Bumperkleefcontrole op A1

Door Gurb


Datum van foto's: zaterdag 12 februari 2005
Tijdstip: 13:15 uur


Vanochtend was het geen pretje naar 't werk te gaan, omdat het slecht weer was. Regen en wind maakten rijden lastig en zelfs één van de buizen van de Coentunnel was afgesloten, omdat die was ondergelopen met regenwater. Maar ik moest naar mijn werk, dus uit de veren en het hondenweer in. Dan ben je blij dat je winterbanden hebt, zodat je met dit weer minder last hebt van aquaplaning dan met zomerbanden. Ik was niet de enige die de elementen moest trotseren, want op het viaduct over de A1 ter hoogte van Bussum zag ik een blauwe VW Transporter en een Skoda. Dat deed mij vermoeden dat het KLPD met het opstellen van apparatuur bezig was.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Toen het rustig bleek op kantoor ben ik op onderzoek uitgegaan. En inderdaad. Er was een bumperkleefcontrole opgezet op het viaduct (rode cirkels) en een snelheidscontrole onder het viaduct (groene cirkel). Dus snel gebeld om een melding van de radar op Flitsservice.nl te krijgen.



radar nh a1 amersfoort ri amsterdam thv hmp 22.4 thv afslag bussum onder viaduct (gurb/dickydik) 12:55:49



Daarna heb ik een praatje gemaakt met de heren die met de controle belast waren.
De heren waren net klaar met de lunch, dus zij wilden weer verder gaan met de bumperkleefcontrole. Maar ze moesten wachten op hun collega's verderop. Die waren nog niet klaar, want bij deze controle werd de automobilist staande gehouden. De controleur in deze bus signaleert de overtreding, hij geeft het voertuig, de snelheid en de afstand tot de voorganger door aan een motoragent die verderop staat. Die neemt hem vervolgens mee naar een mobiel kantoor, wat bij de afslag Gooimeer was geplaatst. De twee camera's staan op het viaduct, gericht op de rijbaan en met lange kabels verbonden aan de computer in de bus. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De rechter van de twee camera's is wat meer ingezoomd, daardoor kan de controleur in de bus de kentekens lezen van de auto's. Die worden vervolgens doorgegeven aan de motoragent die klaar staat om de overtreder op te zoeken en te confronteren met zijn rijgedrag. De controleur had zijn bus trouwens zo geplaatst dat hij ook vanuit zijn bus het stuk weg kon overzien dat gecontroleerd wordt.
Dit is de andere camera. Die filmt het stuk rijweg dat gecontroleerd wordt. Ook deze apparatuur moet geijkt zijn en er zit een sticker op met wat info op over de camera. De controleur had trouwens de regenkapjes er van af gehaald, omdat de harde wind de camera's anders te veel liet bewegen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Op de weg zijn diverse kleine strepen geschilderd, haaks op de rijrichting. Die liggen op onderling exact bekende afstanden. De eerste op 0 meter, dan 50 meter, 150 meter en 300 meter. Die worden gebruikt op de apparatuur in te regelen, voordat de controle begint. Er zijn meerdere stukken die zo voorbereid zijn, om deze apparatuur op te stellen zoals de A12 bij Woerden.
In de bus staat een PC, waar met behulp van software de exacte afstand tussen de 2 auto's kan worden bepaald. De PC weet hoe de camera's staan opgesteld ten opzichte van de weg en kan (als de controleur dat aangeeft) de afstand tussen de voorwielen meten. Ook kan door de bepaling van afgelegde afstand de snelheid worden berekend. Daardoor is een overtreding exact vast te stellen. De controleur schat welke auto bumperkleeft en gaat dan met de computer meten. Omdat het nogal snel gaat, heeft hij 2 videorecorders die hij kan terugspoelen om de camerabeelden nog eens te bekijken. Als hij dan de goede beelden heeft, mailt hij die naar het mobiele kantoor verderop, zodat die meteen aan de overtreder getoond kunnen worden. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Tot slot nog een foto van de snelheidscontrole die onder het viaduct stond. Ook zie je op het viaduct nog net de Skoda Octavia van KLPD Driebergen.

Men vertelde mij dat er maar één bumperkleefcontrole is in Nederland, maar er zijn plannen dit uit te breiden tot twee of drie stuks. Deze bus is normaal gesproken ook uitgerust met een catchken-apparaat, maar die was ergens anders ingezet, ze hadden vandaag maar één taak. omdat ik niet al te lang van kantoor kon wegblijven, heb ik geen foto's meer gemaakt van het mobiele kantoor en de motoragenten.


Tekst en foto's: Gurb


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht