Trajectcontrole actief op de N919 bij Veenhuizen

Harold


Datum van foto's: donderdag 9 september 2004
Tijdstip: 10.45 uur


Nadat ik woensdagmorgen in het Dagblad van het Noorden las dat die dag de nieuwe trajectcontrole in werking werd gesteld bij Veenhuizen, heb ik even het internet er op na geslagen of er wat meer info beschikbaar was. Hier las ik dat de opening 's morgens was, dus dat was de kans om even wat foto's te maken voor Flitsservice.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De opening van deze trajectcontrole werd natuurlijk door niemand minder gedaan dan de heer K. Spee.
Nog nooit was Nederland zo vol gezet met snelheidscontroles als onder zijn bewind.
Vol trots vertelt hij wat er nu weer bedacht is om de snelheid van de voertuigen in de gaten te houden...
Ook hier zal hij wel vertellen dat het overtredingspercentage zal dalen naar 1%, net als op de A13. Als u weet hoeveel verkeer er over de A13 elke dag rijdt, en 24 uur per dag, 7 dagen in de week gecontroleerd wordt, dan is 1% best nog wel booming bussiness voor de Nederlandse overheid.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Als je over de N919 rijdt, dan word je er in ieder geval op gewezen dat er een trajectcontrole plaats vindt.
Dit grote bord zal iedere Nederlander toch wel aan het denken moeten zetten.
Even later kom je een portaal tegen met allerlei camera's en flitsers. Op deze punten word je geklokt, en bij het volgende portaal word je weer geklokt. Nu wordt dus niet je snelheid geklokt bij de portalen, maar het tijdstip dat je er onder door rijdt.
Het eerste portaal staat bij hmp 8,7 en het volgende bij hmp 11,1 Een traject dus van 2.4 km lang.

Als je 2.4 deelt door 80 (de toegestane limiet) dan mag je dus niet sneller dan 1 minuut en 48 seconden over dit traject doen (met een kleine marge). Rijd je het eerste gedeelte te snel, dan zul je het in het tweede gedeelte van het traject moeten compenseren om de gemiddelde snelheid op 80 km/u te houden.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog even ingezoomd op de camera's. Vier camera's per portaal om de auto op de foto te zetten. Ik neem aan dat de zwarte kastjes een soort flitser (al dan niet zichtbaar) is om de kentekens ook in het donker te belichten.
Op de parkeerplaats kwam ik nog deze Mercedes Benz tegen. Eén keer raden van wie deze auto is...


Booming bussiness hadden we het al over gehad toch?
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Iedereen kan zich de uitzending van Peter R. De Vries nog wel herinneren. Onder andere Bert Woudenberg werd betrapt op hoge snelheden, wat hem als woordvoerder van 3VO de kop kostte.
Koos Spee kon niet betrapt worden op te hoge snelheden.
Nu zal hij dat graag zo willen houden, denk ik, vandaar dat ik bij zijn auto een privé chauffeur aantrof. Zal zijn auto in de toekomst toch betrapt worden op te hoge snelheden, dan kan hij altijd zijn chauffeur er voor op laten draaien ;-)

De trajectcontrole op deze plek is een "pilot" opstelling. Oftewel, een test opstelling. De uitkomsten uit deze opstelling zal, denk ik, bepalend zijn voor meerdere trajectcontroles op binnenwegen.


Tekst en foto's: Harold


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht