Het uitlijnen van een Multanova, een verkorte cursus

Door Perfectsound


Datum van foto's: zaterdag 6 november 2004
Tijdstip: 09:00 uur


Voor vandaag stond er een controle aangekondigd door het KLPD ter hoogte van Beek op de A2.

Ik was vroeger wakker geworden dan normaal, omdat één of ander landbouwvoertuig met het nodige kabaal bij mij door de straat reed. Rond 8.00 uur zat ik dus al in de auto om te kijken of er al zo vroeg zou worden gecontroleerd op de A2. In de richting van Eindhoven bij hectometerpaal 246.5 was dit nog niet het geval. Daarom ben ik nog maar gereden naar een andere lokatie waar het KLPD vaak staat te controleren. Dat is bij hectometerpaal 247.7 in de richting Maastricht. Hier was ook nog niets gaande en daarom ging ik weer terug naar huis via de parallelweg langs de A2.

Op een gegeven moment kwam me een blauwe Subaru tegemoet rijden. Deze auto kwam me erg bekend voor en daarom heb ik meteen mijn auto gekeerd en ben achter deze Subaru aangereden. Even later stopte deze bij hectometerpaal 246.5 en ben ik snel doorgereden naar de om de hoek zijnde parkeerplaats van het vliegveld om mijn auto te parkeren. De BOA van het KLPD-steunpunt Maasbracht was verbaasd dat ik er al zo vroeg bij was. Ik vroeg hem of ik wat foto's mocht maken van het uitlijnen. Dat was voor hem geen bezwaar, zolang hij er zelf maar niet op kwam.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Beide statieven werden gevoelsmatig op hun plaats gezet. Ook werden meteen twee piketpaaltjes voor het uitlijnen uit de auto gepakt.
De bijbehorende kabelhaspels werden uit het rek gepakt dat speciaal voor het opbergen in de wagen is gemaakt. Alles is zo altijd makkelijk te vinden zonder te zoeken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De radarkop, de camera en de IR-flitser met de bijbehorende accu’s. De radar was nog niet uitgelijnd, maar dat zou niet lang duren.
De radar werd eerst waterpas gemaakt. Daarna werd piketpaaltje 1 waterpas langs de meter gezet. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nu werd de afstand gemeten vanaf het piketpaaltje tot aan de belijning van de vluchtstrook. In dit geval bedroeg dat 4,98 meter.
De digitale camera. In de ethernetpoort zou later de kabel worden ingeplugd om de foto's naar de laptop te kunnen downloaden voor verdere verwerking. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ongeveer 15 meter verderop werd het tweede piketpaaltje neergezet op dezelfde afstand van de belijning van de vluchtstrook als we bij het eerste piketpaaltje hadden gemeten, te weten 4,98 meter. Hierna werd ook dit piketpaaltje waterpas gezet. We konden nu weer terug richting de radar.

Hier is het tweede gedeelte van deze reportage te vinden.


Tekst en foto's: Perfectsound


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht