Update: De Morpheus Geodesy GPS Total Speed Control test

Door Martijn


Datum van foto's: zondag 28 april 2002
Tijdstip: paar weken


Al een tijdje is de Morpheus Geodesy in de handel als zijnde flitspalenmelder. Dit apparaat kan alleen maar flitspalen melden door continu zijn posiie te berekenen aan de hand van het GPS. Doordat de coordinaten van alle bekende flitspalen in een database zitten, vergelijkt de Geodesy of hij ergens in de buurt van een flitspaal zit.



Wat is GPS?



Het Global Positioning System is een systeem opgezet door de Verenigde Staten voor militaire doeleinden. Een groot aantal satellieten omcirkelen de aarde met een vaste positie in de ruimte. Op basis van deze satelietten kan een GPS zijn eigen positie uitrekenen.






Op dit principe is de Geodesy gebouwd. Bijna alle flitspalen staan in de database en deze gegevens worden continu bijgehouden en worden in de Geodesy gezet door middel van het bijgeleverde updatestation.



Helaas bestond nog niet de mogelijkheid om ook de mobiele radarcontroles op te sporen, maar dat probleem lijkt nu ook opgelost te zijn.


Onlangs introduceerde Morpheus de Geodesy TSC (total speed control). Deze Geodesy kan gekoppeld worden aan uw Stinger Ventura, Target 966 en blijkbaar ook de Bel 915 en Bel 975, die geimporteerd worden vanuit de Verenigde Staten. Een totaal oplossing zou je zo zeggen.



Hoogste tijd dus om dit apparaat aan een echt objectief onderzoek te onderwerpen.



UPDATE:



Het volgende kwam binnen op onze email. Blijkbaar zijn de door ons opgemerkte opmerkingen goed opgevat bij Morpheus en kregen wij dit bericht:



Ik heb net uw testverslag gelezen over de Morpheous TSC. Er zijn een paar
dingen die ik niet begreep:
De bovenste 3 nadelen die u noemt zijn nl. niet (meer) van toepassing. De
Geodesy geeft wel een opstartgeluid wanneer uw Vector goed is aangesloten;
Het geluid klinkt perfect; Uw Vector blijft gewoon werken wanneer de Geodesy
offline is en de slede heeft maar 1 kabel. Halverwege die kabel zit een
uitsparing voor de voeding. Professoneel dus.



Na gebeld te hebben met Morpheous over uw verslag hebben ze mij gezegd dat
dit de eerste 50 TSC's betrof. Deze zijn nl. handmatig geassembleerd en
daarna compleet verandert. Wanneer je dus je Geodesy laat upgraden met de
nieuwe firmware (al 6 weken voorhanden)dan ben je van alle problemen af.
Misschien wijsheid om dit te veranderen in uw verslag.
Ik zelf ben er supertevreden over. Het is nu eindelijk een beetje stil in
mijn auto wanneer ik in de stad rijd zonder dat achterlijk gekrijs.





klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Geodesy TSC wordt geleverd in een keurige doos. Er zitten twee sledes bijgeleverd, dus de Geodesy is zonder problemen in twee auto's te gebruiken. Op de foto de slede met de speciale kabel eraan om de Remote(= Stinger, 966, 915, 975) detector te kunnen aansluiten. Ernaast ligt nog de door onze technische dienst ontwikkelde Remote+ om maximale detectie afstanden te genereren.
De Geodesy TSC. Het hart van alles. Een klein apparaat dat erg makkelijk in een broekzak past. Het weegt bijna niets. Of het tegen een stootje kan is een tweede. We hebben het maar niet geprobeerd. Bovenop zit de GPS antenne die zoveel mogelijk vrij zicht naar buiten wilt hebben. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De montage in de auto



Bij de Geodesy TSC zit een stuk op maat gesneden dubbelzijdig plakband. Hiermee wordt de Geodesy TSC op het dashbord bevestigd. Dit plakband plakt erg goed! Eenmaal vast is het bijna niet meer los te krijgen.



Tip:Zoals te zien is op de foto, heb ik de Geodesy TSC slechts met een klein stukje vastgeplakt. Hierdoor is het compleet weghalen een fluitje van een cent. Vooral door landen als BelgiŽ en Frankrijk is dit erg handig.



De kabels kunnen via de goot die voor het raam zit naar de zijkant worden gevoerd.



Nadeel:De afwerking van de voedingskabel had wat beter gekund.
De werking:



Nadat de spanning is aangesloten en de Geodesy TSC in de Slede is gestopt, gaat dit rode lampje branden. Dit betekent dat de Geodesy TSC geen flauw benul heeft waar hij zich bevindt en dat hij dit gaat berekenen. Je kan dan gewoon wegrijden, tijdens het rijden wordt dit lampje vanzelf blauw, ten teken dat hij z'n positie vastgesteld heeft. Als tijdens het rijden dit lampje van blauw naar rood springt, dan betekent dit dat er geen signaal van GPS satelliet ontvangen wordt. Dit kan als oorzaak hebben het rijden door een dicht bebosd gebied of bijvoorbeeld bij regen en een dik wolkendek.



Nadeel: Als dit rode lampje brandt, werkt de detector ook niet. Aangezien het soms een kwartier duurt voordat de Geodesy TSC zijn positie heeft vastgesteld, ben je dus al een kwartier aan het rijden zonder bescherming tegen mobiele radarcontroles!! Ook in dicht bebosd gebied, zoals de Veluwe, of tijdens zware regenval heb je hier dus kans op.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier dus een typisch geval van regen, bewolking en dicht bebosd gebied. Het rode lampje brandt, dus totaal geen bescherming tegen radarcontroles. Dit feit wordt nergens in de handleiding vermeld.

Normaal gesproken werkt de Geodesy TSC perfect. De afgelopen dagen was het extreem slecht weer, waardoor deze "kleinigheidjes" naar voren kwamen.
Waar waarschuwt de Geodesy voor?



De Geodesy waarschuwt voor roodlichtcamera's. Dit is erg handig als je veel door heel Nederland rijdt. Niet dat je anders maar door rood licht moet rijden, maar dat je jezelf aan de maximum snelheid houdt. De meeste roodlichtcamera's flitsen namelijk ook voor minimale snelheidsovertredingen. De Geodesy TSC heeft in zijn database de GPS postitie van de flitspaal, maar ook de toegestane snelheid. Op basis van het GPS kan de Geodesy ook uw snelheid uitrekenen en u waarschuwen als u te hard gaat.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Geodesy TSC waarschuwt voor radarflitspalen. Hier brandt slechts 1 lampje. Dit komt omdat deze radarflitspaal geen apparatuur bevat.
Als er namelijk wel een radar inzit, dan wordt het signaal wat de antenne van de Remote doorgeeft weergegeven op de eerste drie lampjes. De eerste is de Ku band (bijna niet meer in gebruik in Nederland), daarnaast de K band (Gatso radarflitspalen en mobiele controles in de regio per statief of ingebouwd in een auto) en daarnaast de Ka band ( de Multanova 6F die alleen op de snelwegen en in de regio Amsterdam gebruikt wordt). Op dit moment brandt de K band detectie voor de radarflitspaal die iets verderop staat. De detectieafstand is niet meer of minder dankzij de Geodesy TSC. Als je met een Stinger normaal gesproken 300 meter haalt, dan zal de Geodesy TSC met de Stinger antenne erop aangesloten hetzelfde geven. De Geodesy geeft door sneller gepiep en het sneller knipperenj van het lampje aan dat je steeds dichterbij komt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Geodesy TSC waarschuwt, dankzij de aanwezigheid van een Remote antenne ook voor mobiele radarcontroles, zoals deze geparkeerde Berlingo van flitsteam Flevoland.
Vals alarm



Heeft de Geodesy ook vals alarm? Ja, als de Remote antenne vals alarm geeft zal de Geodesy TSC net zo hard piepen. Op de vast ingeprogrammeerde flitspalen kan ook een vals alarm komen. Alleen hierbij geldt dat er dan altijd wel eentje in de buurt is, zoals hier op de A27. Met de kruising met de A12, op het viaduct staat een flitspaal. Niet op de A27. Vals alarm dus.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Opladen van nieuwe flitspaal lokatie's



Bij de Geodesy TSC is een oplaadstation bijgeleverd voor het het bijhouden van de actuele positie's van flitspalen. Hier zit een abonnement aan gekoppeld.

Het systeem werkt kinderlijk eenvoudig. Je koppelt het oplaadstation aan je telefoonaansluiting, je klikt je Geodesy TSC in het oplaadstation en er wordt automatisch een verbinding gelegd naar Morpheus. De gegevens worden bijgewerkt en de Geodesy TSC kan weer in de auto.
Er zit in de Geodesy TSC geen opstartgeluid van de Remote antenne. Je weet dus niet of de verbinding tussen de slede van de Geodesy en je Remote antenne verbroken is. Dit merk je pas bij het naderen van een flitspaal, of nadat je geflitst bent door een mobiele radarcontrole. Het verschil zit hem in de lampjes. Zonder een Remote antenne zal de Geodesy TSC bij het naderen van een flitspaal, een oploppende balk met lampjes laten zien. Als er de Remote antenne wel is aangesloten, zal er slechts 1 lampje langzaam oplopen. Op deze foto dus een Geodesy zonder aangesloten Remote antenne. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Wat vinden we ervan?



We zullen hier alle voor- en nadelen van de Geodesy TSC bespreken.



Voordelen



Je hebt geen 2 apparaten nodig voor de detectie van radarcontroles en flitspalen.



Er zijn 2 aparte geluidstonen. 1 Voor meldingen van je Remote antenne en 1 voor vaste flitspalen.



Je vergeet nooit meer een flitspaal. Als je te hard gaat, word je gewaarschuwd door middel van geluid- en lichtsignalen, rij je keurig de snelheid, dan zijn er alleen lichtsignalen. Dit geldt niet voor een controle met een mobiele radar of een actieve flitspaal. Het geluidssignaal van de Remote antenne zal blijven klinken.



Onder een instelbare snelheid (standaard 50 km/u) zullen de waarschuwingen van de Remote antenne niet doorgegeven worden. RIjdend door de bebouwde kom zal het dus een stuk stiller worden in de auto.



Alle instellingen kunnen/moeten per telefoon of via de homepage van Morpheus gedaan worden.



Nadelen



Het waarschuwingsgeluid van je Remote antenne klinkt helemaal nergens naar. Het klinkt naar een verkouden krekel. Het signaal slaat soms over als een puber met de baard in keel. Dit geluid is te horen bij het filmpje wat bovenstaand staat. Het meldgeluid voor flitspalen is echter zeer duidelijk en helder. Een duidelijk meldgeluid voor de Remote antenne is een groot gemis.



Als de Geodesy TSC zijn positie niet kan vaststellen werkt de Remote antenne ook niet. Dit is erg jammer, want dan bestaat alsnog de kans dat je geflitst wordt.


Een opstartgeluid. Bij alle detectoren hoor je door middel van geluid- en lichtsignalen dat de detector werkt. Bij een Stinger, 9xx model detector krijg je tevens een waarschuwing als de verbinding tussen het display en de Remote antenne verbroken is. Bij de Geodesy TSC is er dus geen opstartgeluid. Bij de Geodesy TSC merk je pas bij een flitspaal of de Remote antenne goed is aangesloten. Er zit namelijk een verschil in het weergeven; bij een Geodesy zonder Remote antenne, worden alle lampjes verlicht naarmate je dichterbijer bij een flitspaal komt. Bij een aangesloten Remote antenne loopt 1 lampje steeds meer op.


Vals alarm. Dat de Remote antenne vals alarm geeft is uiteraard goed te verklaren. Als je echter op de snelweg rijdt en in de buurt van de snelweg is een flitskast (onderaan de afrit bijvoorbeeld) dan geeft de Geodesy TSC ook hiervoor een alarm signaal. Ook dit is niet te voorkomen, maar het geeft wel veel meer gepiep in de auto op plekken waar de normale detector z'n mond houdt. Je moet er mee kunnen leven.



Je moet alle instellingen per telefoon of via de homepage van Morpheus doen. Dit is een voordeel aan de ene kant, maar je mist toch de mogelijkheid om snel even het geluid wat zachter te zetten.



Je kan je lasersensors die op een Remote detector aangesloten kunnen worden, niet aansluiten op de Geodesy TSC. Je krijgt via de Geoidesy TSC geen waarschuwingen voor lasercontroles. Dit is erg jammer. Misschien dat dit in een volgende versie erbij komt.




Conclusie



Op wat kleinigheidjes na is de Geodesy TSC een leuke aanwinst voor de detectormarkt. Je zal nooit meer een flitspaal vergeten op weg. De Geodesy is vooral geschikt voor mensen die veel door het gehele land rijden. Voor diegenen die alleen woon-werk verkeer doen of scherpe ogen hebben is de Geodesy TSC overbodig. Een radardetector is dan voldoende.



Wat wij als echt jammer ervaren hebben, is het meldgeluid van de Remote antenne. We hopen dat dit door Morpheus verbeterd zal worden.



De Geodesy TSC is vrij prijzig. In hardwarekosten is het prijsverschil enorm. We moeten echter niet vergeten dat er achter de Geodesy een organisatie zit, wat ook bekostigd moet worden.




Voor meer informatie over de Geodesy TSC: De site van Morpheus

Wil je een Geodesy TSC aanschaffen? Kijk dan op de pagina van RadarShop.




Tekst en foto's: Martijn


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht