Fotoreportage Inbouw Quintezz Detector

Door Gait P.


Datum van foto's: zaterdag 27 april 2002
Tijdstip: Het heeft heel veel tijd gekost!


Ongeveer 2 dagen nadat ik mijn Quintezz had gekocht was ik hem al helemaal zat. Dat rare krulsnoer en die zuignappen, echt geen gezicht! Dus al snel kwam er een beugeltje waarmee de Quint vertikaal naast de binnenspiegel kwam, met een verkorte stroomvoorziening, maar zeker met de extra hoorn was dit nog te opvallend. Na wat zoeken op verschillende forums TTC en uiteraard flitsservice kwam ik op het idee de Quint maar eens in te bouwen in de grill of bumper.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Resultaat: Na heel wat avonden solderen en testen kun je hier zien dat de print strak is ingebouwd in de doos door ongeveer 3 mm van het einde van de print af te zagen. De zijkanten staan nog een klein beetje bol, dus hij zit er echt strak in!
Hier een foto van de testopstelling die ik heb gemaakt. Hierbij is de ingebouwde print te zien, het overgangsdoosje met daarin een 5V voeding en een printplaat voor de aansturing van LED's en geluid, en van boven het bediening en signaleringspaneel. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Het resultaat zoals ingebouwd in mijn auto. Zoals je ziet is hij iets uit het midden ingebouwd, met een redelijk vrij uitzicht door de lamellen. Hierbij is de doos nog steeds goed te zien.
Nadat deze geheel dichtgekit en in het zwart overgespoten is zie je hem echter bijna niet meer. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een aanblik van boven in het motorcompartiment laat het volgende zien. Hierbij moet ik wel zeggen dat het uiteinde van de doos aardig warm kan worden door de hitte van het uitlaatspruitstuk welke er vlak bij zit. Inmiddels is er reflecterende tape overheen geplakt zodat deze niet al te warm wordt.
Uiteindelijk heb ik dus alleen dit paneel in het dashboard ingebouwd, zoals je kunt zien heb ik de beschikking over 2 autoradio sledes, en daar heb ik dus gretig gebruik van gemaakt. FF kort uitleggen hoe het werkt, het geheel is op het contact geschakeld, dus contact aan Quint aan, Totaal 9 LED'jes corresponderend met K, Ka, Laser, Power, City en 1e tot 4e signaal LED. Hierbij zijn de signaal LED's van een fellere soort zodat deze zeer duidelijk zichtbaar zijn. Het LED'je van de Ku band is vervallen, werkt toch niet op de Z-1. De 3 drukknoppen voor Dark, City en Mute, en een volume regelaar voor de pieper!
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Bijkomend voordeel van dit alles is de detectie, deze is ongeveer met 100 meter toegenomen. In de stad geeft hij wel vaak vals alarm, maar dit is te onderdrukken door gebruik te maken van de city mode.



Helaas heb ik hem alleen nog maar op Gatso uitgetest, op Multanova ben ik zeer nieuwsgierig, maar ze staan niet zo vaak in de buurt (gelukkig).

Omdat het geheel ingebouwd is in een doos, ziet het laseroogje helemaal niets meer, maar je bent vaak toch al te laat als 'ie afgaat.




Een paar test resultaten:



'U rijdt te snel' bord

- Opkomend minimaal 700 meter

- Afgaand 300 meter



Gatso mobiele controle (stad)

- Opkomend 400 meter

- Afgaand 250 meter



Flitspaal Goor (Eternit)

- Opkomend 600 meter

- Afgaand 250 meter



Flitspaal Wierden-Nijverdal

- Opkomend 400 meter

- Afgaand 250 meter




Het zal inderdaad nooit een Bel of Stinger worden maar zowel op- als afgaand voldoende detectie, zeker voor een Quint!


Tekst en foto's: Gait P.


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht