Controleur verraadt eigen controle

Door Ronnie


Datum van foto's: maandag 7 maart 2005
Tijdstip: 14:45 uur


Maandagmiddag, klaar met colleges en lekker weer naar huis met de auto. Eerst nog even de wapsite van Flitsservice controleren
of er geen controles staan op mijn route. Niet helemaal op mijn route kom ik de volgende melding tegen:

radar nh a44 den haag ri amsterdam thv hmp 3.0 bij afslag oude wetering



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aangezien mijn camera altijd in mijn tas zit en het maar een klein beetje om is, ben ik daar naar toe gereden. Na een kilometer wandelen in de frisse buitenlucht kom ik dit tafereel tegen. U vraagt zich nu natuurlijk af: "Wat is dat lange blauwe lint op de radar?". De controleur was vergeten om zijn regenkap mee te nemen en hij heeft toen maar zijn regenbroek over de radar heen gedaan en vastgemaakt met een sjorband. Dit omdat het af en toe een beetje regende.
Tijdens het praatje wat ik met de man maakte, verloor een auto een halve pallet van waaibomenhout en dat viel op het asfalt vlak voor de wielen van de automobilist erachter. De controleur heeft toen gelijk een melding doen uitgaan naar Rijkswaterstaat om het zo snel
mogelijk op te laten ruimen.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Door het hout op de weg ontstonden er gevaarlijke situaties voor het verkeer. Iedereen reed over de stukken hout en die sprongen alle kanten op.
Om het verkeer af te remmen heeft de controleur zijn felle opvallende politiejas aangetrokken en is een kleine 200 meter teruggelopen om het verkeer te waarschuwen door middel van handgebaren. Dit leverde een aantal leuke situaties op omdat de automobilisten een controleur zagen staan die zijn eigen controle stond te saboteren. Veel mensen konden deze actie wel waarderen en zwaaiden vriendelijk naar de man. Andere automobilisten daarentegen hadden hun blik strak voor zich uit en gingen zo alsnog op de foto. Zo kwam er een vrouw voorbij in een Mercedes en die presteerde het om met 162 km/u op de foto te gaan en om over een aantal stukken hout te rijden. Dit ondanks de armgebaren van de controleur en mijn aanwezigheid dicht bij de snelweg.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Doordat er in korte tijd veel auto's kwamen, het was inmiddels wat later geworden, was het hout bijna compleet kapotgereden en lag het op de vluchtstrook en de redresseerstrook. Zo vormde het bijna geen gevaar meer voor het verkeer. Daarna heb ik nog wat foto's gemaakt van verschillende kanten van de opstelling en heb mijn praatje verder afgemaakt met de controleur.
Een kwartier na de melding aan Rijkswaterstaat ben ik weggegaan. In al die tijd heb ik geen auto van hun gezien, terwijl ze een kleine 2 kilometer verderop een station hebben staan. Een kwalijke zaak als je het mij vraagt, want als de pallet groter was geweest wat had er dan wel niet kunnen gebeuren....... klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nog een tip voor de mensen die een radarcontrole te laat opmerken: trap niet gelijk je rempedaal tot de bodem in, want dan kan je in de slip raken. Ik heb dit namelijk een stuk of vier automobilisten zien doen en de laatste kon hem bijna niet meer op de weg houden en had beide rijbanen nodig om de auto weer recht te krijgen.


Het aantal overtreders lag zo rond de 10% vanaf elf uur 's morgens en de meeste overtredingen zaten tussen de 130 km/u en 140 km/u.
De hoogste uitschieter die ik gezien heb, was de al eerder genoemde vrouw met 162 km/u.


Tekst en foto's: Ronnie


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht