Banjerend door de bossen kom je er wel bij op de A28

Door Tento


Datum van foto's: vrijdag 28 januari 2005
Tijdstip: 12:00 uur


Vanmorgen was het zo rustig op het werk dat ik besloot om een dag te snipperen. Thuisgekomen heb ik de de laptop aangeslingerd en ja hoor, vlakbij op de A28 was omstreeks 10:00 uur een melding gedaan, hmp 153.0 Assen richting Hoogeveen. Daarop ben ik in de auto gesprongen. Omdat het op de westbaan was, ben ik eerst maar door gereden naar Beilen om op de terugweg op de westbaan een drive-by foto te maken. Op de heenweg richting Assen zag ik de Subaru achteruit in de bosjes geparkeerd staan. Dat zou dus een stuk door de bossen lopen worden. Nadat ik gisteravond niet bij de flitser op het klaverblad had kunnen komen, moest dit een makkie zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Komende vanaf Assen was de opstelling duidelijk te zien. Een echte “open vizier controle”, wel achter een hmp-paaltje, maar als je goed oplette zag je hem zeker vanaf zo’n 300 meter al staan. Rechts op de foto zie je de lage bossage waar de auto van de KLPD-er zich bevond. Dit is de plek waar vroeger het oude viaduct van Spier lag.
Ik heb de afslag Spier genomen en de auto bij het restaurant met die grote vogel geparkeerd. Tijd dus voor een frisse boswandeling. Gelukkig was er een redelijk goed begaanbaar pad. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op een gegeven moment kreeg ik de opstelling vanaf het pad in het vizier. Te zien is dat echt dichtbij de opstelling komen problemen zou geven, aangezien er geen vangrail aanwezig is. Een opname van de ijk-stickertjes en een close-up van de apparatuur zat er dus niet in.
Naar boven kijkend was aan de bomen te zien waar het vroegere viaduct stond; hier waren boompjes opnieuw aangeplant. Hier moest de Subaru ergens staan. Even door de knieën en ja, daar stond ie. Hmmm, hoe kom ik daar. Dan maar rechts langs de lage bosjes en ter hoogte van de auto dwars door de bosjes en van achteren de auto benaderen. Zou ik voorlangs zijn gelopen, dan was ik in overtreding omdat ik dan te dicht bij de rijbaan zou lopen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Bij de auto aangekomen heb ik maar even voorzichtig op het raampje geklopt. De dienstdoende KLPD-er stapte daarop uit de auto. De KLPD-er had persoonlijk geen moeite met het nemen van materiële foto’s, echter wel met het nemen van foto’s van personen die de functie dienen uit te oefenen. Ik heb hem eerst maar even uitgelegd van het hoe en waarom van een reportage over controle-apparatuur. De nadruk ligt daarin op de apparatuur en de manier van controleren. Mocht een BOA of agent onverhoeds wel op de foto staan, dan wordt diegene onherkenbaar in beeld gebracht.

Na het uitwisselen van gegevens, met betrekking tot het vinden van flitsservice.nl op het internet, ging de KLPD-er voor mij uit door de bosjes om dichterbij de opstelling te komen. Vanaf deze positie was een mooie foto van de opstelling te maken. Te zien is dat gecontroleerd werd met de Multanova en een IR-flitser.

Na een wederzijds “goed weekend” ben ik terug gelopen naar de auto, door het natuurschoon aan deze kant van de snelweg.



Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht