Hide en Seek op de A44

Door Arjan


Datum van foto's: donderdag 28 april 2005
Tijdstip: 19:45 uur


Om 19:11 uur kwam Tjong bij afslag Warmond deze flitser tegen:

radar zh a44 amsterdam ri den haag thv hmp 11.0 thv afslag warmond (tjong)


Omdat deze lokatie een vaste plek is vond ik het niet interessant genoeg om op pad te gaan. Maar nadat Bas me belde over een controle de andere kant op bij hmp 9.8 besloot ik om toch mijn 57mm even uit de kast te pakken. En inderdaad de andere kant stond ook een flitser:

radar zh a44 den haag ri amsterdam thv hmp 9.8 net na afslag warmond



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
En jawel, daar staat hij dan. Hectometerpaaltje 9.8, een plek die tot nu toe nog niet heel vaak is gebruikt voor controles.
De gebruikte appratuur was een Multanova 6F, een apparaat wat gemaakt is in een land waar je deze natuur zowat niet tegenkomt, beter gezegd: "Zwitserland". De camera had een infrarood flitser die de 10 kilometer te hard rijdende crimineel op de gevoelige plaat zet. De set kan, qua ijking, nog wel even mee. Hij is voor het laatst gekeurd in februari, dus deze kan nog 10 maandjes mee. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De auto en de BOA die deze auto gebruikte kwamen me nog bekend voor. De laatste keer dat ik hem zag was met de meeting bij Kaagdorp. Jammer genoeg was ik dit keer in me eentje. De auto stond op het fietspad geparkeerd wat parallel ligt aan de A44. Opzich niet echt veilig, vandaar de alarmlichten. s' Avonds in het donker zou ik alleen niet graag daar voorbij willen rijden met me scooter. Het is er behoorlijk donker wat deze plek toch wel gevaarlijk maakt om je auto hier te parkeren. Het kenteken van de wagen was 96-GP-GX, afkomstig van het KLPD te Waddinxveen.
Op deze en op de vorige foto kan je zien dat de set achter een ANWB-bord zit verstopt. Vanaf de snelweg is deze controle ook bijna niet te zien. En dat was aan de rem reacties van sommige auto's wel te merken. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Waaronder deze Peugeot. Gelukkig kon deze auto nog op tijd afremmen tot 120 km/u, wat voor hem een boete van 30 euro gescheeld heeft. Mocht deze toch te hard hebben gereden en besluit om bezwaar te maken tegen de opgelegde sanctie, dan kan hij deze foto thuis verwachten.
De lokatie is eigenlijk niet echt gevaarlijk. Rechte weg, weinig afslagen, en omdat de weg iets afloopt naar beneden wil je hier al snel te hard rijden. In het verleden is hier wel eens een ongeluk gebeurd met een auto die een kapotte auto sleepte op een auto-ambulance. Deze ging op de verderop gelegen waterviaduct iets te hard in z'n remmen en sloeg om. Gelukkig is er sinds kort hier een nieuwe toplaag gelegd, waardoor de brug nauwelijks voelbaar is. Ik snap ook niet waarom er niet voor die tijd gecontroleerd is in plaats van nu. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Aan de andere kant bij afslag Warmond werd ook gecontroleerd. Op deze plek wordt regelmatiger gecontroleerd dan aan de kant richting Amsterdam bij hmp 9.8.
Ook hier werd een Multanova gebruikt om te controleren. Omdat deze onder een viaduct stond, was er in principe geen kapje nodig. Soms wordt het kapje gebruikt bij warm weer. Bovenop de camera bevindt zich een CPU die de foto's digitaal opslaat, en deze via het netwerk kan downloaden. De set was voor het laatst geijkt in juni 2004, Deze zal dus binnenkort terug moeten naar het NMI om opnieuw te worden geijkt. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De auto kwam uit Waddinxveen, evenals de BOA die ik al een tijdje niet gesproken had. Het ging hier om de 41-JR-HP.
Bestuurders die te hard hebben gereden, kunnen binnenkort fanmail ontvangen vanuit Leeuwarden. Mocht je het daarbij niet eens zijn, dan kan je altijd bezwaar schrijven. Deze foto zal je dan toekomen, en als je geluk hebt, hoef je hem dan ook niet te betalen. klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Deze auto stond gelukkig wel in het zicht, zoals het KLPD dus ooit bedoeld heeft met "open vizier". De lokatie is niet echt heel gevaarlijk. Wel hebben ze sinds twee weken de toplaag vervangen verderop bij afslag Voorhout, wat het in en uitvoegen wat makkelijker maakte zonder gaten in de weg. Een paar kilometertjes harder moet hier dan ook geen probleem zijn.


Na een uurtje in de berm lopen was het wel weer genoeg, en ben ik weer in de arjan-mobiel gestapt en richting huis gegaan.





Tekst en foto's: Arjan


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht