Nog steeds onveilig vissen bij Oegstgeest

Door Arjan


Datum van foto's: zondag 5 september 2004
Tijdstip: 15:00 uur


De A44, een snelweg waar ik al meerdere malen reportages heb gemaakt. Dit maal was het alleen bij een andere hectometer paal, dus besloot ik om maar even langs te gaan. De meldingen waren:

radar zh a44 burgerveen ri leiden thv hmp 14.9 tussen afslag oegstgeest en voorhout

en

radar zh a44 leiden ri burgerveen thv hmp 15.2 tussen afslag oegstgeest en voorhout (ed raket)




klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangekomen op de parallelweg, die tussen de flora en de A44 loopt, kwam ik deze auto tegen, de 41-JR-HP, oftewel de groene Subaru Forester 2.0 AWD van het KLPD te Waddinxveen. Dit team staat wel regelmatig hier op de a44, regelmatig ook te vinden bij Kaagdorp. Voor degenen die daar vaak langsrijden is het oppassen, want te lezen bij de aangekondigde controles staan zij a.s. zaterdag gepland thv Haarlemmermeer. Dit zal waarschijnlijk die locatie daar zijn of bij afslag Roelofarendsveen bij hmp 3.0



Deze auto heeft sinds kort een grote houten kist achterin waar de multanova zich in kan opsluiten tot de volgende controle. Eigenlijk mis ik alleen nog het zwarte vlaggetje voorop, anders had ik gedacht dat het een begrafenis ondernemer was.

De set die gebruikt werd, was deze Multanova 6F uitgerust met infrarood flitser. Waarom er met infrarood flitser geflitst zou moeten worden met dit prachtige weer, zou ik echt niet weten. Het was in ieder geval niet uit te houden bij die auto, want het leek net een mobiele sauna. De boa die ik al vaker had gesproken stond ook met het zweet op zijn hoofd de foto's te verwerken. Voor mij was dit wel even schrikken want dat heb ik nog nooit eerder gezien bij de meeste boa's.



De IJking was verder nog goed. De laatste keer dat deze was gecontroleerd door het NMI was in juni van dit jaar. Dit houdt in dat deze set tot volgend jaar juni nog legaal is om te gebruiken. Daarna zal hij terug moeten en zal die waarschijnlijk weer tot 2006 mee mogen gaan, als alles in Nederland al niet wordt gecontroleerd met Trajectcontroles natuurlijk.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even over de locatie, deze plek is voor mij nieuw. Ik heb ze bij deze hmp nog nooit gezien, behalve 400 meter verder bij hmp 15.3. De weg is op zich niet echt uitdagend om te hard te rijden, maar dat komt omdat hier doordeweeks rond dit tijdstip vaak redelijk druk is en de afslag Oegstgeest haalt de snelheid er vaak wel uit. Alleen vind ik dat op dit moment er meer voor de kassa wordt gewerkt. De weg is in principe overzichtelijk en de weersomstandigheden waren perfect om met de auto en motor er op uit te gaan. Alleen, het enige nadeel van deze weg is, dat op de parallelweg vaak mensen zitten te vissen. Aan die kant is het dan ook wel weer zinnig dat deze controle er staat, want je overleeft het echt niet als er iemand daar aan het vissen is en je een auto met 180 in je nek krijgt. Misschien zou het wel een verstandige zet zijn om een vangrail hier te plaatsen, op zich zou een stuk van 200 a 300 meter al genoeg zijn, de kosten zijn dus wel te dekken met deze controle, alleen nu het plaatsen nog.
Mocht je te hard hebben gereden en het niet eens zijn met de beschikking, dan kan je deze foto opvragen. Deze foto zou een mooi voorbeeld kunnen zijn als je zeker weet dat je niet te hard heb gereden. De auto's rijden in principe naast elkaar, wat een afkeur tot gevolg zou hebben. Het had immers ook de rechter auto kunnen zijn die te snel reed. Maar aan de andere kant worden deze foto's allemaal digitaal eerst uitgelezen door een boa, die deze foto's er allemaal uithaalt. De kans is dus erg klein dat je bij dit soort controles een dergelijk foto kan verwachten.



De scores aan deze kant waren rond de 300 in ongeveer 4 uur tijd, en dat is bijna het gemiddelde wat je over de A44 haalt. Ik heb zowel auto's als motoren te hard zien rijden, waarvan 1 motor met 173, met de correctie eraf komt hij daarbij uit tussen de 40 en 50 km/u te snel wat een aardige boete gaat opleveren en/of het tijdelijk in nemen van zijn rijbewijs. De bestuurder die aan deze kant met de snelheid van 250kmp/u voorbij vloog, die kan daar zeker weten wel van uitgaan. Deze persoon mag van mij wel minimaal een half jaar met het openbaar vervoer naar huis gaan, met die snelheid op dat stuk is dat levensgevaarlijk, de uitwijkmogelijkheden zijn daar namelijk echt minimaal.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aan de andere kant werd ook gecontroleerd door de SL-VB-07, de Subaru Legacy St. 2.0 lpg AWD. Deze auto was eigendom van het KLPD Assen. Waarom deze auto door een controleur uit Waddinxveen wordt gebruikt begrijp ik niet helemaal, eigenlijk helemaal vergeten. De boa vroeg zich ook af waarom ik dit soort werk deed. Echter is fotografie al een hobby van mij en daarnaast vind ik snelheid controles interessant; mix deze samen en je krijgt deze hobby. Niets mis mee, toch? Verder heb ik wel een goed, maar wat kort gesprek gehad met deze controleur over wat ik van controles vond. Verder waren foto's maken geen probleem.
Deze set is eigenlijk precies hetzelfde, Multanova 6F met infrarood flitser, ijking was niets mis mee, ook voor het laatst gecontroleerd in juni, deze set kan dus voorlopig nog wel mee. Wat me wel opviel, vergeleken met de vorige keer dat ik hier was, is dat er geen "Regenkapje" werd gebruikt; deze worden met heet weer vaak gebruikt om het oververhitten van de processor (die zich bovenin de multanova bevindt) te beschermen tegen hoge tempraturen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De locatie was eigenlijk bijna hetzelfde, alleen iets naar voren, wat uiteindelijk de hmp 15.2 gaf ipv hmp 15.3. Op zich kan je hier doordeweeks in de ochtend niet zo snel rijden. Meestal rijd je verderop thv afslag Voorhout in de file; dit komt het meest voor tijdens de spits. De weg is in principe recht en lang genoeg, maar je hebt hier precies met hetzelfde te maken als aan de overkant: de in voegstrook van Oegstgeest. Hierbij voegen regelmatig vrachtwagens in die de snelheid ook naar beneden halen. Alleen het lullige van hier is dat, als je van het viaduct af komt, je al vaak te snel rijdt, en als je dan 500 meter verder de controle tegenkomt is dat natuurlijk balen als je geflitst wordt. Eigenlijk is dit niet echt een ideale plek om te staan, vind ik. Liever een stuk terug waar meerdere ongelukken gebeuren.
Nog even een overzicht vanaf het jaar 2000, waaruit blijkt dat er toch nog wel aardig wat ongelukken zijn geweest. Dit kan je zien door de groene en blauwe cirkeltjes. Ik verdenk zelf dat het meeste komt door het slecht invoegen of misschien het niet goed opletten tijdens file rijden; veel materiŽle schade dus wel. Aan die kant kunnen ze er denk beter 's middags gaan staan bij het in- en uitvoegen i.p.v. van hier zondag met mooi weer te gaan controleren op snelheid.



Na een krap uurtje, waarin ik best wel gehaast de foto's moest maken, heb ik helaas niet lang genoeg met de boa's kunnen praten over dit punt. Maar de afgelopen 2 keer dat ik hier ben geweest, heb ik wel gezien dat er niet echt hoog nodig gecontroleerd moet worden. Er is misschien dan wel wat materiŽle schade geweest, maar als je dat verdeelt over 4 jaar, met daarbij tig duizend auto's die daar dagelijks voorbij rijden, valt het uiteindelijk wel weer mee. In ieder geval hoop ik dat degene die hier met 250 voorbij is gegaan er van geleerd heeft!

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto




Tekst en foto's: Arjan


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht