De 24 uurs geldkraan op de A12 is gaan stromen

Door DLdB


Datum van foto's: zondag 12 september 2004
Tijdstip: 16:30u


Na mijn eerdere reportage van een week geleden, waarin ik uitgebreid verslag deed van de trajectcontrole op de A4, besloot ik vandaag hetzelfde te gaan doen maar dan op de A12. De A12 is een goede tweede in de Rijkswaterstaatlijst met drukst bereden wegvakken ooit.



Geheel toevalligerwijs heeft het hoofd van BVOM, Dhr J. Spee, gekozen voor het baanvak De Meern - Woerden om een trajectcontrole neer te poten. Uiteraard onder het mom van, ”hier gebeuren veel ongelukken en er staan de komende jaren geen grote infrastructurele wijzigingen op stapel voor dit traject”. Alsof dat nodig zou zijn... Affijn, u begrijpt, het standaard gezwam om de gemiddelde Nederlander aan het ja-knikken te krijgen.



Aangezien ieder bedrijf die iets met snelheidscontroles van doen heeft, in heeft mogen schrijven op deze trajecten, zal u ook zien dat er gebruik is gemaakt van andere technieken en materialen dan dat er bijvoorbeeld op de A4 is gebruikt.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Daar hebben we 'm weer hoor. Het bord waar heel Nederland met smart op zit te wachten. Dit is DE oplossing voor die honderden verkeersslachtoffers die jaarlijks in het verkeer vallen. Waarom is men niet eerder op dit idee gekomen?



Uw kind kan weer veilig de straat op, u kunt weer gerust de fiets op stappen, het is namelijk ontzettend veilig geworden op de A12 bij Woerden. Wat een enorme opluchting nietwaar? Of ... zijn we stiekem onszelf voor de gek aan het houden?
Dat bord... staat vlak voor dit matrixbordportaal... en wel bij hectometerpaal 49,3 en dat dan in de westelijke richting. Uw dag aan het Scheveningse strand, zeg maar, of uw ADO Den Haag - Vitesse, het ophalen van uw dochter op Schiphol of gewoon als u na een vermoeiende dag werken naar uw huis in uw woonplaats Woerden rijdt om bij het avondeten aan te schuiven.



Speciaal voor u heeft Dhr. Spee dit dan uitbedacht, om uw verkeersveiligheid te verhogen... Gelooft u het zelf nog steeds? Heel knap...
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
"Tijd weer voor die telelens", hoor ik u denken. Nou ik heb hem er weer opgeschroefd, hoor! Voor die paar miljoen wat dit nu weer heeft mogen kosten, mag u toch op z'n minst weten wat voor spullen men neergeplant heeft, nietwaar?



Affijn dit is weer een GPS ontvangstantenne, het merk staat er notabene bij, Garmin. Dit heeft men nodig voor de exacte tijdsbepaling zoals eerder al beschreven was in de A4-reportage. Uiteraard wordt hier ook de positie mee bepaald, maar dat zal eenmalig zijn, naar ik aanneem.
Verder hebben we dan uiteraard weer een infrarood flitslamp naast een videocamera hangen. Op zich niet echt origineel meer, want de opzet blijft vrijwel gelijk. Er zijn echter wel wat opvallende zaken aan dit setje te bespeuren... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het merk is Pulnix, zo valt af te lezen van de sticker die er nog op zit. Een merk waar dan bij ons een belletje gaat rinkelen, daar we die al eerder zijn tegen gekomen bij de allereerste vaste trajectcontrole in Nederland op de snelweg. Juist, die op de A13, bij Rotterdam-Overschie.



Bij die lokatie maakt men echter gebruik van veel kleinere units dan dat deze zijn en aangezien de trajectcontrole op de A13 vernieuwd gaat worden, zal dit wel één van de probleem issues zijn, waardoor de pakkans op de A13 dus nooit 100% is geweest.
Ook het type videocamera is van de generatie ”nieuw”. En zal het waarschijnlijk een stuk beter doen dan zijn oudere uitvoering. Alleen al de langere afscherming tegen vervelend invallend zonlicht is één van die details.



Ze moeten alleen nog gebruik gaan maken van roestvrij staal of iets dergelijks, want het ziet er nu alweer lekker uit. Maar ach, het mag natuurlijk ook niet teveel gaan kosten, nietwaar! (zie ook de inzet hiervoor).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De hele mikmak wordt aangestuurd EN verwerkt door deze kast in de berm. Er staan nog wel andere kasten in de berm maar die hebben hiermee niets van doen, die stonden er namelijk al veel langer. Dit kun je zien aan de verse zandhopen rondom zo'n kast namelijk. Bovendien zaten er Peek stickers op de kasten direct onder het portaal en die jongens zijn nou eenmaal van de wegsignalering.
Nou goed vooruit dan, deze kastjes staan er ook. U ziet op de achtergrond waarschijnlijk al waarvoor die kastjes er staan. Juist, voor de aansturing van de lussen in het wegdek. Aan weerszijden van de weg staan deze kastjes opgesteld. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Jawel! De lussen die in het wegdek gefreesd, zijn speciaal voor dit verkeersveiligheidproject! Wat opvallend is, is dat deze lussen van een ander formaat zijn dan die ik eerder op de A4 heb gefotografeerd. In beide gevallen moet je hier op de motorfiets er toch wel tussendoor kunnen rijden.



Overigens ook kastjes aan de overzijde dus, goed zichtbaar op deze foto.
Zonder eindportaal geen trajectcontrole, dus wij zijn (ik was met Gig@bert op deze locatie) afgezakt naar het eindportaal om daar de situatie te bekijken. Affijn, dat is dus bij de afrit Woerden zoals uit de foto ook wel af te leiden valt. Hectometerpaal 46,2 voor de liefhebbers. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Overzichtsfoto van de achterzijde van het geheel, uiteraard compleet gemaakt door een zooitje linkshangers en een lussenconstructie op de vluchtstrook.



Als u dit portaal live wilt volgen dan kan dit ook, dat hebben de mensen van Danka Nederland mogelijk gemaakt.

Ik heb verder nog een opmerking te plaatsen, die wordt helaas even niet vergezeld met foto, maar in dit traject zit een behoorlijke bocht. Niet een kleintje maar een forse. Ik vraag me af hoe dit opgelost is, daar de binnenbocht toch zeker een paar meter korter is dan de buitenbocht.



Stof tot nadenken...


Tekst en foto's: DLdB


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht