Stapvoets bij Staphorst

Door Boersma en Tento


Datum van foto's: woensdag 12 januari 2005
Tijdstip: 12:30 uur


Na een ochtend hard werken, had ik even pauze... Op de radio hoorde ik de melding van een flitser op de A28 bij Staphorst. Een bekende plek voor mij, omdat ik daar vorig jaar ook twee reportages gemaakt heb. Ik had toch even tijd tussendoor en was in de buurt, dus maar even erheen gereden.



Eerst ben ik er op de snelweg langsgereden om te kijken of hij er nog wel stond. Tot mijn verbazing stond er behalve een Multanova ook een Catch-ken bij. Tijd dus om dit eens van dichtbij te bekijken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangekomen op de bekende plaats bij hmp 112.8 achter de geluidswal (aan het einde van de oprit Staphorst) zag ik deze auto van het KLPD staan.
Na me te hebben gemeld bij de BOA, welke overigens dezelfde was als vorig jaar op deze stek, gaf hij me een korte uitleg over de catch-ken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De laptop zelf mocht hierbij niet op de foto, omdat de software beschermd is. Zoals je kunt zien, is deze auto helemaal volgeladen met alle apparatuur.



De catch-ken scant elk kenteken en vergelijkt dit met een aantal vooraf ingestelde gegevens, zoals verzekering, export, gestolen en dergelijke. Dit gaat razendsnel en het werkte goed.
In de tijd dat hij er stond (dat was net 1 uur) was er nog maar 1 melding geweest van een geŽxporteerd voertuig, maar hiervan was het kenteken niet goed gelezen, omdat die vuil was. Indien er een melding komt, krijgt de BOA een signaaltje en licht hij het KLPD in die binnen de regio surveilleert. Die pikken dan de auto eruit.



In de catch-ken software kon men ook andere kentekens ingeven. Zo zat er vandaag een hele reeks kentekens in van (brandstof-)tankauto's. Zodra er dus een (bijvoorbeeld) Shell tankauto de scan passeerde, kwam er een melding. Hierdoor kon men vaststellen hoeveel van dergelijke voertuigen op dit tijdstip hierlangs reden.
Op deze foto kun je zien dat het setje open en bloot langs de weg stond, niks verscholen. In het uur dat hij er stond, waren er 72 foto's gemaakt. Het was rustig, omdat mensen aan het eten waren, volgens de BOA. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Een tijdje later konden we inderdaad het effect zien dat de etenspauze voorbij was, want de Multanova piepte dat het een lieve lust was! Van ietsje dichterbij ziet het setje er zo uit.
De rechter van de twee (naast de infraroodflitser) is de catch-ken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Na een tijdje stopte er op de vluchtstrook een opvallende KLPD-Volvo. Twee jonge knapen kwamen even een kijkje nemen bij de BOA. Ze vonden het maar een domme hobby om foto's van radarsetjes te maken en gaven me geen toestemming om een foto van hun opvallende auto te maken. Maar helaas jongens, Tento die een kwartiertje na mij kwam, had al een foto gemaakt, voordat ze het hem verboden. Dus hierbij alsnog een plaatje!

Hun opmerking, dat het een domme hobby was om foto's te maken van radarsetjes, werd hierbij wel ontkracht, omdat ze zelf blijkbaar ook heel veel belangstelling hebben voor de flitser langs de kant van de weg!


Tekst en foto's: Boersma en Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht