Gisteren de A67, vandaag is de A58 aan de beurt

Door Bole


Datum van foto's: maandag 3 januari 2005
Tijdstip: 13:25 uur


Na een rustige week van feestdagen en erg weinig controles, meldde Ronald vandaag het volgende:

radar nb a58 eindhoven ri tilburg thv hmp 18.9 voor afslag oirschot

Precies een jaar geleden maakten de Nachtkoerier en NvR al een repo van deze locatie, toen nog met een oude Multanova.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En wat bleek, na precies een jaar stond de set weer op dezelfde lokatie. Dit keer was het echter een digitale set. Dat betekent dat de foto's niet meer op film komen maar meteen door de set naar de laptop in de auto worden gestuurd. Hier kan de BOA dan meteen de foto's verwerken, waardoor u de bekeuring nog sneller op de mat heeft liggen.
Waar het KLPD vorig jaar nog met een rode flitslamp letterlijk stond te flitsen, gebruikt men tegenwoordig deze infrarood-flitser. Dit rode kastje heeft een voor- en een nadeel. Nadeel is dat u de flits niet ziet wanneer u geflitst wordt, maar dat is meteen een voordeel! U hoeft nu niet meer bang te zijn voor de schrikreactie van uw voorganger, die meteen op de rem trapt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangezien deze radar-unit gebruikt wordt om uw snelheid te meten en om u aan de hand daarvan eventueel te vervolgen, moet deze geijkt zijn. Op iedere radar-unit van de Nederlandse politie zult u dan ook een ijkstickertje aanteffen. Hierop valt af te lezen wanneer deze set voor het laatst geijkt is door het Nederlands Meet Instituut. Een ijking is een jaar lang geldig, daarna moet de unit opnieuw geijkt worden. Deze set is in juli 2004 nog geijkt en mag dus de kassa van Spee nog spekken tot en met juli 2005.
Aan de voorzijde van de opstelling zie je duidelijk de verschillende onderdelen van de set. Bovenop, onder een regenkapje, bevindt zich de daadwerkelijke camera. Deze maakt dus een digitale foto van uw kenteken wanneer de radar-unit heeft bepaald dat u te snel rijdt. Die radar-unit bevindt zich daar dan ook weer onder. Het gaat om de puntvormige toeter die naar de rijbaan is gedraaid. Het rode paaltje, wat de set lijkt te ondersteunen, is een uitlijnpaaltje. De BOA moet de set goed afstellen en gebruikt daarbij twee van deze paaltjes. Eén bij de set zelf en een aantal meter verderop nog één. Zo kan hij de set evenwijdig aan de rijbaan afstellen. Perfectsound heeft al ooit een reportage gemaakt over het uitlijnen van een radarset. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een jaar geleden was het ook deze Skoda Octavia van steunpunt Breda die de set naar Oirschot had gebracht.
Als laatste nog een overzichtsfoto van deze lokatie. Duidelijk te zien is dat de melding precies klopte. Aan de zijkant staat de BOA nog, die mij te woord stond en uitleg heeft gegeven over de apparatuur. Hij was verbaasd over het feit dat de controle al zo vlot gemeld was. Hij was om 10.30 uur begonnen met controleren en al om 10.35 uur was de melding bij Flitsservice gemeld. Over het algemeen waren controles toch al vrij snel bekend, vond hij. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Al met al was dit weer een controle op een bekende lokatie. Men staat hier vaker, maar ook iets verderop. Rondom de afslag Oirschot zijn genoeg plaatsen waar het KLPD u uw centen afhandig kan maken. U bent gewaarschuwd!



Tekst en foto's: Bole


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht