KLPD-controle langs de A17

Door De Nachtkoerier


Datum van foto's: vrijdag 25 februari 2005
Tijdstip: 13.45 uur


Vrijdagmiddag even na half twee was ik onderweg van Roosendaal richting Industrieterrein Moerdijk toen ik plotseling een politieman in zijn felgekleurde parka in de vangrail rechts van de weg zag staan. Hij was de controle waarschijnlijk nog aan het opbouwen, ook al omdat hij nog door niemand gemeld was.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat ik deze plek al eerder had bezocht, wist ik hoe ik er moest komen. Wanneer je de afslag Zevenbergen neemt, terugrijdt over de parallelweg aan de noordkant van de A17 en na 200 meter door een tunneltje onder de snelweg door rijdt, kom je op deze lokatie uit.
Toen ik aan kwam trof ik dezelfde jongeman als bij de controle begin januari. Hij had de Multanova 6F net uitgelijnd en was nu druk doende de camera en flitser goed uit te richten. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Omdat de afstandsbediening, waarmee onder meer de instellingen voor de Multanova ingevoerd worden, nog buiten de auto lag, had ik mooi de gelegenheid deze op de foto te zetten. Alle gegevens van de betreffende lokatie, zoals wegnummer, hectometerpaaltje, aanvangstijd en dergelijke, kunnen hiermee ingevoerd worden. De Multanova heeft dan ook geen glaasje waarop de verbalisant de gegevens van de lokatie moet schrijven, wat bij de Gatso radars wel het geval is.
Nadat de camera en flitser gericht waren stelde de politieman de gegevens van de controle nog in met behulp van de afstandsbediening en moest de auto nog een eind verplaatst worden zodat deze een heel stuk minder in het zicht stond. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De gedachte hierachter is dat men de controle zo min mogelijk laat opvallen om zo gevaarlijke remacties te voorkomen. Naar mijn mening zou het KLPD hier echter eens wat beter over moeten gaan nadenken. Het feit alleen al dat mensen bereid zijn zulke hoge risico's te nemen om een geldboete te ontlopen geeft wl iets aan.
Deze controle zou volgens de jongeman nog de gehele vrijdagmiddag duren. Hij was wat later begonnen omdat hij eerst nog iets anders had moeten doen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ik had het met hem ook nog even over de lunch- en dinervergoedingen van het KLPD. Deze zijn fors, erg fors als je het mij vraagt. Iedereen herkent het wel: de KLPD-Volvo's tussen de middag bij een wegrestaurant en 's avonds veelal bij een Chinees restaurant. Naar ik eens heb begrepen liggen de vergoedingen op ongeveer 13 euro lunchvergoeding of 21 euro dinervergoeding (afhankelijk van de werktijden) per dag. Deze bedragen moet je me niet op vast pinnen, maar ergens rond die koers liggen ze wel.

Het trieste is echter dat wij als belastingbetaler dat op moeten hoesten. Als ik een dergelijke vergoeding kreeg van mijn werkgever zou ik ook geen boterhammen van thuis meer meenemen! Deze jongeman gaf echter aan dat hij meestal wl zijn boterhammen van thuis meenam. Bij de meeste KLPD-ers is echter het tegendeel het geval.

Na een bezoek van ongeveer 20 minuten liep ik terug naar mijn auto. Ik wou de controle nog even doorgeven aan Flitsservice maar tot mijn verrassing vond ik al een sms-je met daarin de melding.

radar nb a17 roosendaal ri moerdijk thv hmp 8.3 voor afslag zevenbergen

Zo bleek het werk weer mooi verdeeld. Ik maakte de foto's terwijl iemand anders de controle al bij Flitsservice meldde.


Tekst en foto's: De Nachtkoerier


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht