KLPD Driebergen bezoekt de A15 bij Ridderkerk

Door Alex Iveco


Datum van foto's: woensdag 29 december 2004
Tijdstip: 12:45 uur


Voor woensdag 29 december 2004 stond er een KLPD radarcontrole aangekondigd op de A15 thv Alblasserdam. Om 10:15 uur kwamen de eerste meldingen binnen dat er dus daadwerkelijk een flitscontrole gaande was, maar niet thv Alblasserdam. Er werden 2 controles gemeld, dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken, mijn fotocamera er weer eens bijgepakt, de auto gestart en ik ben onderweg gegaan naar de A15.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Er zijn een paar plekken waar ze de radarapparatuur langs de weg neer kunnen zetten, dus ik ging eerst maar eens kijken vlakbij de Noordtunnel aan de zuidbaan. Daar zit een houthandel net voor de Noordtunnel en die kan je makkelijk bereiken. Dus hier kon ik mijn eerste foto maken. Op deze foto loopt de controleur net weer terug naar zijn warme auto. Hij had, naar later gevraagd te hebben, het diafragma een klein beetje bijgesteld vanwege de zon.
Daarna ben ik naar de Noordbaan gereden. De controleur stond in principe op terrein van Rijkswaterstaat maar er stond alleen een bord 'eigen weg'. Ik ben dus toch maar even bij de controleplek wezen kijken. Nu zie je op deze foto de radarset, maar met heel veel tegenlicht van de zon. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Hier een overzichtsfoto ter plaatse. De controle stond "open en bloot" bij hmp 73.3 net na de Noordtunnel. De maximumsnelheid ter plaatse is 100 km/uur. De weg loopt hier redelijk omhoog, dus veel vrachtwagenchauffeurs hadden vandaag geluk. Toen ik vroeg naar de resultaten, zei de controleur dat het behoorlijk druk was met overtreders, mede veroorzaakt doordat het nog kerstvakantie was voor veel mensen.
Langs de weg staan hectometerpaaltjes, maar ook paaltjes voor aanduiding waar de gemeentegrens ligt. Dat was dus ook hier het geval bij de A15. Hier begint dus de gemeente Ridderkerk en de controle stond dus net op Ridderkerks grondgebied. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De Noordtunnel gezien vanaf de Ridderkerkse kant. De controleur die hier vandaag heeft gestaan, was zeer bekend met Flitsservice omdat hij ook regelmatig meeleest in het forum.
Aan de zuidbaan, maar dan 1400 meter verder richting knooppunt Ridderkerk (hmp 71.9), was er ook een radarcontrole gezien en gemeld op de site van Flitsservice. Nu wist ik niet precies of ik daar legaal bij kon komen, dus heb ik eerst maar een overzichtsfoto gemaakt aan de achterkant van het viaduct. In de gele omlijning staat de controle. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De auto is een Subara Legacy, de XB-PH-27, en hier is die helemaal ingezoomd op de fotocamera. De auto staat strak tegen het viaduct, zodat je hem niet of nauwelijks zal zien als je op de snelweg voorbij komt. De controle was alleen met een geoefend oog waar te nemen.
Deze controleur kan dus nog heel wat leren van zijn collega die bij de Noordtunnel stond. Hier zie je het allemaal nog eens vanaf de afslag Ridderkerk-Zuid. Ik kon er niet legaal bij komen, dus ik moest het doen met deze foto's. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook hier nog even een klein overzicht van deze controle.
Ook hier is de maximumsnelheid 100 km/uur.




Tekst en foto's: Alex Iveco


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht