Dubbele controle op de A2

Door umpire


Datum van foto's: dinsdag 9 november 2004
Tijdstip: 20:30 uur


Vanavond verscheen er een melding in de Q van de verwerkers. Er zou tussen Breukelen en Vinkeveen op de A2 in beide richtingen worden gecontroleerd onder een viaduct. De melder had geen hectometerpaalpositie opgegeven, maar zowel Gecko als ik hadden een vermoeden waar ze zouden staan. Even later stond dan ook de volgende melding op de "verlink"-pagina:



radar ut a2 amsterdam - utrecht beide ri thv hmp 47.6 onder viaduct



Ik moest toch nog wat avondfoto's voor deze reportage maken. Het was voor mij slechts een kleine moeite om even via de A2 richting Breukelen te rijden om a) de melding en b) de exacte plaats te controleren. Rond 20.20 uur kon ik dan ook via de voicemail aan de meldingenverwerkers bevestigen dat de - in eerste instantie - gok van Gecko en mij goed had uitgepakt en dat ze inderdaad stonden op de door ons verwachte/geschatte lokatie.

Vanaf het viaduct waren beide controle's goed te zien. Reed je op de A2 zelf, dan kon het weleens wat "lastiger" zijn als je je ogen niet strak op de berm had gericht. Toch zag ik regelmatig rem- of alarmlichten aangaan. Beide kanten op moet er vanavond goed "verdiend" zijn, want sommigen reden zonder vaart te verminderen met een noodgang de controle voorbij. De controle in de richting Amsterdam was dan ook een schop na voor diegenen die net de trajectcontrole nabij Maarssen waren gepasseerd. Had je daar met kramp in je voet keurig netjes 120 gereden en dacht je bij Breukelen een snuifje gas bij te kunnen geven, dan werd je even voorbij de Shell-pomp weer keihard tot de orde geroepen. Helaas gebeurt dat dan pas over een paar weken als de uitnodiging voor een verplichte betaling vanuit Leeuwarden op de mat valt...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Dit is de controle in de richting Utrecht. Goed te zien is de Multanova in de vangrail. De set werd vervoerd door een Skoda Octavia met het kenteken 80-HV-PR. Hoewel het uit de foto niet echt blijkt, kon je de auto pas zien staan op het moment dat je zowat naast de radaropstelling reed.

Helaas is dit de enige foto van de controle in de richting Utrecht.
De controle in de richting van Amsterdam was makkelijker te zien. Duidelijk staat de Multanova op de vangrail en de 'vervoerende' auto ernaast. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Even wat ingezoomd op de opstelling. De Multanova en IR-flitser staan achter het hectometerpaaltje.
Alles in één shot gevangen: hectometerpaal, Multanova, IR-flitser en de auto die dit spul vervoerde. Diegenen met goede ogen zullen al gezien hebben dat het hier gaat om een groene Subaru Forrester met het kenteken XB-PH-29. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
In de richting van Amsterdam loopt ter plaatse een landweggetje parallel aan de A2. Legaal gezien kon je niet dichter dan dit bij de auto en opstelling komen, omdat er een modderslootje tussen het weggetje en de berm van de A2 loopt.

De foto's zijn misschien niet de normale kwaliteit die je van een repo mag verwachten. Zelf heb ik ook weer wat geleerd van deze controle.

1. Neem handschoenen mee! Het was 2 graden boven nul

2. Zorg dat je een statief bij je hebt als flitsen noch mogelijk noch handig is.





Tekst en foto's: umpire


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht