Gatso čn laser op de N376

Door Tento


Datum van foto's: donderdag 5 mei 2005
Tijdstip: 13.15 uur


Na de reportage op de N34 ben ik via Hardenberg en Coevorden bij knooppunt Holsloot richting de Duitse grens gereden. Bij knooppunt Holsloot gaat de A37 over in de N37. De eerstvolgende afslag is die bij Nieuw Amsterdam.



Onder aan de afslag kom je op de N376.
Deze loopt o.a. tussen Nieuw Amsterdam en Erm.



De controle(s) werd(en) uitgevoerd door 2 agenten die ik reeds kende van eerdere reportages. O.a. de agent die eergisteren in Hoogeveen bijna geveld werd door een flitskast die van de paal viel.....



Eigenlijk was dit een triootje.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Rechts tegen de pijler van het viaduct laserde men, d.m.v. het nieuwe type lasergun, het opkomende verkeer op de N376 vanuit de richting Erm.



De apparatuur in de Focus links in beeld draaide daarnaast ook de nodige uurtjes.



Bovenop het viaduct in de vangrail stond controle nr. 3 die de N37 bestreek.....
De nieuwe laserguns kunnen dus, zoals bekend, meten tot een afstand van ca. 900 meter. Daarom was ook deze uitgevoerd met een schouder-houder.



Gelaserd werd er zoals ze eigenlijk bedoeld zijn: niet tot 10 of 20 te hard er tussen uit pikken. Alles met meer dan 30 km/uur overschrijding ging aan de kant.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Zo ook deze bestuurder.



Daarnaast zat op de bijrijdersstoel een klein kind op de gewone manier in de gordel.



Naast een PV voor een gemeten snelheid van 115 km/uur (- correctie), kreeg de bestuurder de mogelijkheid om alsnog het kind op de achterbank op de juiste manier in de gordels te hangen. Tevens werd hem duidelijk gemaakt dat, als hij zo een ongeluk had gehad, de kleine een minimale kans van overleven had (ik druk me even netjes uit, het werd anders gezegd) aangezien de gordel precies over z'n nek snoerde..... ik vind dat in zo'n geval het inderdaad best hard en confronterend gezegd mag worden, wat vandaag dus gebeurde!!!
Alleen een PV voor de overtreden snelheid dus. Onder op het display is de afstand, waarover gemeten is, af te lezen. Dit werd ook aan de bestuurder getoond.



1 agent voerde de laser-meting uit en schreef ook zelf de PV('s). De ander hield de Gatso boven op het viaduct in de gaten (die bestreek de N37, zie de link onderaan).
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Komende vanuit de richting Erm was eigenlijk niet te zien dat men er met de laser stond.
De auto op de vorige foto werd gemeten op 98 km/uur. 18 km (zonder correctie) te snel maar niet de "doelgroep".



Heb zelf ook even mogen mikken. Ik mocht dat eerder met een Jenoptik in Slagharen. Wat een verschil. Toen tegen een lantaarnpaal, nu geleund tegen een pijler, houder tegen de schouder en richten maar. Op dik 700 meter gewoon stilstaand beeld, niks geen getril. Dit gaat veel bestuurders zeer doen in de portemonnee.......
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
Ook werd er een auto gelaserd met 102 km/uur. Hem werd een handgebaar gegeven dat ie rustiger moest rijden. De bestuurder trapte echter vol op de rem en stopte alsnog!?!?!



We dachten al: huh, iemand die vrijwillig stopt???? Bleek het een oudere bestuurder te zijn die ook nog vroeg hoeveel hij eigenlijk mocht rijden op deze weg........



De Focus hiernaast is reeds een bekende.
De Gatso in de Focus draaide vandaag rustig z'n uurtjes.



In de 3 uur voorafgaand aan m'n bezoek was er welgeteld 1 op de foto gegaan.
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
De opstelling stond vandaag t.h.v. hectometerpaaltje 38.8.

Tijdens deze fotoshoot knipte de Gatso op de N37, welke zich een paar meter hoger bevond, naar hartelust. Het kastje, welke bij de Astra ernaast lag, piepte regelmatig.

Voor deel 2 van deze controle, klik hier .


Tekst en foto's: Tento


De uitingen en meningen die in dit artikel worden uitgedrukt geven niet noodzakelijk de mening of het standpunt van Flitsservice.nl weer en is voor volle verantwoording van de auteur.

Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner



Terug naar het reportage overzicht