Het KLPD vult haar knapzak langs de A16

Door Alex Iveco en Superkoerier


Datum van foto's: vrijdag 17 december 2004
Tijdstip: 13:15 uur


Even een kort stuk geschiedenis als inleiding voor deze reportage. Probleemloos kon de weggebruiker tot voor een paar weken met de toegestane 100 km/u plus de restjes het traject Dordrecht-Rotterdam afleggen. Maar opeens bleek het wegdek te glad te zijn en werd de maximumsnelheid verlaagd naar 70 km/u. In eerste instantie werd deze lagere maximumsnelheid alleen aangegeven door middel van de signalering op de matrixborden met als gevolg dat elke weldenkende weggebruiker het getal 70 negeerde en gewoon zijn/haar verstand voorrang gaf.

Na enige tijd werden er nauwelijks zichtbare verkeersborden die
waarschuwden voor slipgevaar langs de rijbaan geplaatst, met een
lichtkrant op een druk punt voor de Drechttunnel. Op dat punt had je al de aandacht nodig voor het overige verkeer dus veel automobilisten kregen ook deze boodschap niet mee.

Toen was er het KLPD. Zij zouden de recalcitrante weggebruiker wel even een lesje leren. Daarnaast had het KLPD een probleem om de opgelegde targets te halen en dus was dat de echte reden dat men besloot op, onder andere, de A16 te gaan controleren. Om de trefkans nog verder te verhogen werden de matrixborden uitgeschakeld. In de pers kwam al snel het nieuws dat tot de schrik van het KLPD een veel te hoog percentage weggebruikers de maximumsnelheid aan hun laars lapten. In werkelijkheid
was de korpsleiding van het KLPD er maar wat blij mee, want ze hadden nu een dikgevulde knapzak met geld voor Jacobus Spee. Altijd goed voor een extra gouden handdruk als je met pensioen gaat.

Gelukkig bleek de ANWB opeens ook weer voor de belangen van de automobilist op te kunnen komen en maakte publiekelijk bezwaar tegen de dit keer wel heel smerige incassopraktijken van het KLPD. Dat heeft er toe geleid dat het KLPD de automobilist die met minder dan 100 km/u passeerde amnestie heeft verleend.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Echter het grote geld lonkte nog steeds naar het KLPD. Na de situatie ter plekke wat acceptabeler te hebben gemaakt en na aankondigingen in de media, kon het flitsgeweld van de overheid tegen haar burgers weer beginnen. Blijkbaar vond deze heer van het KLPD het niet erg om op TV te komen. Dat is mooi, want dan moet de gevoelige disk wel helemaal geen probleem meer zijn.
Even daarvoor was deze flitsende cameraman van TV Rijnmond nog op de loopbrug van de MacDonalds bij Hendrik-Ido Ambacht en heeft ook onze fotograaf nog ondervraagd. Aangezien TV Rijnmond volop wordt gesponsord door de staat, wordt kritiek op de broodheer natuurlijk niet uitgezonden en dus bleef de media wederom verstoken van wat de burgerij écht denkt over dit soort incassopraktijken.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier nog even een camerashotje van de Subaru van achteren. Zie ook de overige hardwerkende weggebruikers die hun zuurverdiende centen door de overheid nog verder in gevaar zien komen dan ze al zijn, en hard remmen. Dit is natuurlijk niet erg verkeersveilig, maar de liefde voor verkeersveiligheid gaat bij het KLPD dan ook vooral door de portemonnee.
Dan nog even een overzichtsfoto zonder dat TV Rijnmond het overzicht verstoort. Duidelijk is dat de matrixborden nu wel weer 70 km/u aangeven. Dat is een stuk duidelijker dan bij de eerste serie controles het geval was, waar een deel van de weggebruikers amnestie heeft gekregen. Echter, die 70 km/u is vooral een cover-your-ass snelheidslimiet van Rijkswaterstaat. Ook al viel het percentage overtreders mee, dan nog zal ook deze controle weer een substantiële bijdrage hebben geleverd aan het halen van de targets door het KLPD.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Nog een laatste foto om het af te leren, ook al voegt deze verder niet zo heel veel toe aan de reportage. Of dit een zinvolle controle is geweest kun je je ernstig afvragen. Bij een droog wegdek zijn de risico’s van een hogere snelheid tot op zekere hoogte relatief niet veel groter dan die 70 km/u. In dat opzicht was het zeker een naaicontrole. Bij nat wegdek zou deze controle een grotere bijdrage hebben geleverd aan de verkeersveiligheid. Beter is het om gewoon de asfaltmachines te
starten en er een verse laag zoab overheen te leggen.




Tekst: Superkoerier, foto's: Alex Iveco


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht