twee videocamera's, vergezeld met een IR flitslamp daarnaast voor de belichting van uw kenteken tijdens uw ongetwijfeld gevaarlijke nachtelijke ritjes.
IR flitslamp? Yep! De behuizing is iets kleiner en vooraan is duidelijk de hele rits aan IR leds te zien die vooraan voor het glas zitten. Deze infrarood ledmatrix zorgt voor een krachtige maar niet merkbare flits op uw kentekenplaat. Het kastje uiterst rechts met de vreemde antenne erop is de DCF-77 module die zorgt voor de uiterst precieze vaststelling van de tijd dat u dit portaal gepasseerd bent.



- Kortom uw kenteken wordt hier vastgesteld.

- De rest van uw auto uiteraard.

- De exacte tijd dat u dit punt gepasseerd bent.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De verwerking van deze gegevens gebeurt NIET in deze nieuw geplaatste kast. Althans, dit is de verwachting. In deze kast wordt waarschijnlijk niets vastgelegd, alleen stroomvoorziening en intelligentie om het geheel werkende te krijgen en te houden.
Welnu, waarom denk ik dit? Dit denk ik vanwege dit brugrestaurant. Brugrestaurant? Die staat er al een tijdje. Dat klopt, maar de mast met schotelantennes op het dak bij het La Place-reclamebord niet.



Het brugrestaurant bevindt zich bij hectometerpaal 15,0.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zie hier een verduidelijking van het geheel. Deze twee schotelantennes moeten de gegevens opvangen van het begin- en eindportaal van de trajectcontrole. De gegevens komen op dit punt samen en is gekoppeld aan een computersysteem die in dit pand zal staan. Met een intranetverbinding zullen de gegevens uiteindelijk terecht komen in Leeuwarden waarna uw acceptgiro op de mat zal vallen.



Naar verwachting verloopt de communicatie van dit draadloze geheel op 2.4 Ghz, een frequentieband die vrij is voor dit soort zaken. Ook voor particulier draadloos communicatieverkeer trouwens en ook zendamateurs maken gebruik van dit stukje ether (ATV).
En jawel, hier hebben we het eindportaal van de trajectmeting. Wederom een mast met een schotelantenne en wederom een zwik videocamera's, flits IR ledmatrixen, etc, etc. Dit alles bij hectometerpaaltje "zestien punt drie" en wel zeshonderd meter voor de afslag Nieuw Vennep, wat ook wel uit het ANWB-bord op de foto blijkt... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook hier weer zo'n kast, met aan alle zijden trouwens deuren. De ontluchtingsroosters maken de zaak compleet, mocht het zomers nogal warm worden binnenin de kast.
Zes videocamera's op een rij...



Zes? Jawel, op de vluchtstrook staat er ook een gericht, voor de slimme Nederlander die denkt de zaak te kunnen ontwijken via de vluchtstrook. In het originele A13 ontwerp is namelijk de vluchtstrook niet meegenomen in de collectie.



Verder is de uiterst linkse baan een spitsstrook, maar dat wist de dagelijkse bezoeker van de A4 natuurlijk al.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De videocamera's maken constant beelden, maar de vraag die ik nog niet aan u beantwoord had, doe ik bij deze. Hoe weet men dat u daar rijdt? Met lussen in het wegdek dus, een serie van twee om de lengte en de snelheid van uw voertuig te kunnen bepalen.



Tevens zorgt de lus ervoor dat er een videostill van het baanvak genomen wordt en de flitslamp afgaat. Zo'n videostill is trouwens een doodgewone JPG, iets wat u net zo goed met uw digitale fototoestel zou kunnen produceren.



Een stukje OCR tekstherkenningssoftware zorgt vervolgens voor een automatische uitlezing van uw kenteken. Is uw kenteken niet goed automatisch uit te lezen, doordat u bijvoorbeeld een NL-sticker vlak naast uw kenteken geplakt heeft, dan wordt deze videostill doorgestuurd naar een administratieve afdeling.



Deze afdeling gaat vervolgens beoordelen wat uw kenteken zou moeten zijn en kunt u gerust uw acceptgiro alsnog ingevuld op de post doen. Heel eenvoudig, nietwaar?
En jawel hoor, ook een groepje lussen op de vluchtstrook, om het verhaal compleet te maken.



Het heeft trouwens geen zin om alleen op deze punten af te remmen, uw begin en uw eindtijd wordt vastgelegd en met de hulp van een hele simpele berekening is vervolgens vast te stellen hoe snel u over het traject heeft gereden.



Als u tussendoor tankt, een hamburger haalt, of gaat eten in het brugrestaurant, zal u ook met 200 km/u niet te hard rijden. De gemiddelde snelheid zal dan zo laag zijn dat u ruim buiten de vissersboot valt...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Waarom nou die leugens, in de titel van deze reportage? Nou ja, op de site van het BVOM valt na te lezen waarom ze hier een trajectcontrole uit de grond hebben gestampt;



"Waarom hier? De trajecten op de A2, A4 en A12 behoren tot de 120 km/uur-wegvakken waar de meeste aanrijdingen plaatsvinden. Het zijn drukke trajecten waar de komende jaren geen infrastructurele verbeteringen op stapel staan. "



Je reinste onzin natuurlijk, in werkelijkheid is dit nou juist de top 3 van drukste verkeersaders van geheel Nederland! Infrastructurele verbeteringen zijn totaal niet nodig op dit traject omdat het een kaarsrechte en overzichtelijke weg betreft van wel vier banen breed (+ spitsstrook en vluchtstrook)!



In het verleden heeft mijn gewaardeerde collega, Dr. Nomad, al een ijzersterk stuk geschreven over het list en bedrog over de keuze van deze trajecten voor trajectcontroles, compleet onderbouwt met ongevalskaartjes, etcetera.



Ik heb in een mailtje richting het BVOM gevraagd wanneer de bonnenregen ging beginnen; men kon mij vertellen dat deze zou starten op 1 September en moest mij terecht wijzen op het feit dat ik het een bonnenregen noemde. Uit de (A13) praktijk wees namelijk uit dat nog maar 1% te hard zou rijden na invoering van dit gebeuren.



Maar heeft u enig besef wat 1% op dit baanvak betekent? Wij onderhand wel, je kan er een compleet verkeershandhavingsteam van een politiedistrict zoals de provincie Flevoland, Friesland of Groningen mee opdoeken.



En dat is schrikbarend! We doeken namelijk niets op in dit land, nee, het komt ERBIJ. En dat puur en alleen voor het geld, hallo wanneer worden we wakker?!


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht